TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: V Číne vyvinuli unikátnu batériu pre elektromobily, ktorá neobsahuje lítium. Už si našla cestu do prvého vozidla
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

V Číne vyvinuli unikátnu batériu pre elektromobily, ktorá neobsahuje lítium. Už si našla cestu do prvého vozidla

31. decembra 2023 14:23
Roman Drexler - Editor
31. decembra 2023
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Z výrobnej linky v Číne zišiel vôbec prvý elektromobil na svete s unikátnym typom batérie, ktorá vystupuje z radu predovšetkým svojím zložením. Neobsahuje totiž široko zaužívané lítium. O novinke informuje server CarNewsChina.com.

Prejsť na:

  1. Pričinil sa aj Volkswagen
  2. Koniec Sehol, nástup Yiwei
  3. Dôraz na výskum a vývoj
  4. Batérie z Číny prekonávajú očakávania

Hatchback Yiwei bude ako prvý elektromobil na svete používať valcovitú sodíkovo-iónovú batériu od pekinskej spoločnosti HiNa Battery s využitím vlastnej technológie JAC s názvom UE (Unitized Encapsulation). Táto technológia sa preslávila najmä vďaka svojmu voštinovému vzhľadu, pričom ide o ďalšiu koncepciu štruktúry batérie, ako je CTP od spoločnosti CATL alebo Blade od automobilky BYD.

Ilustr. foto | Zdroj: Getty Images

Pričinil sa aj Volkswagen

Yiwei možno poňať ako novú značku elektromobilov z dielne spoločnosti Anhui-Jianghuai Automobile (JAC), ktorá je jednou z tých mladších automobiliek. Bola totiž založená tento rok. Zaujímavosťou je, že na novej batérii bez lítia má určitú zásluhu aj nemecký koncern Volkswagen, nakoľko vlastní 50 % materskej spoločnosti JAC – Anhui-Jianghuai Automobile Group Holdings (JAG). Volkswagen odkúpil polovičný diel v roku 2020. Zvyšná polovica patrí štátu.

Zdá sa, že Volkswagen javí veľký záujem o prezenciu na čínskom trhu. Napríklad v júli tohto roku investoval 700 miliónov dolárov do výrobcu Xpeng, za čo výmenou získal takmer 5-percentný podiel v spoločnosti a prístup k platforme E/E Edward.

Koniec Sehol, nástup Yiwei

Späť k JAC, mladá automobilka vo februári oznámila, že je vôbec prvým výrobcom vozidiel, ktorý do elektromobilu implementoval sodíkovo-iónovú batériu, teda batériu neobsahujúcu lítium. Týmto elektromobilom bol hatchback Sehol E10X. Akumulátor mal kapacitu 25 kWh, hustotu 120 Wh/kg, nabíjanie 3C až 4C (z 10 % na 80 % v priebehu 20 minút) a dojazd 252 km.

Keď bola v máji uvedená na trh značka Yiwei, výrobca oznámil, že skončí so značkou Sehol a všetky nadchádzajúce vozidlá debutujú s označením JAC alebo Yiwei. To znamená, že Sehol E10X sa bude musieť premenovať. Výrobca však zatiaľ nepotvrdil, ako sa bude vozidlo volať po novom, no jedna je z možností je Yiwei E10X.

Ilustr. obr. | Zdroj: Getty Images Signature

Dôraz na výskum a vývoj

Vieme však, že JAC v poslednom období náramne tlačila na posilnenie výskumu a vývoja v oblasti batériových technológií s cieľom vyvinúť nový typ akumulátora bez obsahu lítia. A podarilo sa mu to. Počas autosalónu v Šanghaji, ktorý sa konal v apríli, predstavil výsledok svojej práce, a to model Yiwei 3, ktorý bol demonštrovaný so sodíkovo-iónovou batériou.

V tomto prípade ide o kompaktný hatchback, ktorý sa snaží konkurovať modelom ako Wuling Bingo, BYD Seagull či ORA Funky Cat. Debutoval v dvoch výkonnostných verziách, pričom prvá má výkon 70 kW a druhá 100 kW. V oboch prípadoch ide o pohon predných kolies. Batéria má kapacitu 51,5 kWh a ponúka dojazd 505 km.

Neprehliadnite

parkovanie, platené parkovanie
Hlavné mesto mení pravidlá: Tieto autá už nebudú parkovať zadarmo. Pre niektoré platí 50 % zľava (platné od 1. 1. 2026)
Auto, hybrid, elektromobil, peniaze
Prvá automobilka po strate 19,5 miliardy dolárov prehodnocuje elektromobily. Vracia sa ku hybridom
Diaľničná známka
Vodiči ostanú v šoku: Na slovenských diaľniciach sa objaví niečo, čo nikto nečakal

„Sodíkovo-iónové batérie sa stanú dôležitým typom batérií, ktoré doplnia batérie LFP, a nízkonákladovým riešením, ktoré podporí popularizáciu masových elektrických vozidiel pre široké davy,“ uviedol Xia Shunli, predseda Yiwei.

Batérie z Číny prekonávajú očakávania

Správa o prvom vozidle so sodíkovo-iónovou batériou prichádza krátko po tom, čo čínska spoločnosť NIO prišla s vlastným novým riešením batériovej technológie. Sľubovala pri nej dojazd až 1 000 km, čo sa mnohým nepochybne zdalo ako príliš ambiciózne tvrdenie. William Li, generálny riaditeľ spoločnosti, však tieto tvrdenia dokázal 14-hodinovým livestreamom, ktorý zachytával jeho cestu medzi dvoma čínskymi mestami, vzájomne vdzialenými zhruba 1 015 km. Batéria túto cestu skutočne zvládla na jedno nabitie, pričom na konci v nej ostali zhruba 3 % energie.

Nio
Elektromobil NIO | Zdroj: NIO

Nová batéria od NIO sa má pýšiť najvyššou energetickou hustotou spomedzi všetkých sériovo vyrábaných batérií pre elektromobily. Sériová výroba tejto batérie má začať v priebehu apríla 2024. Nebude však lacná. Len sama o sebe má vychádzať na necelých 300 000 jüanov, čo v prepočte vychádza na približne 38 000 €,

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok 150 km/h na diaľnici MIMORIADNE: Slovenskí motoristi si dočasne nebudú môcť kúpiť diaľničné známky!
Ďalší článok Spor ohľadne Apple Watch vyjde žalobcu poriadne draho. Verí však, že to giganta zmení k lepšiemu

Najčítanejšie

Mimoriadne príjemné prekvapenie. Diaľničná známka bude platiť 16 mesiacov
21. decembra 2025
žandári, autá
Žandári už hliadkujú: Čo je vašou povinnosťou, ak vás zastavia?
22. decembra 2025
Peniaze, euro bankovky, odvodová úľava, podnikatelia, poistenie
Štát mení percentá z daní: Od januára môžete darovať až 7 percent, časť rodičom
22. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil
Ak v aute nemáte tento doklad, koledujete si o problém. Hrozí vám totiž pokuta až 5 000 eur
21. decembra 2025

Najnovšie články

  • Višňové je úspech, no trval pridlho. Rakúsko dokončilo svoj 14 km tunel už v roku 1978
  • Je rozhodnuté: Prezident Pellegrini odklepne kritizovaný zákon. Týka sa všetkých (čo sa zmení)
  • Štát zavedie trvé pravidlá: Prevádzka mnohých áut sa výrazne predraží (platné od 1. 1. 2026)
  • Autá, ktoré netrápia peňaženku: Toto je 10 najúspornejších modelov (zoznam)
  • Žijeme v simulácii? Vymysleli test, ktorý raz a navždy overí jednu z najkontroverznejších teórií o ľudstve

Bude sa vám páčiť

Honor, výroba smartfónov

Dostali sme exkluzívny prístup do fabriky HONOR v Číne. Pozrite sa, ako sa vyrábajú a testujú špičkové smartfóny

18. decembra 2025
EÚ, Európa, elektromobil

EÚ radikálne zmení plány pre naše autá. To, čo odklepne, nikto nečakal

13. decembra 2025
elektromobil

Skeptici ostali ticho: Elektromobilom sa darí niečo, čo mnohí nepovažovali za reálne

12. decembra 2025
Plynový kotol, plyn

Pozor na plynové kotly. Pravidlá EÚ sa týkajú väčšiny, pre mnohých je to problém

9. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?