ROZHODNUTÉ: Alza o garancii najlepšej ceny klame

Alza si garantovanie najnižšej ceny vysvetlila po svojom.

3
Alza
FOTO: Alza

Jeden z najväčších e-shopov na Slovensku a v Česku, Alza, sa opäť dostal do problémov s Arbitrážnou komisiou Rady pre reklamu. Ich najnovším prehreškom je tzv. garancia „Najnižšej ceny“.

O tom, že Alza touto reklamou klame rozhodla komisia na aprílovom zasadnutí. Za prešetrovaním pritom opäť stál nespokojný zákazník, ktorý, ako ste si možno mysleli, nedostal najnižšiu cenu, informoval server DSL.

Lacnejší televízor

Jeden zo zákazníkov obchodu sa rozhodol, že si zadováži nový televízor. Ako zodpovedný nakupujúci si najskôr pozrel cenovú ponuku všetkých obchodov až nakoniec narazil na promo s garanciou najnižšej ceny, ktoré ponúkala Alza.

Túto možnosť sa rozhodol využiť. Tam však narazil na stenu. Alza mu rovnakú, resp. nižšiu cenu nechcela ponúknuť.

Alza sa pred komisiou obhajovala tým, že sťažovateľ pravdepodobne zaslal nefunkčný odkaz na výhodnejšiu cenu v inom obchode. Pre komisiu však konkrétny prípad nebol až tak dôležitý, ako samotná reklama. Pri bližšom pohľade na podmienky bolo totiž jasné, že na Slovensku už skutočne nikto nič negarantuje, nie to ešte najnižšiu cenu.

Obchod totiž v podmienkach uvádza, že urobia maximum, aby svojim zákazníkom ponúkli cenu, s ktorou budú spokojní. To nie je všetko. „Garanciou najlepšej ceny sa rozumie predovšetkým celková hodnota kvalitného tovaru z oficiálnej distribúcie, služieb a zákazníckej podpory, ktorú pre našich zákazníkov predstavuje nákup na Alza.sk. Najlepšia cena teda nemusí vždy znamenať cenu najnižšiu,“ opisuje negarantovanie garantovanej ceny Alza.

Ide o klamlivú reklamu

Komisia bola v tomto prípade celkom nekompromisná. Akciu, ktorou sa Alza tak pýšila označila za klamlivú, presnejšie porušujúcu kódex reklamy v bode zakazujúcom klamlivú reklamu.

Zároveň by pri takto formulovanej garancii, ak spotrebiteľ splní podmienky, mala by mu byť ponuka nižšej ceny poskytnutá, alebo inak by mal byť upozornený na nesplnenie podmienky poslaním aktívneho linku a nemal by byť len informovaný, že mu zadávateľ nevie poskytnúť lepšiu cenu. V takomto prípade spotrebiteľ nemá ako vedieť, prečo mu zadávateľ napriek „garancii najlepšej ceny“ nevie poskytnúť lepšiu cenu. Tvrdenie o garancii najlepšej ceny síce môže byť samo o sebe pravdivé, avšak vzhľadom na okolnosti a súvislosti, v akých ho zadávateľ používa považuje AK RPR toto za klamlivé a schopné uviesť priemerného spotrebiteľa do omylu,píše sa v rozhodnutí.

TIP REDAKCIE
iPhone za tetovanie: Alza dala fanúšikovi iPhone Xs za Alzáka na chrbte

Ak teda nabudúce narazíte na podobnú akciu, ktorá je až príliš dobrá, overte si ju dvakrát. A ak by vás niekto predsa len ťahal za nos, sťažujte sa. Máte na to právo. Práve takýmto tlakom na veľké spoločnosti môžete prispieť k tomu, aby sa tomu v budúcnosti vyvarovali.