Ministerstvo dopravy po dvoch vážnych vlakových nehodách predstavilo akčný plán s ôsmimi opatreniami, ktoré majú zvýšiť bezpečnosť na železnici. Kľúčom má byť rýchlejšie zavádzanie moderných európskych bezpečnostných systémov, nové technológie priamo v rušňoch aj zmeny pri vyšetrovaní nehôd. Časť návrhov má podľa vlády už zabezpečené financovanie, no definitívne o nich ešte rozhodne parlament.
Rýchlejšie nasadenie ETCS a GSM-R
Rezort plánuje rozšíriť systém ETCS na desiatky tratí na Slovensku. Ide o európsky systém riadenia vlakovej dopravy, ktorý znižuje riziko chýb zo strany rušňovodiča. Zároveň sa má urýchliť aj zavádzanie rádiokomunikačného systému GSM-R.
Štátny tajomník ministerstva dopravy Igor Choma zdôraznil, že povinnosť nebude platiť len pre štátneho osobného dopravcu ZSSK. „Budeme žiadať aj ostatných prepravcov, lebo nehovoríme len o ZSSK, ale aj o súkromných spoločnostiach. Tie si budú musieť splniť povinnosť zavedenia systému do svojich rušňov najneskôr do piatich rokov,“ uviedol.

Dopravcovia chcú štátnu pomoc
Súkromní železniční dopravcovia s plánom na rozsiahle nasadenie ETCS súhlasia, upozorňujú však na vysoké náklady. Podľa nich by štát mal pripraviť mechanizmy finančnej podpory pri vybavovaní rušňov mobilnými jednotkami týchto systémov.
„Sme, samozrejme, za toto opatrenie, ale budeme ako asociácia určite bojovať a snažiť sa o to, aby boli vytvorené nejaké schémy štátnej pomoci, pretože je nemysliteľné, aby vybavenie rušňov mobilnými jednotkami ETCS znášali dopravcovia v plnej výške,“ povedal expert na železnice z Asociácie železničných dopravcov Slovenska (AROS) Patrik Benka.
Ministerstvo zároveň pripravuje nový antikolízny informačný systém. Rušňovodiči by mali mať na tablete alebo displeji k dispozícii prehľad o situácii na trati v blízkom okolí vlaku, vrátane aktuálnej polohy a rýchlosti okolitých vlakov. Podľa Benku by aj tento nástroj mohol pomôcť. „Toto je tiež opatrenie, ktoré by sa asi dalo nainštalovať do toho rušňa a určite by pomohlo,“ skonštatoval.
Kamery, trenažéry a karta rušňovodiča
Akčný plán počíta aj so zavedením kamier v kabínach a priamo na tele rušňovodičov, podobne ako pri policajných hliadkach. Choma pripustil, že pri tomto kroku bude potrebná legislatívna príprava. „Pochopiteľne bude potrebné urobiť ešte nejakú legislatívnu prípravu a doladiť aj zákon tak, aby sme nikoho nejakým spôsobom neobmedzovali,“ uviedol.
Medzi navrhovanými opatreniami sú aj nové simulačné pracoviská s modernými trenažérmi. Ministerstvo tiež plánuje zaviesť kartu rušňovodiča. Podrobnosti o týchto krokoch priblížila v Správach RTVS redaktorka Miriam Čerešníková.
Jednotné vyšetrovanie nehôd a politické reakcie
Súčasťou balíka je aj zlúčenie existujúcich vyšetrovacích orgánov pre dopravné nehody do jedného útvaru. Ten by mal zastrešiť vyšetrovanie všetkých dopravných nehôd. Opatrenia prichádzajú približne mesiac po zrážkach vlakov pri Jablonove nad Turňou a pri Pezinku.
Na načasovanie reakcie vlády upozornila opozícia. Poslanec NR SR Ján Hargaš z Progresívneho Slovenska vyhlásil, že podľa neho rezort konal neskoro. „Prišli neskoro, samozrejme, prišli neskoro, pretože očividne Robert Fico a jeho vlády sa rozhýbu až vtedy, keď nám hrozia nejaké tragédie,“ povedal. Premiér Robert Fico zo strany Smer-SD naopak zdôraznil rýchlosť prípravy aj finančné krytie časti balíka. „Ja si veľmi vážim, že v takom krátkom čase po nešťastiach bola vláda schopná predložiť súhrn konkrétnych opatrení, časť z nich už aj finančne krytých,“ uviedol.
O návrhoch na zvýšenie bezpečnosti na železniciach bude rozhodovať parlament.

