Alkohol za volantom je globálny problém, a preto sa známa automobilka BMW rozhodla, že bude proti tomuto problému bojovať. Do svojich vybraných modelov áut chce zaviesť revolučný systém. Ten za volant auta nepustí vodiča, ktorý je pod vplyvom.
Ako uvádza portál AutoBlog, BMW prichádza s riešením, ktoré by mohlo jazdu pod vplyvom alkoholu v jej autách úplne zastaviť. Automobilka si dala patentovať technológiu, ktorá využíva existujúce prvky v moderných vozidlách a kombinuje ich tak, aby zabránila opitému vodičovi pohnúť sa z miesta.
BMW bude bojovať proti alkoholu za volantom
Štatistiky v USA sú dlhodobo alarmujúce. Približne tretina smrteľných nehôd súvisí s alkoholom za volantom. V roku 2023 si jazda pod vplyvom alkoholu vyžiadala 12 429 obetí, teda priemerne 34 osôb denne. Aj na Slovensku je práve alkohol častou príčinou dopravnej nehody.
BMW teraz tvrdí, že s novými technológiami by sa tieto čísla mohli v budúcnosti zásadne znížiť. Patent si automobilka podala na Svetovom úrade pre duševné vlastníctvo a upozornil naň portál CarBuzz. V návrhu sa opisuje spôsob, ako zablokovať štart motorového vozidla, ak má vodič alebo vodička v dychu alkohol.

Ako by to fungovalo v praxi
Moderné autá už dnes často umožňujú používať digitálny kľúč. Napríklad smartfón alebo smart hodinky, cez ktoré sa dá odomknúť auto, spustiť klimatizácia či skontrolovať stav batérie. BMW navrhuje, aby sa tento digitálny kľúč prepojil s dychovým analyzátorom. Ten môže byť integrovaný priamo v aute alebo fungovať ako samostatné a prenosné zariadenie.
Bez fúknutia do analyzátora a potvrdenia, že hladina alkoholu je v norme, by vozidlo ostalo zablokované. Patent zároveň počíta so scenárom, že aj pri neúspešnom teste by digitálny kľúč dovolil zapnúť aspoň multimediálny systém a klimatizáciu. Napríklad, aby sa vodič mohol v aute bezpečne zdržať, kým príde po neho niekto triezvy, prípadne kým sám vytriezvie.

Vynárajú sa otázky okolo ochrany dát
Takýto systém by mal zjavný prínos najmä tam, kde je blokovanie vozidla nariadené súdom. No zároveň vyvoláva obavy o spracovanie údajov z dychovej skúšky. Ak by sa výsledky ukladali alebo posúvali tretím stranám, mohlo by to mať dopad napríklad na výšku poistného. V USA dokonca čelila automobilka GM žalobe za predaj dát o zákazníkoch, čo obavy ešte viac posilňuje.
Patent BMW tak zapadá do širšieho trendu, ktorý je viditeľný aj pri nedávnych návrhoch McLarenu. Výrobcom motorových vozidiel začína byť jasné, že nie každý vodič robí rozumné rozhodnutia a technológia môže slúžiť ako poistka. Ako dopĺňa portál AutoBlog, v prípade BMW ide navyše o značku, ktorej vodiči majú často nie najlichotivejšiu povesť. Ak by však podobné systémy dokázali znížiť počet obetí na cestách až o tretinu, išlo by o výrazný krok k bezpečnejšej premávke pre všetkých.

