TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: 400 km za 10 minút: Číňania majú batériu, ktorá môže byť klincom do rakvy pre spaľováky? Má nejeden VEĽKÝ háčik
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
TECHBYTE.sk > Novinky > Elektromobilita > 400 km za 10 minút: Číňania majú batériu, ktorá môže byť klincom do rakvy pre spaľováky? Má nejeden VEĽKÝ háčik

400 km za 10 minút: Číňania majú batériu, ktorá môže byť klincom do rakvy pre spaľováky? Má nejeden VEĽKÝ háčik

17. augusta 2023 14:59
Roman Drexler
17. augusta 2023
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Čína sa snaží stať elektromobilovou veľmocou. Usiluje sa o to pritom nielen elektormobilmi ako takými, ale aj technológiami, ktoré sú pre ich funkčnosť potrebné. Jednou takouto technológiou je batéria. Číňania v minulosti vyvinuli viacero úspešných i neúspešných akumulátorov. Nová batéria, ktorú teraz oznámil miestny koncern CATL, spadá niekde medzi. Má totiž prvotriedne kapacity, no taktiež veľký háčik. O novinke informuje server InsideEVs.

Prejsť na:

  1. Čísla sú pekné, no nie všade
  2. Chýbajú okolnosti
  3. Všetko ukáže až čas

Nová čínska technológia nesie názov Shenxing Superfast Charging Battery. Výrobca tvrdí, že len po 10 minútach strávených na rýchlej nabíjačke dokáže poskytnúť dojazd až na 400 km. Celkový akčný rádius akumulátora pritom má byť okolo 700 km, čo znamená, že obnova do plnej kapacity môže na rýchlej nabíjačke trvať približne 15 minút.

Miestne médiá taktiež ospevujú jeho prvotriednu odolnosť. Tvrdia, že aj pri teplotách -10 °C sa dokáže z 0 na 80 % nabiť v priebehu pol hodiny, čo znie naozaj skvele, ale aj podozrivo.

Ešte predtým, než sa pustíme do toho všetkého, čo pri novej batérii úplne „nesedí“, je nutné podotknúť, že mnohé kľúčové informácie o batérii zatiaľ nie sú známe. Pracujeme teda s obmedzeným množstvom informácií.

Nie je však všetko zlato, čo sa blyští. Pozor si treba dať na spôsob, ktorým CATL prezentuje čísla týkajúce sa nového akumulátora, ale aj formu, ako sú tieto údaje preberané a interpretované médiami.

Čísla sú pekné, no nie všade

Niet pochýb, že čísla, ktoré uvádza koncern, sú obdivuhodné. Problémom je, že sú platné prakticky len pre Čínu. Pri meraní pomeru medzi nabíjaním a dojazdom je dôležitá norma, podľa ktorej sa toto meranie realizuje.

Dojazd 400 km bol vypočítaný na základe relatívne optimistického čínskeho štandardu CLTC, teda China Light Duty Vehicle Test Cycle). Ak by sme si ho prepočítali na európske či americké normy, vo výsledku by sme dosiahli dojazd okolo 300 km pre Európu a 270 km pre USA. A úprimne 130 km už je celkom vážny rozdiel.

Chýbajú okolnosti

Druhým veľkým problémom je absencia ďalších dôležitých technických parametrov. Koncern síce uvádza, že batéria ponúka dojazd 400 km, no neuvádza technickú špecifikáciu automobilu, v ktorom by bolo takýto dojazd možné dosiahnuť.

Nová batéria čínskeho koncernu CATL
Nová batéria čínskeho koncernu CATL
Nová batéria čínskeho koncernu CATL
Nová batéria čínskeho koncernu CATL
Zdroj: CATL (via InsideEVs)

Ak by sme si napríklad zobrali 50 kWh batériu, je hneď jasné, že ponúkne iný dojazd pre ľahké vozidlo s hmotnosťou 1,5 tony, ako pre ťažké SUV s hmotnosťou 2,5 tony. 400 km teda možno je realistický dojazd, no rozhodne nie pre všetky typy elektromobilov. Samozrejme, medzi riadkami mohol koncern odkazovať na priemerné elektrické vozidlo, no to nie je príliš smerodajný údaj. Priemer totiž pre každého predstavuje niečo iné. A ako poznáme taktiky nielen čínskych firiem, pravdepodobne je uvedené číslo reprezentáciou toho najoptimistickejšieho scenáru.

Kľúčových informácií, ktoré CATL akosi zabudol spomenúť, je však oveľa viac. Nespomína napríklad, pri akom výkone je dosiahnutie daného dojazdu v uvedenom čase možné, ani ako sa takýto „supervýkon“ prejaví na životnosti batérie.

Všetko ukáže až čas

V skratke možno povedať, že koncern pri prezentácii novej batérie vypichol len tie detaily, ktoré mu hrajú do kariet. Jediné, čo počas nej zaznieva, sú chvály a snímky preplnené lákavými číslami. Ako ale iste vieš, na okolnostiach záleží, a to najmä pri takých veciach, ako sú autá.

Nech už je realita akákoľvek, CATL má v pláne s výrobou nového typu batérie začať koncom tohto roka, pričom na trh by mala byť uvedená začiatkom 2024. Ako veľmi sú údaje koncernu presné sa zrejme dozvieme až po dôkladných testoch odborníkov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Apple obmedzuje výrobu iPhone 15: Vraj sa obáva slabšieho dopytu, potvrdzuje to vyššie ceny?
Ďalší článok Nová dopravná značka POZOR: Vznikla nová dopravná značka. Za jej porušenie hrozí pokuta až 135 €, toto značí!

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
Štát chystá TVRDÝ koniec: Slováci prídu o peniaze ako nikdy predtým, experti varujú pred katastrofou (čo sa deje)
8. mája 2025
mimoriadne, slovenské elektrárne
Potvrdili únik: Vylialo sa 100-tisíc litrov rádioaktívnej vody z najväčšieho jadrového reaktoru v Európe
10. mája 2025
Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta
POZOR: Ľudí čakajú VÝRAZNE vyššie faktúry. Odkazujú, nech začnú šetriť (čo sa mení)
9. mája 2025
peniaz, peniaze, euro, bankovky, DPH
POZOR: Štát obral ľudí o peniaze. Potichu zaviedol zmenu, teraz vypláca menšie sumy (čo sa deje)
9. mája 2025

Najnovšie články

  • Hoci robia viac, zarábajú menej: Štát chystá veľkú zmenu. MILIÓNY Slovákov si prilepšia o desiatky až STOVKY EUR mesačne (čo sa deje)
  • To NEMÔŽU myslieť vážne: Týmto autám hrozí pokuta 2 800 €. Skončiť to môže katastrofou, varujú experti
  • Slováci musia šetriť: Šutaj Eštok do kancelárií kupuje počítače za vyše 4 000 € s OLED displejmi za 326 miliónov eur
  • MIMORIADNE: Slovensko začína novú éru. Blíži sa OBROVSKÁ zmena, ktorá ovplyvní budúcnosť všetkých
  • AKTUÁLNE: Zásoby dôležitej suroviny sa míňajú rýchlejšie, než čakali. Nové ložiská už nemusia stačiť

Bude sa vám páčiť

Scéna ako zo sci-fi filmu! Humanoidný robot zaútočil na ľudí a nechcel sa upokojiť (VIDEO)

11. mája 2025

Tesla Model S najazdila 160-tisíc km. Dopad na batériu ŠOKOVAL aj samotného majiteľa

10. mája 2025
Peniaze, euro, aktuálne, štát

AKTUÁLNE: Črtá sa koniec hrozivého konfliktu. Čoskoro padne kľúčový VERDIKT, týka sa to všetkých (čo sa deje)

9. mája 2025
Lítium, batéria, elektromobil

Majitelia elektromobilov si takto EXTRÉMNE ničia batériu. Odborník radí, čomu sa MUSÍTE vyvarovať

8. mája 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?