Taliansko pripravilo tvrdý zákon, ktorý obmedzí vek profesionálnych vodičov. Tí sa po presiahnutí určitého veku budú musieť rozlúčiť so svojou pôvodnou prácou. Ak vodič dosiahne vek 68 rokov, dostane zákaz profesionálne šoférovať ťažké vozidlá. Téme sa venoval portál Trans.Info.
Podľa čerstvého stanoviska talianskeho ministerstva vnútra vzniká jasná veková hranica pre profesionálnych vodičov najťažších vozidiel. Po rokoch sporných výkladov článku 115 Cestného zákonníka (Codice della Strada) rezort potvrdil. Vodiči vozidiel s hmotnosťou nad 20 ton môžu pracovať najviac do dovŕšenia 68 rokov. Následne musia profesionálne šoférovanie ukončiť.
Profesionálny vodič len do 68 rokov
Až do veku 68 rokov môžu talianski vodiči naďalej viesť ťažké vozidlá. No iba s platným ročným lekárskym potvrdením o fyzickej aj psychickej spôsobilosti. Certifikát vydáva lokálna lekárska komisia a vodič ho musí mať pri sebe spolu s vodičským preukazom a odbornou kvalifikáciou CQC. Ministerstvo zdôraznilo, že potvrdenie stráca platnosť deň po 68. narodeninách. Od tohto momentu je profesionálne vedenie ťažkých vozidiel zakázané.

Kto sa musí riadiť novými pravidlami
Opatrenie sa týka výlučne vodičov s trvalým pobytom v Taliansku, ktorí vlastnia taliansky vodičský preukaz. Neovplyvňuje vodičov (takzvaných nerezidentov) s cudzím vodičským preukazom. Zároveň ide o osobitné pravidlo pre kategóriu najťažších vozidiel nad 20 ton a nie pre ľahšie nákladné autá.
Koniec sporov v praxi
Stanovisko tamojšieho ministerstva vzniklo v súlade s ministerstvom infraštruktúry a dopravy a opiera sa o rozhodnutie Štátnej rady z roku 2011. Cieľom je ukončiť nejednotnú prax kontrolných orgánov aj firiem a poskytnúť dopravným spoločnostiam istotu pri plánovaní služieb, striedaní šoférov a pokrývaní zmien bez rizika, že počas cestnej kontroly narazia na porušenie.
Dopady na zamestnávateľov
Zamestnávatelia v cestnej doprave budú musieť počítať s pevne stanovenou hranicou. Akonáhle ich zamestnanec dovŕši vek 68 rokov, musia tomu prispôsobiť svoje personálne plány. V praxi to môže znamenať:
- včasné preplánovanie zmien a trás pre starších vodičov,
- nábor a školenie náhradníkov,
- interné kontrolné mechanizmy, aby lekárske potvrdenia mali vodiči vždy pri sebe a v platnosti.
Vek 68 rokov v širšom európskom kontexte
Talianske opatrenie sa týka len vodičov s talianskym preukazom a pobytom v krajine. V praxi však vodiči v Európskej únii (EÚ) musia rešpektovať aj spoločné pravidlá pracovných časov, odpočinku a tachografov. Tie platia pre ťažké nákladné vozidlá od 3,5 tony, pričom limitujú jazdu na 9 hodín denne (dvakrát týždenne do 10 hodín), 56 hodín týždenne a 90 hodín za dva týždne.
Súčasťou systému sú povinné prestávky, denné a týždenné odpočinkové doby a povinné zaznamenávanie jazdy tachografom. Od roku 2026 sa tieto režimy rozšíria aj na ľahšie úžitkové vozidlá nad 2,5 tony v medzinárodnej doprave a kabotáži.
Čo musia sledovať vodiči a firmy
- Vekové hranice: v Taliansku pre náklad nad 20 ton končí profesionálna jazda po 68. roku.
- Lekárske potvrdenia: každý rok do dovŕšenia 68, po prekročení veku sú neplatné.
- Dokumenty: preukaz, CQC a lekársky certifikát musí mať vodič fyzicky vo vozidle.
- Medzinárodné režimy práce: dodržiavanie európskych limitov jazdy, odpočinku a správne používanie tachografu.
Prečo Taliansko zaviedlo takéto opatrenie
Cieľom je zvýšiť právnu istotu a bezpečnosť. Jednotný výklad pomáha kontrolným orgánom aj dopravným firmám predchádzať sankciám a nečakaným výpadkom, ktoré by mohli ohroziť plynulosť logistiky. Téma veku a zdravotnej spôsobilosti vodičov dlhodobo patrí k citlivým bezpečnostným otázkam, najmä pri prevádzke najťažších kombinácií s vysokými nárokmi na pozornosť a kondíciu.
Ak sa firmy spoliehajú na šoférov blízko vekovej hranice, odporúča sa zaviesť „vekový manažment“. To znamená pravidelné interné audity dokumentov, včasné plánovanie striedania a programy na prenos skúseností od starších vodičov k mladším. Takýmto spôsobom sa môže znížiť riziko prevádzkových výpadkov.

