Európske mestá sa menia: V Paríži maximálne 30 km/h, Viedeň chce štvrť bez áut

Paríž zavádza striktné zníženie rýchlosti na 30 km/h. Viedeň zájde ešte ďalej.

Na cestách v Paríži od pondelka platí nový rýchlostný limit stanovený na 30 kilometrov za hodinu. Obmedzenie, ktoré schválili v júli, má posilniť bezpečnosť na cestách, znížiť hluk a napomôcť v boji s klimatickou krízou. Informuje o tom francúzsky denník Le Figaro.

Francúzske hlavné mesto sa takto pridáva k približne 200 ďalším mestám v krajine, kde takéto obmedzenie už platí. Sú medzi nimi napríklad Montpellier, Grenoble či Štrasburg, informovala televízna sieť LCI.

Obmedzeniu sa vyhne len niekoľko hlavných ťahov, ako Maršalské bulváre (22 bulvárov vedúcich po okraji Paríža) či Elyzejské polia.

Rozhodla verejná anketa

Rozhodnutiu predchádzala verejná anketa, ktorú mesto organizovalo koncom roka 2020. Zúčastnilo sa na nej 5736 ľudí, z ktorých sa 59 percent vyjadrilo za zníženie rýchlostného limitu, uvádza sa na stránke mesta Paríž.

Opatrenie vyvolalo polemiku týkajúcu sa okrem iného aj dopadov na životné prostredie. Nedávna štúdia Inštitútu Cerema totiž potvrdzuje, že pri rýchlosti 30 km/h je úroveň znečistenia vyššia ako pri konštantnej rýchlosti 50 km/h. To však neplatí v mestách, kde dochádza k častému zrýchľovaniu a spomaľovaniu. Ďalší šoféri zas vyjadrovali svoj hnev a nepochopenie.

Najnovšie rozhodnutie je súčasťou širšieho balíka opatrení zameraného na zníženie prítomnosti vozidiel v meste. Od 1. augusta tohto roka na viacerých miestach v meste začali výrazne zvyšovať ceny parkovania. Zvýšila sa aj výška pokút za parkovanie – v centrálnych mestských častiach až na 75 eur.

Starostka Paríža Anne Hildagová, ktorá prevzala úrad v roku 2016, sa zaviazala zredukovať verejný priestor využívaný autami. Niekoľko ciest odvtedy zmenila na jednosmerné či z nich spravila pešiu zónu.

Vizualizácia zeleného bloku.

Viedeň plánuje zelenú zónu bez áut

Niektoré európske mestá, ako napríklad Barcelona či nemecký Berlín experimentujú so zónami, do ktorých sa autom takmer vôbec nedostanete. Doprava je prispôsobená tak, aby uprednostnila pohyb chodcov a cyklistov. Rovnaký pokus sa momentálne plánuje vo Viedni.

Zelený blok má vzniknúť južne od hlavnej stanice v štvrti Favoriten, ohraničený bude ulicami Grundstraße, Leebgasse, Quellenstraße a Neilreichgasse. Samotný blok (Supergrätzl) má ponúknuť ukľudnenú dopravu, zníženie hluku, prašnosti a navýšenie bezpečnosti. Ocenia to napríklad deti pri ceste do školy.

Viedeň tiež plánuje výsadbu väčšieho množstva zelene, ktorá bude ulice ochladzovať počas horúcich letných dní. Prípravy by mali začať už začiatkom roku 2022.

Na Slovensku nedávno Bratislava rozhodla opačne. Na diaľnici v meste budú môcť autá jazdiť rýchlosťou až 130 kilometrov za hodinu. Systém maximálnu rýchlosť vyhodnocuje pomocou 178 senzorov v reálnom čase.