Pondelok 22. decembra 2025 sa zapíše do dejín slovenského motorizmu hrubým písmom. Po desaťročiach sľubov, odkladov a škandálov prešli prvé vozidlá cez najdlhší diaľničný tunel na Slovensku, Višňové. Tento strategický bod na severnej trase diaľnice D1 je súčasťou novootvoreného úseku Lietavská Lúčka – Dubná Skala s celkovou dĺžkou 13,5 kilometra, informuje magazín Forbes.
Pre vodičov, a to nielen slovenských, ale aj českých turistov smerujúcich do Tatier, to znamená obrovskú úľavu. Konečne sa vyhnú preťaženej ceste prvej triedy popri Váhu pod hradom Strečno, ktorá bola roky synonymom pre nekonečné kolóny a nebezpečné dopravné nehody. Tranzitná doprava tak definitívne obíde Žilinu, čo mestu a priľahlým obciam prinesie vytúžený pokoj.
Horkosladká príchuť otvorenia
Oslavy otvorenia však nie sú úplne bezproblémové. Motoristov nemilo prekvapila informácia, že napriek sprevádzkovaniu diaľnice nebudú môcť využívať zjazd do mesta Vrútky. Minister dopravy Jozef Ráž (Smer-SD) toto rozhodnutie obhajuje bezpečnosťou. Tvrdí, že predmetná cesta bola vybudovaná už pred desiatimi rokmi a v súčasnosti nespĺňa platné bezpečnostné normy.
Vzniká tak paradoxná situácia, kedy vodiči síce preletia tunelom, no napojenie na existujúcu sieť v smere na Martin môže byť v prvých dňoch či týždňoch sprevádzané zmätkom a nutnosťou hľadať alternatívne trasy v uzle, ktorý mal byť pôvodne plne funkčný.

Pomník manažérskych zlyhaní
História výstavby tunela Višňové je učebnicovým príkladom toho, ako sa to robiť nemá. Prieskumná štôlňa sa začala raziť ešte v roku 1998. Odvtedy sa pri moci vystriedalo množstvo vlád a každá mala iné plány. Prvá vláda Roberta Fica v roku 2010 optimisticky tvrdila, že tunel bude hotový do štyroch rokov.
Realita však bola taká, že v roku 2014 sa len začínalo stavať po tom, čo zlyhal projekt verejno-súkromného partnerstva (PPP). Nasledovala nešťastná epizóda s taliansko-slovenským konzorciom Salini Impregilo – Dúha, ktorú štát v roku 2019 pre neplnenie termínov a pomalé tempo prác zo stavby vyhodil.
Až v roku 2021 prebrala štafetu spoločnosť Skanska, ktorá dielo konečne dotiahla do úspešného konca, hoci aj tu sa termíny posúvali.
Kedy bude dokončená D1?
Otvorenie Višňového je obrovským krokom vpred, no súvislá diaľnica z Bratislavy do Košíc je stále hudbou vzdialenej budúcnosti. Na mape ostávajú dve čierne diery. Prvou je obchvat Ružomberka s tunelom Čebrať, ktorý mal byť hotový už pred ôsmimi rokmi a aktuálne sa jeho dokončenie očakáva v budúcom roku. Ešte horšia situácia je na poslednom chýbajúcom úseku Turany – Hubová.
Tam sa ešte ani nekoplo do zeme a procesy sa neustále vracajú na začiatok. Len minulý týždeň úrady nariadili zrušiť tender na výber staviteľa pre tento úsek, pretože jedna z podmienok súťaže bola vyhodnotená ako diskriminačná. Sen o plynulej jazde naprieč republikou sa tak opäť odkladá na neurčito.

