YouTube dlhodobo bojuje proti používateľom, ktorí majú nainštalované blokovače reklám. Takzvaný AdBlock je pre platformu nočnou morou, pretože preň prichádza o nemalú časť ziskov.
Primárne YouTube zarába na reklamách, a preto zavádza rôzne obmedzenia, ktoré majú ľudí odradiť od používania blokovačov reklám. Podľa najnovších zistení platforma zavádza ďalšie obmedzenie, ktoré má znepríjemniť sledovanie videí.
YouTube schválne spomalí videá
Ako uvádza portál Phone Arena, YouTube môže zámerne spomaľovať videá, teda znižovať rýchlosť prehrávania, používateľom, ktorí majú zapnutý AdBlock. Týmto krokom platforma potichu zintenzívnila svoj boj proti blokovačom reklám. Viacerí používatelia sa už na diskusných fórach sťažovali, že spomaľovanie videí zaznamenali.
Videá sa navyše spúšťajú pomalšie, čo znižuje zážitok zo sledovania. Nejde pritom o ojedinelé prípady, pretože s takýmito skúsenosťami sa stretli používatelia naprieč svetom. Na obrazovke sa navyše zobrazuje text: „Máte problémy s prehrávaním? Zistite prečo.“ Stáva sa to primárne vtedy, ak niekto používa blokovač reklám. Pred samotným spustením videa si používateľ navyše „musí“ pozrieť niekoľko sekúnd čiernej obrazovky.
Dôvodom sú blokovače reklám
Ak kliknete na tlačidlo „Zistite prečo“, používatelia sa údajne ocitnú na stránke podpory spoločnosti Google. Tam im je vysvetlené, že blokovaním reklám porušujú pravidlá používania služby. Tento problém sa týka prihlásených používateľov, ale aj tých, ktorí sledujú YouTube anonymne.
YouTube chce používateľov prinútiť, aby vypli blokovanie reklám, alebo aby prešli na platenú verziu YouTube Premium. Táto verzia je úplne bez reklám, no nie každý chce pravidelne každý mesiac platiť za služby. Blokovanie reklám sa preto stáva bezplatnou alternatívou, ktorá však čoraz častejšie zlyháva.
Niečo podobné sa stalo už v minulosti
Nie je to prvýkrát, čo YouTube zámerne znižuje výkon prehrávania. Už v roku 2023 platforma potvrdila, že zaviedla spomalenie v určitých prehliadačoch pri zistení blokovania reklám. Napokon sa to rozšírilo na všetky hlavné prehliadače. Neskôr platforma začala zobrazovať kontextové okná, ktoré obmedzovali prehrávanie videa. Jediným riešením bolo vypnúť AdBlock alebo prejsť na platenú verziu.
YouTube sa obhajuje
Platforma svoje kroky obhajuje, pretože tvrdí, že reklama pomáha podporovať tvorcov a udržať platformu bezplatnou. „Aby sme podporili rozmanitý ekosystém tvorcov na celom svete a umožnili miliardám prístup k ich obľúbenému obsahu na YouTube, spustili sme iniciatívu, ktorá divákom s povoleným blokovaním reklám odporúča, aby povolili reklamy na YouTube alebo vyskúšali YouTube Premium pre zážitok bez reklám,“ uviedol v roku 2023 Google, ktorý túto populárnu platformu vlastní.