Plánované zavedenie kamerového dohľadu v kabínach rušňovodičov narazilo na tvrdý odpor. Federácia strojvodcov SR v pondelok 8. decembra zaslala otvorený list ministrovi dopravy Jozefovi Rážovi, v ktorom vyjadruje zásadný nesúhlas s týmto opatrením, informuje denník Teraz.sk.
Vláda schválila inštaláciu kamier 3. decembra 2025 ako reakciu na potrebu zvýšenia bezpečnosti, no samotní strojvodcovia to vnímajú ako kontraproduktívny krok, ktorý môže viesť až k narušeniu plynulosti železničnej dopravy.
Kamery ako nástroj nedôvery a stresu
Rušňovodiči argumentujú, že výkon ich profesie pod neustálym dohľadom objektívu je neprimeraným zásahom do ich súkromia a dôstojnosti. V liste upozorňujú, že toto opatrenie nebude plniť preventívnu funkciu, ale naopak, zvýši psychickú záťaž a prehĺbi nedôveru voči zamestnávateľovi. Federácia varuje pred reálnym rizikom, že časť rušňovodičov nebude ochotná za takýchto podmienok nastupovať do služby.
V sektore, ktorý už dlhodobo trpí kritickým nedostatkom kvalifikovanej pracovnej sily, by ďalší odlev skúsených zamestnancov mohol spôsobiť kolaps. Zavedenie kamier navyše vnímajú ako diskriminačné, pretože sa má týkať len časti dopravcov, čím sa podľa federácie umelo vytvára kategória „druhotriednych“ rušňovodičov. Na podporu svojich požiadaviek spustili železničiari petíciu, ktorou chcú iniciovať odborný, apolitický dialóg.

Skutočným problémom sú koľaje, nie ľudia
Hlavnou výhradou odborníkov z praxe je, že kamery neriešia skutočné príčiny nehodovosti a problémov na slovenských železniciach. Prezident federácie Ľubomír Kontúr zdôraznil, že bezpečnosť neohrozujú rušňovodiči, ale predovšetkým zastaraná a podfinancovaná infraštruktúra, chýbajúce zabezpečovacie zariadenia a zlý technický stav vozidiel.
Namiesto investícií do sledovacej techniky navrhujú rušňovodiči riešenia s reálnym bezpečnostným prínosom. Prioritou by malo byť dôsledné nasadenie európskeho vlakového zabezpečovača (ETCS), ktorý dokáže automaticky zastaviť vlak v prípade chyby, doplnenie návestidiel v rizikových úsekoch a skvalitnenie rádiovej komunikácie.
Kontrola cez kamery je podľa nich len drahým a neefektívnym placebo efektom, ktorý zakrýva systémové zlyhania štátu v starostlivosti o železničnú sieť.
Môže to mať určitý prospech
Napriek pochopiteľným obavám rušňovodičov z narušenia súkromia existujú viaceré argumenty, v čom môžu byť kamery inštalované v kabínach rušňov prospešné, a to najmä z hľadiska objektívneho hodnotenia a zvýšenia bezpečnosti dopravy. Primárne by kamery slúžili ako objektívny nástroj na vyšetrovanie nehôd a incidentov.
V prípade zrážky, prejazdu návestidla v polohe „Stoj“ alebo inej mimoriadnej udalosti, môžu videozáznamy poskytnúť nezvratné dôkazy o tom, aké úkony rušňovodič vykonal, či dodržal predpisy a aké boli jeho reakčné časy. Tieto dáta sú oveľa presnejšie ako subjektívne výpovede a pomáhajú rýchlo určiť, či zlyhal ľudský faktor, technika alebo infraštruktúra. Táto rýchla a presná analýza je kľúčová pre prijatie nápravných opatrení.

Okrem forenznej funkcie majú kamery aj preventívny a výcvikový potenciál. Vedomie, že práca je monitorovaná, môže prirodzene zvyšovať koncentráciu rušňovodičov a viesť k dôslednejšiemu dodržiavaniu predpisov. Záznamy z kamier by sa zároveň mohli anonymizovane použiť na efektívnejší a cielenejší výcvik nových, ale aj skúsených rušňovodičov.
Analýzou bežných a opakujúcich sa chýb z praxe by bolo možné upraviť školiace programy a zamerať sa na kritické miesta v riadení vlakov. Ak sa napríklad zistí, že sa v konkrétnom úseku opakujú drobné prevádzkové chyby, je možné prijať technické alebo prevádzkové opatrenia, ktoré sú presnejšie a účinnejšie ako plošné, všeobecné školenia.
Robia to aj inde
Hoci kamery neopravia zastaranú infraštruktúru, môžu odhalovať nebezpečné prevádzkové postupy alebo únavu, ktoré by inak zostali skryté.
Taktiež stojí za zmienku, že kamery, v kombinácii s inými technológiami (napr. záznamom aktivity rušňovodiča), slúžia v mnohých krajinách ako súčasť komplexného bezpečnostného manažmentu, ktorý minimalizuje priestor pre chyby.

