Tohtoročný týždeň predajných akcií spojený s Black Friday sa na Slovensku zapísal do histórie. V rámci elektronického obchodovania bol rok 2025 najúspešnejší. Podľa dát, ktoré zverejnila spoločnosť Shoptet, technický poskytovateľ pre viac ako 7 600 slovenských internetových obchodov, dosiahli celkové nákupy zákazníkov v tomto kľúčovom období hodnotu 18 miliónov eur. Tento výsledok predstavuje medziročný skok o takmer štvrtinu, keďže v predchádzajúcom roku dosiahol obrat 14,5 milióna eur.
Ako uvádza spravodajský portál agentúry SITA, vysoký nárast tržieb sa prirodzene odrazil aj v počte vybavených objednávok. Zatiaľ čo vlani e-shopy počas Black Friday týždňa vybavili okolo 170-tisíc zásielok, tento rok ich počet stúpol na 200-tisíc.
Black Friday bol tento rok mimoriadne úspešný
„Zákazníci objednávali viac ako v minulosti a priemerná výška zľavy sa pohybovala okolo 20 percent. Zákon zároveň ukladá povinnosť uvádzať najnižšiu cenu, za ktorú bol produkt predávaný v priebehu 30 dní pred akciou, čo ľuďom uľahčuje orientáciu v reálnych zľavách,“ povedal marketingový riaditeľ spoločnosti Shoptet Ivo Mrena.
Zľavové kampane netrvali len obmedzený čas, ale online predajcovia spustili masívnu kampaň v predstihu. Mnohé e-shopy začali útočiť na potenciálnych zákazníkov už v úvode novembra. Cieľom takejto stratégie bola najmä snaha predísť logistickému preťaženiu rozložením náporu objednávok na dlhší čas a tiež snaha získať náskok pred konkurenciou.
„Vidíme, že zákazníci si na zľavové kampane v tomto čase zvykli a často ich využívajú nielen na nákup darčekov, ale aj na bežné potreby. Mnohí cielene čakajú na túto časť roka, aby nakúpili výhodnejšie,“ doplnil pre portál SITA Mrena.

November lámal rekordy
Rekordný bol celý predvianočný november. Tržby internetových obchodov pôsobiacich na Slovensku v priebehu tohto mesiaca prekonali hranicu 61,9 milióna eur. Oproti rovnakému obdobiu minulého roka to predstavuje 19-percentný rast. Počet spracovaných objednávok sa počas novembra vyšplhal na takmer 700-tisíc.
Čo Slováci počas Black Friday kupovali najviac?
Čo sa týka sortimentu, v predajoch dominovali produkty pre domácnosť a záhradu. Druhou najvyhľadávanejšou kategóriou bola kozmetika a parfumy a tretiu priečku obsadilo oblečenie a módne doplnky.
Pri spôsobe platby vedie dobierka
Najobľúbenejším spôsobom platby zostala dobierka, ktorú tesne nasledovala platba kartou, najčastejšie cez službu Shoptet Pay. Tieto dve metódy prevládali pri nákupoch do 100 eur. Pri drahších transakciách alebo firemných objednávkach zákazníci preferovali bankový prevod alebo platbu pri osobnom odbere.
V doručovaní si vedúcu pozíciu udržala Packeta (Zásielkovňa), ktorá pre e-shopy využívajúce platformu Shoptet zabezpečila transport viac než 250-tisíc zásielok. Za ňou nasledovali kuriérska služba GLS a Slovenská pošta.
Tohtoročný Black Friday ukázal, že hoci si Slováci kvôli konsolidácii uťahujú opasky, v tomto prípade to neplatilo. Zľavy online obchodov využili naplno, aby zaobstarali darčeky sebe alebo svojim blízkym.

