Okolo Tesly je v posledných rokoch celkom slušný ošiaľ. Elektromobily sú predsa budúcnosť, a tak sa nemôžeme čudovať, že ak to už dnes robí niekto tak dobre, ako Tesla, tak získa veľkú pozornosť.

Zaujímavosťou je, že Tesla do svojich elektromobilov montuje batériu o maximálnej kapacite 100 kWh. To sa má v budúcnosti s príchodom Tesla Roadster a jeho 200 kWh batérie zmeniť. To má neskôr ešte navýšiť Tesla Semi, kamión s takmer 1 000 kWh batériou.

45-tonový nákladiak so 700 kWh batériou

Chvíľu pred ním sa však budeme môcť pokochať iným elektronákladiakom, a to Komatsu 605-7. Ide o nákladiak, ktorý už existuje, akurát so spaľovacím motorom a ktorý sa využíva v doloch. Jeho nevýhodou je spotreba, ktorá sa pohybuje v rozmedzí 50 až 100 tisíc litrov nafty ročne. Nákladiak s čisto spaľovacím motorom tak ubližoval nie len peňaženkám prevádzkovateľov, ale aj našej matke prírode. Do ovzdušia totiž každý rok vypustil 131 až 262 ton oxidu uhličitého.

Výkon 800 koní a výrazná úspora pri jazde dole z kopca

Vynovená, hybridná verzia takéhoto nákladiaku bude disponovať 700 kWh batériou vážiacou 4,5 tony, ktorá má priniesť finančné a ekologické odľahčenie. Takto veľký nákladiak bez nákladu váži 45 ton, s nákladom až 65 ton. Pri ceste s nákladom smerom dole tak bude pomocou elektromotorov vedieť opäť dobíjať batériu (rekuperácia) a tým si predĺžiť dojazd. Odhady inžinierov počítajú s tým, že počas jednej cesty dole by sa mohlo rekuperovať až 40 kWh energie. Keď sa takýto gigant za deň otočí 20-krát, do batérie sa mu vráti 800 kWh energie, ktorá by inak odletela ako teplo z bŕzd.

Samotný elektromotor má mať výkon až 590 kW, čo predstavuje približne 800 koní a točivý moment neskutočných 9 500 Nm. Testovanie ekologického nákladiaku prebieha vo Švajčiarsku firmami Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz.

Pridať komentár

Email je už registrovaný na stránke. Použite prosím Prihlasovací formulár alebo vložte iný.

Zadali ste nesprávne používateľské meno alebo heslo

Sorry that something went wrong, repeat again!

1komentár

od najnovších
od najlepších od najnovších od najstarších
1

Prečo treba pliesť Teslu do niečoho, s čím nemá nič spoločné? Toto je nová žurnalistika? Prevziať verbatim hlúpy článok z hlúpeho zdroja a vôbec sa nezamýšľať, hlavné, že sú zobrazené reklamy, no nie?
Inak tieto veľké stroje poháňa už ‚tradične‘ elektromotor aj s regeneratívnym brzdením, len ako zdroj slúži spaľovací motor s generátorom, ktorý teraz vymenia za batérie, čím zároveň zvýšia aj možnosti regeneratívneho brzdenia. Inak ten spaľovací motor obvykle funguje v otáčkach najvyššieho účinníka, nakoľko nepoháňa nápravy priamo cez prevodovku, ale cez ‚zbernicu‘ pozostávajúcu z batérie a motora s priaznivejším priebehom točivého momentu, čiže tá zmena je oveľa menšia ako V12 vs Tesla.