Bývalý šéfdizajnér automobilky Aston Martin, Henrik Fisker na trh sa na scénu s batériami vrútil ako ohnivý šíp. Tvrdí totiž, že trh s elektromobilmi vďaka nemu už čoskoro prejde obrovskou revolúciou. Jeho tajná zbraň? Batéria, ktorá sa dokáže rekordne rýchlo nabiť.
Po tom, ako Fisker opustil Aston Martin si založil svoju vlastnú spoločnosť a zároveň podal patentovú prihlášku týkajúcu sa nového typu batérie, ktorá sa vie nabiť podstatne rýchlejšie, než akákoľvek iná batéria. Minimálne teoreticky.
Pri lítium-iónových batériách prúd cestuje cez tekutinu alebo cez polyméry. Pri batérii, ktorú navrhol Fisker bude prúd cestovať cez tuhú látku, čo jej dáva vyššiu stabilitu a kapacitu. Technológia tzv. solid-state batérie je ešte v plienkach, no už teraz je jasné, že ide o podstatne lepšiu záležitosť, než pri lítium-iónových kúskoch.
Za technológiou stojí doktor Fabio Albano, ktorý pracoval pre spoločnosť Sakti3. Keď z nej odišiel, všetky svoje poznatky zobral so sebou, a to priamo do spoločnosti Fisker.
„Prelom, ktorý mi priniesol Fabio pred niečo vyše rokom bol vývoj solid-state batérie, ktorú chce dostať do elektromobilov. Veril, že je blízko k rozlúsknutiu všetkých problémov,“ povedal Fisker v rozhovore pre denník The Irish Times.
Batéria budúcnosti?
Presné detaily zatiaľ známe nie sú, no predpokladá sa, že nový typ batérie dokáže ponúknuť minimálne 2,5x väčšiu kapacitu, než lítium-iónové náprotivky. Dá sa teda predpokladať, že by dojazd elektromobilov hravo mohol prekročiť 1 000 km míľnik. Okrem toho sa nabíja podstatne rýchlejšie. Ako rýchlo, pýtaš sa? Pán Fisker tvrdí, že môže ísť o čas neprevyšujúci jednu minútu.
Medzi ďalšie výhody patrí podstatne nižšia cena, čo by mohlo znamenať problémy pre firmu, akou je napríklad Tesla. Nie len, že by elektromobily Fisker ponúkli podstatne dlhší dojazd a pohodlie pri nabíjaní, firma by mohla začať podnikať aj v ďalších odvetviach, ktorým zatiaľ kraľuje Musk.