TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobil lacnejší ako spaľovák? Táto automobilka to chce dokázať do 6 rokov!
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobil lacnejší ako spaľovák? Táto automobilka to chce dokázať do 6 rokov!

18. mája 2022 17:33
Roman Drexler
18. mája 2022
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Prechod na elektromobily je jedným zo základných stavebných kameňov pre zníženie záťaže, ktorú ako ľudstvo kladieme na naše životné prostredie. Elektrické vozidlá sú však kvôli nákladným technológiám potrebných na výrobu cenovo náročnejšie ako spaľováky, čo značne komplikuje ich expanziu, predovšetkým v krajinách s nižšími príjmami. Práve na túto problematiku sa však plánuje zamerať jedna z japonských automobiliek, ktorá chce v blízkej budúcnosti tento cenový nepomer otočiť.

Reč je o známej automobilke Nissan. Práve tá má v spolupráci s americkým vesmírnym úradom NASA začať s výrobou nového typu batérie, ktorá bude v porovnaní s aktuálnymi akumulátormi dvojnásobne výkonnejšia, no zároveň o polovicu menšia aj lacnejšia. Téme sa venoval český portál Seznam Zprávy.

Náhrada náročných materiálov

Základom úspechu má byť absencia vodivého roztoku, respektíve kvapalného elektrolytu, ktorý sa používa v batériách súčasnosti, a taktiež drahých kovov. Úlohou spomenutého vodivého roztoku je zabezpečiť prúdenie nabitých iónov medzi lítiovou anódou a katódou z niklu, mangánu a kobaltu. Má však svoje nevýhody, pod ktoré možno zaradiť predovšetkým vysokú horľavosť. Netreba pritom zabúdať ani na skutočnosť, že ťažba potrebného lítia je vysoko náročná, a to aj na spotrebu vody. Tej na jednu tonu vyťaženého lítia pripadá až 900 tisíc litrov.

Nissan chce vyriešiť práve tento problém. V apríli na domácej pôde preto predstavila prototyp výrobnej linky na batérie s pevným elektrolytom namiesto kvapalného a bez spomenutých kovov. Tvrdí, že pri novej technológii časom dokáže dosiahnuť až dvojnásobnú energetickú hustotu oproti lítiovým batériám. V praxi to znamená, že batéria novej generácie bude menšia, ponúkne dlhší dojazd a taktiež sa bude podstatne kratšie nabíjať. Plnú kapacitu vraj môže byť schopná obnoviť v priebehu len 15 minút. Ďalším veľkým plusom má byť nový ochranný obal anódy aj katódy, ktorý zabezpečí pomalšiu degradáciu kapacity.

Pomáha NASA aj superpočítač

Japonci teda nahradia kvapalný elektrolyt pevnou zlúčeninou na báze síry. S vývojom tejto technológie mala automobilka začať ešte v roku 2011. Aktuálne má v spolupráci s Kalifornskou univerzitou v San Diegu a dokonca aj agentúrou NASA hľadať kovy pre anódu a katódu, ktoré by boli nielen kompatibilné, ale aj cenovo dostupnejšie. V procese hľadania pomáha výkonný superpočítač s umelou inteligenciou, ktorý bude skenovať až 131 tisíc rôznych materiálov.

V prvom elektromobile možno už do 6 rokov

Nissan vraj môže potenciálne vhodné kombinácie okamžite vyrobiť vo svojej prototypovej továrni a následne s pomocou svetových univerzít podrobnejšie analyzovať. Proces vývoja nového akumulátora tak dokáže skrátiť z piatich až dvadsiatich rokov len na dva až tri roky. Už v roku 2024 pritom plánuje spustiť pilotnú továreň na jeho výrobu a v nasledujúcich štyroch rokov začať s predajom. V prvých elektromobiloch sa tak môže objaviť už do šiestich rokov.

Cena by pritom mala v priebehu rokov klesať. V roku 2028 vraj môže nová batéria vychádzať na 75 dolárov za kWh, pričom do konca dekády môže spadnúť na 65 dolárov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok AKTUÁLNE: Google mal v Rusku vyhlásiť bankrot!
Ďalší článok Platba úsmevom či mávnutím? Mastercard chystá veľkú inováciu!
Nekomentované Nekomentované

Pridaj komentár Zrušiť odpoveď

Prepáčte, ale pred zanechaním komentára sa musíte prihlásiť.

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, plat, zánik pracovných miest
Štát oznámil veľké prepočítavanie dôchodkov. Pol milióna ľudí sa musí pripraviť na inú výšku
12. decembra 2025
Slovensko, peniaze, ekonomika, poplatok, Slováci, konsolidácia, štát
Odborníci upozorňujú na časovanú bombu Slovenska. Nie sú ňou dôchodky, ale prehliadaný problém
12. decembra 2025
Peniaze, euro, bankovky, mince, banky, štát
Veľká časť Slovákov by si mala skontrolovať schránku. Hrozí im totiž pokuta
11. decembra 2025
Mimoriadne, peniaze, operátor, ceny
MIMORIADNE: Štát začne posielať listy, aké ešte nikto nevidel. Sú extrémne dôležité, týkajú sa všetkých
13. decembra 2025

Najnovšie články

  • Slovensko sa má čím chváliť. Náš internet patrí k svetovej špičke (+ porovnanie)
  • AKTUÁLNE: Žandári už hliadkujú. Slováci ich stretnú v týchto lokalitách
  • EÚ radikálne zmení plány pre naše autá. To, čo odklepne, nikto nečakal
  • Chcú preklesliť mapu EÚ: Na stole je dohoda, akú nikto nečakal. Ovplyvní aj Slovensko
  • O2 oznamuje fantastickú novinku, ostatní operátori len ticho závidia

Bude sa vám páčiť

elektromobil

Skeptici ostali ticho: Elektromobilom sa darí niečo, čo mnohí nepovažovali za reálne

12. decembra 2025

Slováci, pripravte sa: Priplácať si budeme za počítače aj smartfóny. Ceny vystrelia až o 20 %

9. decembra 2025
Peniaze, ceny, štát, zdražovanie, príspevok, povinnosti, úspory, ušetriť, štipendium, inflácia, DPH, bankrot, konsolidácia, preplatok, príplatky, príjem, riziko chudoby, rozpočet

Nové emisné limity EÚ zdražia autá až o 2 800 eur. Odborníci varujú pred katastrofou

9. decembra 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH, konsolidácia

Hrozí ďalšie zdražovanie. Začali platiť nové pravidlá, je to zlá správa pre všetkých

9. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?