Ako budeme cestovať o 50 rokov? Takéto sú očakávania expertov!

Doprava v budúcnosti bude vyzerať úplne inak ako dnes. Nebudeme potrebovať autá, nakoľko infraštruktúra hromadnej dopravy pokročí do takého štádia, kedy bude vyhovovať všetkým, bez kompromisov a ešte k tomu aj bez negatívneho dopadu na životné prostredie.

Od plne autonómnych kapsúl až po lacné vesmírne lety. Ako bude vyzerať doprava ľudí o 50 rokov? Na túto otázku nikto nepozná presnú odpoveď, no asi každému po jej položení napadne aspoň ako-taká predstava. Čo si však o nej myslia experti v oblasti mobility?

V priebehu len jedného storočia sme prešli od jazdy na koni k elektrickým vozidlám a vesmírnym lodiam. Inými slovami, doba napreduje rapídnym tempom a tak je zrejmé, že v budúcnosti sa toto tempo ešte zrýchli.

Disponujeme stále novými a novými technológiami a stále viac a viac využívame energiu z obnoviteľných zdrojov, pričom niet pochýb, že sa tento trend udrží aj v najbližších dekádach. Predsa len máme (zatiaľ) len jednu planétu, a preto ju musíme čo najviac chrániť.

Kompletná elektromobilita

Michiel Langezaal, generálny riaditeľ holandského startupu Fastned, je toho názoru, že doprava budúcnosti bude plne elektrická. “Všetko, čo spaľuje, nebude do roku 2050 existovať,” povedal pre publikáciu Euronews Next. “V nasledujúcom desaťročí by sme sa mali zamerať na to, aby sme poskytli slobodu prechodu na elektromobily.”

Spoločnosť Fastned zastrešuje rozsiahlu sieť nabíjacích staníc pre elektromobily naprieč celou Európou. Energia, ktorú používajú, je plne ekologická, respektíve čerpaná z obnoviteľných zdrojov.

model s plaid

15-minútové mestá a aktívna doprava

Dr. Justin Bishop, ekonóm a bývalý odborný asistent pre analýzu dopravy na univerzite v Cambridge, si však myslí, že prechod na elektrické vozidlá nemusí stačiť na maximálnu redukciu vypúšťaných emisií. “Prechod na elektrické a vodíkové vozidlá rieši emisie vo výfukových plynoch tým, že ich presúva na vyššiu úroveň dodávateľského reťazca.”

Bishop ďalej podotýka, že na prechod z dopravy 100-percentne závislej od fosílnych palív na dopravu 100-percentne závislú od elektriny či vodíka bude potrebné naakumulovať obrovské množstvo energie a iných zdrojov.

Propaguje myšlienku tzv. 15-minútového mesta. Reč je o pokroku v oblasti integrácie mestského územného plánovania, ktorého cieľom je minimalizovanie vzdialeností. Takýmto spôsobom by sa mohla značná časť ciest realizovať pešou, cyklistickou a hromadnou dopravou. “Podľa mňa je zmena správania oveľa istejším spôsobom cestovania pri rešpektovaní environmentálnych limitov.”

S touto myšlienkou súhlasí aj Dr. Esther Anaya-Boig, výskumná pracovníčka v oblasti environmentálnej politiky a konzultantka v oblasti cyklistickej moibility. “V scenári globálnej environmentálnej a zdravotnej krízy je aktívne cestovanie jednoznačne tou najlepšou možnosťou pohybu,” prehlásila odkazujúc na pandémiu vírusu COVID-19. “Počas lockdownov sme zaznamenali určité prerozdelenie priestoru v prospech aktívneho cestovania, a to formou zavedenia nových cyklotrás a rozšírenia chodníkov.”

Anaya-Boig verí, že tento trend bude pokračovať aj v nasledujúcom období, no stále vidí veľa voľného priestoru pre zlepšenie. “Poskytnutie dodatočného miesta nestačí. Vieme, že aby bolo aktívne cestovanie inkluzívne, musí byť dostatočne bezpečné a pohodlné.”

Nikto nebude potrebovať vlastné vozidlo

Viacero expertov verí, že mobilita, ako ju poznáme dnes, bude do niekoľkých desiatok rokov mŕtva. “Do 50 rokov bude mobilita 100-percentne zdieľaná, na požiadanie, autonómna a poháňaná batériami, palivovými článkami a vodíkom,” tvrdí Adetayo Bamiduro, generálny riaditeľ a zakladateľ nigérijského startupu Max.ng, ktorý spája užívateľov s profesionálnymi vodičmi motocyklových taxíkov prostredníctvom mobilnej aplikácie. “Čoskoro nikto nebude musieť vlastniť vozidlo; ani v Amerike, ani v Afrike. A áno, letenky na Mesiac budú čoskoro dostupné aj pre strednú triedu.”

Túto teóriu potvrdzuje viacero reálnych príkladov. Jedným z nich je napríklad vesmírna misia Inspiration4, ktorá na orbitu Zeme vyslala posádku pozostávajúcu výhradne z civilistov. Ďalším príkladom môže byť Hyperloop, projekt opisujúci vysoko rýchlostný podzemný systém dopravy, na ktorom sa už pracuje. Vízia Hyperloopu tvrdí, že doprava budúcnosti bude riadená smart zmluvami napojenými na cloud. Tie cestujúcim ponúknu možnosť výberu spôsobu dopravy, ktorý najviac vyhovuje ich potrebám.

Ľudia vraj budú cestovať prostredníctvom super rýchlych kapsúl pohybujúcich sa v sieti nízkotlakových potrubí, a to ako pod, tak aj nad povrchom Zeme. “Pôjde o pokročilé stroje poháňané umelou inteligenciou, ktoré budú slúžiť čo najväčšiemu počtu ľudí v čo najkratšom čase, aby sa minimalizoval energetický dopad,” povedal Bibop Gresta, zakladateľ a riaditeľ Hyperloop Italia. “Koncept vlastníctva automobilu sa postupne vytratí.”

Poniektorí zase veria, že štandardom dopravy budúcnosti bude autonómna letecká doprava. “O 50 rokov už budeme vedieť, ako spraviť letecké taxíky a ďalšie nové technológie, ako sú napríklad vodíkové palivové články, lacnejšími a dostupnejšími pre širšiu verejnosť,” tvrdí Christine Wangová, výkonná riaditeľka inovačného centra spoločnosti Lufthansa.

TIP REDAKCIE
Google odhalil podrobnosti čipsetu Tensor: S čím presne máme tú česť?

Hromadná doprava, ktorá bude vyhovovať každému

Keď si to zosumarizujeme, doprava v budúcnosti bude vyzerať úplne inak ako dnes. Nebudeme potrebovať autá, nakoľko infraštruktúra hromadnej dopravy pokročí do takého štádia, kedy bude vyhovovať všetkým, bez kompromisov a ešte k tomu aj bez negatívneho dopadu na životné prostredie. Pripomeňme však, že uvedené teórie sú stále len očakávania. Ako tomu bude v skutočnosti ukáže len čas.

Total
7
Zdieľaní
Total
7
Zdieľať