Google chce ostať predvoleným vyhľadávačom v iOS, zaplatiť za to môže až 15 miliárd dolárov

Poplatky Google sa majú v najbližších rokoch stále navyšovať. V tom budúcom môže ich výška činiť od 18 do 20 miliárd dolárov.

Aby mohol Google v prostredí iOS pôsobiť ako predvolený vyhľadávač, musí spoločnosti Apple platiť nemalé finančné čiastky. V novej správe pre investorov, ktorú vypracoval finančný poradca Toni Sacconaghi zo spoločnosti Bernstein, stojí, že ak si Google chce túto pozíciu udržať aj naďalej, bude musieť Apple v tomto roku zaplatiť až 15 miliárd amerických dolárov, v prepočte zhruba 12,8 miliardy eur. Minulý rok to bolo o 5 miliárd dolárov menej, informuje server MacRumors.

Správa ďalej uvádza, že poplatky Google sa budú navyšovať aj v nasledujúcich rokoch. V tom budúcom môže ich výška činiť od 18 do 20 miliárd dolárov. Tieto čísla vychádzajú z verejných dokumentov spoločnosti Apple, ako aj z kompletnej analýzy nákladov Google na TAC, respektíve nákladov na získavanie návštevnosti.

Poplatky medzi Google a Apple ohľadom vyhľadávania a reklamy trvá už viac ako desaťročie. Finančný poradca však tvrdí, že vzhľadom na aktuálnu pozíciu svetového vyhľadávača na trhu je možné, že dohoda bude v blízkej dobe čeliť riziku regulácie.

Microsoft a Yahoo proti Google

Ďalšou hrozbou je konkurencia zo strany spoločností Microsoft a Yahoo. Obe prejavujú značný záujem o uzavretie dohody s Apple, ktorá by im umožnila zvrhnúť Google z pozície predvoleného vyhľadávača v prostredí operačného systému iOS. Práve tu vzniká jeden z možných dôvodov pre stále sa navyšujúce poplatky Google – čím viac zaplatí, tým nižšie je riziko, že konkurencia ponúkne viac.

Hoci je Google na dominantnej pozícii, rozhodne to nemá ľahké. Napríklad minulý rok ho americké ministerstvo spravodlivosti obvinilo z používania protisúťažných a nepovolených praktík na udržanie protizákonnej pozície monopolu.

V roku 2020 sa začali objavovať špekulácie, že Apple plánuje uviesť na trh vlastný webový vyhľadávač, no nikdy sa tak nestalo. Musí sa tak obracať na existujúce alternatívy, z ktorých hlavné sú Google, Bing, Yahoo či DuckDuckGo.