Nemecko chce už o dvadsať rokov tankovať inak ako dnes. Automobilová asociácia VDA si stanovila cieľ, aby sa do roku 2045 na čerpacích staniciach prestali predávať klasické fosílne palivá a nahradili ich obnoviteľné alternatívy. V krajine, kde doteraz dominujú spaľovacie motory, ide o výraznú zmenu smerovania dopravy aj energetiky.
Automobilový priemysel v Nemecku stavil v posledných rokoch najmä na elektromobilitu. Prechod na elektrické autá však napreduje pomalšie, ako odborníci predpokladali, hoci štát ponúka dotácie aj rôzne zľavy pri kúpe elektromobilov. Mnohí vodiči zostávajú verní klasickému benzínu a práve na túto realitu teraz VDA reaguje.

Spaľovacie motory nezmiznú
Prezidentka asociácie Hildegard Müllerová odhaduje, že aj po roku 2030 bude po nemeckých cestách jazdiť približne 40 miliónov áut so spaľovacím motorom. V prevádzke by pritom mohlo byť až 15 miliónov elektromobilov. Podľa Müllerovej musí preto klimatická politika počítať nielen s podporou elektrických áut, ale aj s riešeniami pre obrovský existujúci vozový park.
VDA preto presadzuje prístup, ktorý sa nesnaží meniť vodičov ani ich autá, ale samotné palivo. Obnoviteľné alternatívy majú znížiť emisie bez toho, aby bolo nutné predčasne vyradiť milióny funkčných vozidiel. Asociácia zdôrazňuje, že práve takýto prechod môže byť rýchlejší a spoločensky prijateľný, keďže umožní vodičom pokračovať v používaní známych technológií.
Povinný podiel obnoviteľných palív
Jedným z kľúčových návrhov je povinnosť pre obchodníkov a čerpacie stanice ponúkať vyšší podiel obnoviteľných palív. Takéto pravidlo by rozšírilo možnosti pre zákazníkov a zároveň by znížilo závislosť Nemecka od dovozu ropy. VDA to vníma ako systémovú zmenu, ktorá môže ovplyvniť nielen automobilový trh, ale aj širšiu ekonomiku a energetickú bezpečnosť regiónu.
Plán asociácie počíta s investíciami vo výške 280 miliárd eur do roku 2028. Peniaze majú smerovať najmä do výskumu a vývoja technológií, ktoré povedú ku klimaticky neutrálnym riešeniam. Ide predovšetkým o nové procesy výroby obnoviteľných palív a o efektívnejšiu distribúciu energie. Dlhodobou ambíciou je dosiahnuť, aby do roku 2050 pochádzala všetka dovážaná energia do Nemecka len z obnoviteľných zdrojov.
Ako fungujú syntetické palivá
Obnoviteľné, takzvané syntetické palivá sa vyrábajú z vodíka a oxidu uhličitého. Vodík vzniká pri elektrolýze vody s využitím elektriny. Následne reaguje s CO₂, ktorý sa získa buď priamo zo vzduchu, alebo ako vedľajší produkt priemyselných procesov. Výsledná zmes sa spracuje na palivo, ktoré pri spaľovaní uvoľní približne také množstvo CO₂, aké sa použilo pri jeho výrobe.
Tento uzavretý uhlíkový cyklus môže byť pri správnom nastavení klimaticky neutrálny. Podľa VDA práve takýto prístup umožní, aby existujúce spaľovacie motory jazdili s nižšou uhlíkovou stopou, pričom sa zníži tlak na okamžitú výmenu vozových parkov. Pre veľkú časť vodičov tak ide o kompromis medzi ekologickým prístupom a zachovaním doterajších návykov.
Nebude to lacné ani jednoduché
Syntetické palivá sú dnes stále drahé a technologicky náročné na výrobu. Viaceré startupy už testujú pilotné zariadenia, no kľúčovou prekážkou zostáva cena. Očakáva sa, že náklady budú v nasledujúcich rokoch klesať, aby sa priblížili úrovni bežných fosílnych palív. Asociácia preto vyzýva vládu, aby upravila legislatívu a uľahčila vstup súkromných investícií do tohto segmentu.
Na úspech plánov bude potrebná úzka spolupráca priemyslu, vedeckých inštitúcií aj samotných spotrebiteľov. Fakt, že syntetické palivá umožnia používať existujúce motory bez zásadných úprav, môže podľa asociácie urýchliť ich prijatie verejnosťou. Ide o prístup, ktorý môže pomôcť znižovať emisie, aj keď spaľovacie motory zostanú na cestách ešte dlhé roky.

