TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobil lacnejší ako spaľovák? Táto automobilka to chce dokázať do 6 rokov!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobil lacnejší ako spaľovák? Táto automobilka to chce dokázať do 6 rokov!

18. mája 2022 17:33
Roman Drexler - Editor
18. mája 2022
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Prechod na elektromobily je jedným zo základných stavebných kameňov pre zníženie záťaže, ktorú ako ľudstvo kladieme na naše životné prostredie. Elektrické vozidlá sú však kvôli nákladným technológiám potrebných na výrobu cenovo náročnejšie ako spaľováky, čo značne komplikuje ich expanziu, predovšetkým v krajinách s nižšími príjmami. Práve na túto problematiku sa však plánuje zamerať jedna z japonských automobiliek, ktorá chce v blízkej budúcnosti tento cenový nepomer otočiť.

Reč je o známej automobilke Nissan. Práve tá má v spolupráci s americkým vesmírnym úradom NASA začať s výrobou nového typu batérie, ktorá bude v porovnaní s aktuálnymi akumulátormi dvojnásobne výkonnejšia, no zároveň o polovicu menšia aj lacnejšia. Téme sa venoval český portál Seznam Zprávy.

Náhrada náročných materiálov

Základom úspechu má byť absencia vodivého roztoku, respektíve kvapalného elektrolytu, ktorý sa používa v batériách súčasnosti, a taktiež drahých kovov. Úlohou spomenutého vodivého roztoku je zabezpečiť prúdenie nabitých iónov medzi lítiovou anódou a katódou z niklu, mangánu a kobaltu. Má však svoje nevýhody, pod ktoré možno zaradiť predovšetkým vysokú horľavosť. Netreba pritom zabúdať ani na skutočnosť, že ťažba potrebného lítia je vysoko náročná, a to aj na spotrebu vody. Tej na jednu tonu vyťaženého lítia pripadá až 900 tisíc litrov.

Nissan chce vyriešiť práve tento problém. V apríli na domácej pôde preto predstavila prototyp výrobnej linky na batérie s pevným elektrolytom namiesto kvapalného a bez spomenutých kovov. Tvrdí, že pri novej technológii časom dokáže dosiahnuť až dvojnásobnú energetickú hustotu oproti lítiovým batériám. V praxi to znamená, že batéria novej generácie bude menšia, ponúkne dlhší dojazd a taktiež sa bude podstatne kratšie nabíjať. Plnú kapacitu vraj môže byť schopná obnoviť v priebehu len 15 minút. Ďalším veľkým plusom má byť nový ochranný obal anódy aj katódy, ktorý zabezpečí pomalšiu degradáciu kapacity.

Pomáha NASA aj superpočítač

Japonci teda nahradia kvapalný elektrolyt pevnou zlúčeninou na báze síry. S vývojom tejto technológie mala automobilka začať ešte v roku 2011. Aktuálne má v spolupráci s Kalifornskou univerzitou v San Diegu a dokonca aj agentúrou NASA hľadať kovy pre anódu a katódu, ktoré by boli nielen kompatibilné, ale aj cenovo dostupnejšie. V procese hľadania pomáha výkonný superpočítač s umelou inteligenciou, ktorý bude skenovať až 131 tisíc rôznych materiálov.

V prvom elektromobile možno už do 6 rokov

Nissan vraj môže potenciálne vhodné kombinácie okamžite vyrobiť vo svojej prototypovej továrni a následne s pomocou svetových univerzít podrobnejšie analyzovať. Proces vývoja nového akumulátora tak dokáže skrátiť z piatich až dvadsiatich rokov len na dva až tri roky. Už v roku 2024 pritom plánuje spustiť pilotnú továreň na jeho výrobu a v nasledujúcich štyroch rokov začať s predajom. V prvých elektromobiloch sa tak môže objaviť už do šiestich rokov.

Cena by pritom mala v priebehu rokov klesať. V roku 2028 vraj môže nová batéria vychádzať na 75 dolárov za kWh, pričom do konca dekády môže spadnúť na 65 dolárov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok AKTUÁLNE: Google mal v Rusku vyhlásiť bankrot!
Ďalší článok Platba úsmevom či mávnutím? Mastercard chystá veľkú inováciu!
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

Aktuálna správa
Veľký výrobca na dne: Postavili sa proti nemu vlastní zamestnanci (čo sa deje)
24. decembra 2025
Auto, hybrid, elektromobil, peniaze
Vodiči, POZOR: Od 1. 1. 2026 platia nové pravidlá. Mnohým sa zbúra sen o lacnom tankovaní
23. decembra 2025
dron, zákaz dronov
Štát zakazuje zahraničné drony. Neškrtnú si ani obľúbené modely DJI
24. decembra 2025
autá, ojazdené autá, farba auta, parkovanie, ceny áut
Autá, ktoré netrápia peňaženku: Toto je 10 najúspornejších modelov (zoznam)
23. decembra 2025

Najnovšie články

  • Slovensko čaká nečakané: Štát chce mladým ľuďom natvrdo zakázať sociálne siete
  • Slováci pri autách výrazne podceňujú tento detail. Môžu kvôli tomu prísť o vyše 4 000 €
  • Volkswagen zastavil výrobu v Bratislave. Ešte to tak chvíľu ostane, toto je dôvod
  • Fatálne chyby pri detských autosedačkách: Robí ich väčšina vodičov. Patríte k nim aj vy?
  • Zbohom, volant aj pedále: Automobilka, ktorá vyrába aj na Slovensku, šokuje nevídaným autom

Bude sa vám páčiť

Auto, hybrid, elektromobil, peniaze

Prvá automobilka po strate 19,5 miliardy dolárov prehodnocuje elektromobily. Vracia sa ku hybridom

20. decembra 2025
Európska automobilka, európske automobilky, Európska únia

Čo presne čaká spaľováky od roku 2035? EÚ zrušila zákaz, no potvrdila vyššie ceny

19. decembra 2025
auto, peniaze, automobilka, ojazdené auto, kúpna cena, automobil

Autá v roku 2026 zdražejú o tisíce eur. Dôvodom je nový komponent, je povinný pre všetkých (+ sumy)

18. decembra 2025
Diaľničná známka

Vodiči ostanú v šoku: Na slovenských diaľniciach sa objaví niečo, čo nikto nečakal

18. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?