Európska únia (EÚ) stojí na prahu jedného z najzásadnejších politických obratov v rámci svojej zelenej agendy. Plánovaný a dlhodobo komunikovaný úplný zákaz predaja nových automobilov so spaľovacími motormi od roku 2035 sa podľa najnovších informácií skutočne stáva minulosťou, informuje Denník N.
Predseda európskych ľudovcov Manfred Weber potvrdil, že Európska komisia upúšťa od nekompromisnej požiadavky na nulové emisie oxidu uhličitého. Nový návrh, ktorý má byť na stole, už nepožaduje stopercentnú elimináciu emisií, ale ich zníženie o 90 percent. V praxi by táto matematická zmena znamenala obrovský rozdiel pre budúcnosť dopravy. Spaľovacie motory by tak z trhu úplne nezmizli.
Tento krok by otvoril dvere pre pokračovanie predaja vysoko efektívnych hybridných vozidiel alebo áut so spaľovacími motormi, ktoré by boli schopné splniť tieto prísne, no nie likvidačné limity.

Búrlivé debaty a strach o priemysel
Tento strategický ústup je súčasťou širšieho balíka podpory pre európsky automobilový priemysel, ktorý čelí kríze a silnému tlaku čínskej konkurencie.
Komisia plánuje tento balík oficiálne zverejniť dnes popoludní po rokovaní v Štrasburgu, no už teraz je jasné, že rozhodnutie sa nerodilo ľahko. Informácie z kuloárov naznačujú, že debaty o možnej reforme tohto kľúčového predpisu prebiehali vo vnútri Komisie niekoľko posledných týždňov a boli mimoriadne dlhé a búrlivé.
Zmiernenie pravidiel je jasným signálom, že Brusel začína pod tlakom reality a hroziaceho hospodárskeho úpadku prehodnocovať svoje dogmatické postoje. Pre európske automobilky, ktoré investovali miliardy do elektromobility, no zároveň varovali pred príliš rýchlym tempom prechodu, by táto zmena znamenala potrebný čas a technologickú variabilitu na prežitie v nasledujúcej dekáde.

