TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete

Taliansko zavádza zákaz, ktorý ovplyvní profesionálnych vodičov. Keď dovŕšia vek 68 rokov, s profesionálnym šoférovaním sa musia rozlúčiť.

8. decembra 2025 13:07
Lucia Bihuncová
8. decembra 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať
V skratke
  • Talianskú dopravu čakajú zmeny, ktoré budú mať dopad na profesionálov
  • Nové opatrenie sa dotkne vodičov ťažkých vozidiel s hmotnosťou nad 20 ton
  • Zákon sa týka výlučne vodičov s talianskym vodičským preukazom

Taliansko pripravilo tvrdý zákon, ktorý obmedzí vek profesionálnych vodičov. Tí sa po presiahnutí určitého veku budú musieť rozlúčiť so svojou pôvodnou prácou. Ak vodič dosiahne vek 68 rokov, dostane zákaz profesionálne šoférovať ťažké vozidlá. Téme sa venoval portál Trans.Info.

Podľa čerstvého stanoviska talianskeho ministerstva vnútra vzniká jasná veková hranica pre profesionálnych vodičov najťažších vozidiel. Po rokoch sporných výkladov článku 115 Cestného zákonníka (Codice della Strada) rezort potvrdil. Vodiči vozidiel s hmotnosťou nad 20 ton môžu pracovať najviac do dovŕšenia 68 rokov. Následne musia profesionálne šoférovanie ukončiť.

Profesionálny vodič len do 68 rokov

Až do veku 68 rokov môžu talianski vodiči naďalej viesť ťažké vozidlá. No iba s platným ročným lekárskym potvrdením o fyzickej aj psychickej spôsobilosti. Certifikát vydáva lokálna lekárska komisia a vodič ho musí mať pri sebe spolu s vodičským preukazom a odbornou kvalifikáciou CQC. Ministerstvo zdôraznilo, že potvrdenie stráca platnosť deň po 68. narodeninách. Od tohto momentu je profesionálne vedenie ťažkých vozidiel zakázané.

kamión, nákladné vozidlo
Ilustr. obr. | Zdroj: Pexels

Kto sa musí riadiť novými pravidlami

Opatrenie sa týka výlučne vodičov s trvalým pobytom v Taliansku, ktorí vlastnia taliansky vodičský preukaz. Neovplyvňuje vodičov (takzvaných nerezidentov) s cudzím vodičským preukazom. Zároveň ide o osobitné pravidlo pre kategóriu najťažších vozidiel nad 20 ton a nie pre ľahšie nákladné autá.

Koniec sporov v praxi

Stanovisko tamojšieho ministerstva vzniklo v súlade s ministerstvom infraštruktúry a dopravy a opiera sa o rozhodnutie Štátnej rady z roku 2011. Cieľom je ukončiť nejednotnú prax kontrolných orgánov aj firiem a poskytnúť dopravným spoločnostiam istotu pri plánovaní služieb, striedaní šoférov a pokrývaní zmien bez rizika, že počas cestnej kontroly narazia na porušenie.

Dopady na zamestnávateľov

Zamestnávatelia v cestnej doprave budú musieť počítať s pevne stanovenou hranicou. Akonáhle ich zamestnanec dovŕši vek 68 rokov, musia tomu prispôsobiť svoje personálne plány. V praxi to môže znamenať:

  • včasné preplánovanie zmien a trás pre starších vodičov,
  • nábor a školenie náhradníkov,
  • interné kontrolné mechanizmy, aby lekárske potvrdenia mali vodiči vždy pri sebe a v platnosti.

Vek 68 rokov v širšom európskom kontexte

Talianske opatrenie sa týka len vodičov s talianskym preukazom a pobytom v krajine. V praxi však vodiči v Európskej únii (EÚ) musia rešpektovať aj spoločné pravidlá pracovných časov, odpočinku a tachografov. Tie platia pre ťažké nákladné vozidlá od 3,5 tony, pričom limitujú jazdu na 9 hodín denne (dvakrát týždenne do 10 hodín), 56 hodín týždenne a 90 hodín za dva týždne.

Súčasťou systému sú povinné prestávky, denné a týždenné odpočinkové doby a povinné zaznamenávanie jazdy tachografom. Od roku 2026 sa tieto režimy rozšíria aj na ľahšie úžitkové vozidlá nad 2,5 tony v medzinárodnej doprave a kabotáži.

Prečítajte si tiež

aktuálne, Slovensko
Tajný problém Slovenska. Viac ako tretina Slovákov trpí dopravnou chudobou. Riešenie zatiaľ neexistuje
Toto sú autá, ktoré zlodeji na Slovensku kradnú najčastejšie. Zoznamu kraľuje jedna značka
Zaviedli prísne pokuty. Vstup do tohto mesta bez povolenia vás môže vyjsť takmer 730 eur
Niektorí vodiči budú na slovenských diaľniciach platiť za každý prejdený kilometer aj v roku 2026. Takéto sú ceny
Polícia pri meraní rýchlosti dodržiava prísne pravidlá. Znalý vodič sa vie pokute vyhnúť

Čo musia sledovať vodiči a firmy

  • Vekové hranice: v Taliansku pre náklad nad 20 ton končí profesionálna jazda po 68. roku.
  • Lekárske potvrdenia: každý rok do dovŕšenia 68, po prekročení veku sú neplatné.
  • Dokumenty: preukaz, CQC a lekársky certifikát musí mať vodič fyzicky vo vozidle.
  • Medzinárodné režimy práce: dodržiavanie európskych limitov jazdy, odpočinku a správne používanie tachografu.

Prečo Taliansko zaviedlo takéto opatrenie

Cieľom je zvýšiť právnu istotu a bezpečnosť. Jednotný výklad pomáha kontrolným orgánom aj dopravným firmám predchádzať sankciám a nečakaným výpadkom, ktoré by mohli ohroziť plynulosť logistiky. Téma veku a zdravotnej spôsobilosti vodičov dlhodobo patrí k citlivým bezpečnostným otázkam, najmä pri prevádzke najťažších kombinácií s vysokými nárokmi na pozornosť a kondíciu.

Ak sa firmy spoliehajú na šoférov blízko vekovej hranice, odporúča sa zaviesť „vekový manažment“. To znamená pravidelné interné audity dokumentov, včasné plánovanie striedania a programy na prenos skúseností od starších vodičov k mladším. Takýmto spôsobom sa môže znížiť riziko prevádzkových výpadkov.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok aktuálne, Slovensko Tajný problém Slovenska. Viac ako tretina Slovákov trpí dopravnou chudobou. Riešenie zatiaľ neexistuje

Najčítanejšie

peniaze, bankovky, mince, euro, príspevok
Štát začne Slovákom posielať mimoriadne dôležité listy. Týka sa to úplne všetkých
7. decembra 2025
Palivo, nafta, benzín
Končí veľká sieť čerpacích staníc. Všetky preberie konkurencia
6. decembra 2025
Peniaze, mzdy, príspevok, odvody, daň, 13. dôchodok, odliv mozgov, konsolidácia, rekreačné poukazy, platby
Štát spravil veľkú chybu. Ľuďom za prácu sľuboval 100 % príplatok, teraz to ide rušiť
6. decembra 2025
STK
Chystá sa zmena intervalu STK. Ľudia s takýmito autami majú smolu
6. decembra 2025

Najnovšie články

  • Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
  • Tajný problém Slovenska. Viac ako tretina Slovákov trpí dopravnou chudobou. Riešenie zatiaľ neexistuje
  • Vláda zvažuje limity odvodov. Od júla 2026 môžu niektorí ušetriť
  • Pošta sa mení na nepoznanie. Takto vyzerajú kuriéri novej generácie
  • Používate Google Chrome? Urýchlene vymažte tieto rozšírenia, kradnú prihlasovacie údaje

Bude sa vám páčiť

Peniaze, štát, životné minimum, euromince, hotovosť, zdražovanie, štát, konsolidácia

Za čakanie v kolóne na diaľnici dostanete peniaze späť. Od 2026 zavádzajú nové pravidlo

6. decembra 2025
Rýchlostný radar, cestné kamery

Nové radary sú neúprosné, vodičom rozdávajú pokutu za pokutou. Tu ich nájdete

6. decembra 2025
dopravná značka

Za toto je pokuta až 170 eur. Dopravná značka mätie mnohých vodičov

5. decembra 2025
Čerpacia stanica, tankovanie

Aj slovenskí vodiči môžu tankovať lacné palivo za 68 centov. Treba splniť túto podmienku

4. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?