YouTube môže vkladať reklamy do všetkých videí, menší tvorcovia podiel nedostanú

Zatiaľ len v „obmedzenom počte“.

6
Ilustr. obr.: Megan Rexazin/Pixabay

Video platforma YouTube mení podmienky používania, čoho výsledkom bude viac reklám zobrazujúcich sa vo videách menších tvorcov obsahu. So ziskom z týchto reklám sa však s tvorcami podelí len za určitých podmienok, informuje The Verge.

YouTube si v podstate udelil právo monetizovať videá z kanálov, ktoré nie sú dostatočne veľké na to, aby sa mohli zapojiť do tzv. Partnerského programu YouTube. Práve ten stanovuje pravidlá a podmienky, akým spôsobom sa YouTube delí o honoráre z reklamy s autormi videí.

Do Partnerského programu YouTube sa môžu zapojiť tvorcovia, ktorých kanál za posledných 12 mesiacov zaznamenal minimálne 4 000 hodín vzhliadnutí a nazbieral aspoň 1000 odberateľov.

V praxi to napríklad znamená, že hoci autor žiadnu reklamu do svojho videa vložiť neplánuje, YouTube to spraví za neho. Zisk z reklamy si nechá pre seba. Ak chce mať autor na časť zisku nárok, musí sa zapojiť do Partnerského programu YouTube tak, ako veľkí tvorcovia so značnou diváckou priazňou.

youtube
Foto: maxpixel.net

Existujú ale výnimky, ktorých sa nové podmienky týkať nebudú. YouTube nebude vkladať reklamy do videí, ktorých obsah je poburujúci, znejú v ňom vulgarizmy, zobrazuje násilie, drogy, strelné zbrane alebo sex. Do tejto kategórie tiež spadá politika, náboženstvo, alkohol a hazardné hry.

Nové podmienky používania začne YouTube uplatňovať najskôr na americkom trhu. V globálnom meradle ich začne nasadzovať v druhom polroku 2021. Ide o pomerne kontroverznú zmenu podmienok používania, ktorej vplyv na tvorcov obsahu bude YouTube sledovať a vyhodnocovať.

Na jednej strane stojí server YouTube, ktorý funguje ako akýsi bezplatný hosting na streamovanie videí. Prevádzka platformy, ktorá združuje dátovo náročný obsah, stojí značné prostriedky.

Spoločnosť Google kúpila server YouTube v roku 2006. Služba však bola stratová. Zarábať začala až v roku 2009. Podarilo sa to vďaka nasadeniu efektívneho reklamného systému, čo prebehlo na pozadí čoraz zvyšujúceho záujmu divákov o internetové videá.

TIP REDAKCIE
Fortnite je zlatá baňa: iOS hra zarobila za 3 týždne cez 12 miliónov eur

Na strane druhej stoja malí hráči – autori videí menším dosahom, ktorí publikujú obsah v službe YouTube. Tí mohli podporiť rast sledovanosti svojho obsahu tak, že doň nevkladali žiadne reklamy. Sledovanie videí je v takomto prípade pre divákov príjemnejšie, keďže ich reklama počas sledovania nevyrušuje.

Teraz sa však v ich videách môže zobrazovať reklama bez toho, aby si to želali a dostali z nej podiel. Z pohľadu diváka to zase znamená, že pri prezeraní obsahu na YouTube sa bude stretávať s väčším objemom reklám.

Diváci si ale môžu v tomto smere pomôcť. Samozrejme, za peniaze. Spoplatnené členstvo YouTube Premium ich reklám zobrazujúcich sa pred a počas prehrávania videí zbaví. Tiež sa nezobrazia žiadne banerové reklamy tretej strany ani reklamy vo vyhľadávaní.