Ford, značka, ktorá si dlhé roky budovala imidž na pragmatizme a masovej dostupnosti, dnes robí krok, ktorý by ešte nedávno pôsobil prekvapivo. Otvorene priznáva, že jeho elektrická ofenzíva zlyhala. Nie potichu, nie medzi riadkami, ale nahlas. A s cenovkou, z ktorej bolí hlava. Odpíše totiž astronomických 19,5 miliardy dolárov, teda približne 18,7 miliardy eur.
Vytriezvenie za dvadsať miliárd
Jim Farley, šéf Ford, pomenoval situáciu otvorene. „Realita sa zmenila,“ odkázal s tým, že dopyt po drahých elektromobiloch nerastie tempom, aké si automobilka pôvodne plánovala. Výsledkom sú utopené peniaze v projektoch, ktoré sa nikdy nedostanú na cesty, zrušené objednávky výrobných liniek a továrne, ktorým sa musí zmeniť pôvodne zamýšľaná úloha. Väčšina týchto odpisov sa premietne do štvrtého kvartálu tohto roka a ide o jednu z najväčších takýchto položiek v histórii automobilového priemyslu.

Preložené do ľudskej reči, Ford prestáva dotovať autá, na ktorých prerába, a presúva kapitál tam, kde to podľa vedenia dáva zmysel. Do úžitkových vozidiel, hybridov a modelov s vyššími maržami. Skrátka, návrat k tradičnému biznisu.
Smrť elektrickej vlajkovej lode
Najväčšou obeťou novej stratégie je veľké, trojradové elektrické SUV. Malo ísť o rodinné EV v pozícii vlajkovej lode značky. Lenže dlhý dojazd by si vyžiadal obrovskú a ťažkú batériu, čo by výrazne zvýšilo cenu. A tá by už podľa Fordu nedávala ekonomický zmysel. Projekt je definitívne zrušený.
Namiesto toho nastupujú hybridy. Ford vychádza z predpokladu, že zákazníci nechcú na dlhých trasách riešiť nabíjanie plne naloženého auta a uprednostňujú istotu spaľovacieho motora, doplnenú o vyššiu efektivitu vďaka elektrickému pohonu.
F-150 Lightning ide o krok späť. Úmyselne.
Výrazná zmena sa týka aj ikony menom F-150 Lightning. Súčasná čisto elektrická generácia sa skončí a jej nástupca nebude plnohodnotným elektromobilom. Ford počíta s riešením typu EREV (Extended Range Electric Vehicle), teda elektromobilom s benzínovým generátorom na palube, ktorý má počas jazdy dobíjať batériu. Cieľom je znížiť obavy z dojazdu.
Skunkworks a lacný elektromobil
Elektrických áut sa však Ford úplne nevzdáva, iba mení prístup. V Kalifornii pôsobí špeciálny tím s názvom Skunkworks, ktorý vedie Alan Clarke, bývalý inžinier Tesly. Jeho úlohou je vyvinúť novú, lacnejšiu platformu pre menšie elektromobily, schopné cenovo konkurovať čínskym značkám aj samotnej Tesle. Prvé výsledky tohto projektu by sa mali ukázať v roku 2027.
Dopad na Európu a Slovensko
Hoci sa rozhodnutia týkajú najmä amerického trhu, ich vplyv môže pocítiť aj Európa. Ford tu už dlhšie hľadá jasnú stratégiu. Koniec výroby modelu Fiesta a plánovaný koniec Focusu v roku 2025 boli súčasťou predchádzajúcej vízie výrazného presunu k elektromobilite. Aktuálne kroky naznačujú možné prehodnotenie európskych plánov. Tlak na zákaz spaľovacích motorov v EÚ slabne a hybridy ako Kuga či Puma zaznamenávajú zvýšený záujem. Pre slovenských zákazníkov to znamená, že hybridné pohony tu pravdepodobne zostanú dlhšie, než sa pôvodne očakávalo.
Devätnásť a pol miliardy dolárov nie je len účtovná položka. Je to cena za zásadnú korekciu plánov a návrat k realistickejšiemu pohľadu na trh.

