Automobilky pôsobiace v Európskej únii čelia tak prísnym emisným pravidlám, že im pri nesplnení hrozia vysoké pokuty v hodnote miliárd eur. Náklady sa majú vo veľkej miere preniesť na zákazníkov, takže nové autá môžu zdražieť o tisíce eur. Kúpa nového vozidla sa tak pre mnohých ľudí stane ešte menej dostupná ako dnes.
Limity klesajú, korekcie končia
Prísnejšie pravidlá sa týkajú predovšetkým emisií oxidu uhličitého. Únia stanovila, že priemerné flotilové emisie výrobcov musia v roku 2025 klesnúť na 93,5 gramu CO2 na kilometer. Doteraz platil limit 95 gramov a automobilky mohli využiť aj korekciu podľa hmotnosti vozidiel, ktorá dokázala hornú hranicu posunúť až na približne 116 gramov. Táto úľava však tento rok končí, takže priestor na manévrovanie sa výrobcom výrazne zmenšuje.
Automobilky tak nedostávajú len nové ciele, ale prichádzajú aj o mechanizmus, ktorý im doteraz pomáhal prispôsobiť sa štruktúre ich modelových radov. V praxi to znamená vyšší tlak na znižovanie emisií pri každom jednotlivom aute a zároveň výrazne vyššie riziko pokút.

Elektromobily nepredávajú, kvóty nesedia
Najväčší problém je v tom, že splniť nové limity je pre značnú časť trhu momentálne prakticky nereálne. Aby výrobcovia dosiahli požadovaný priemer, museli by mať elektromobily približne 20- až 25-percentný podiel na všetkých predajoch. V skutočnosti však podľa Asociácie európskych výrobcov automobilov (ACEA) tvoria len asi 13 percent, teda približne o 10 percentuálnych bodov menej, ako by bolo potrebné.
Dopyt po elektromobiloch je slabší, ako sa predpokladalo, a situáciu ďalej zhoršuje postupné obmedzovanie štátnych dotácií. Výrobcovia sa tak dostávajú pod tlak regulácií, neochoty zákazníkov prejsť na elektroautá a rastúcich nákladov, ktoré musia nejako kompenzovať.
Pokuty za každý gram a každé auto
Ak automobilky nové emisné kvóty nesplnia, EÚ im vypočíta pokutu 95 eur za každý gram CO2 nad limit a za každé predané vozidlo. Magazín Auto Week upozorňuje, že najviac ohrozený je nemecký koncern Volkswagen. Jeho priemerné flotilové emisie majú byť na úrovni 123 gramov CO2 na kilometer, čo predstavuje zhruba 28 gramov navyše oproti novému stropu.
Pri jednoduchom prepočte vychádza, že za jedno auto by mohla pokuta dosiahnuť približne 2 802,50 eura. Vychádza to z presiahnutia limitu o 29,5 gramu pri novej hranici 93,5 gramu, vynásobeného sadzbou 95 eur za gram. Ide síce o hrubý odhad, ale naznačuje, o akej záťaži sa bavíme. Podľa dostupných prepočtov by mohli modely koncernu Volkswagen vrátane značky Škoda zdražieť v priemere asi o 2 300 eur na kus.
Miliardové dopady na veľké koncerny
Volkswagen nie je jediný výrobca, ktorého sa nové pravidlá výrazne dotknú. Skupina Stellantis môže podľa odhadov zaplatiť na pokutách približne 2,3 miliardy eur, čo by sa premietlo do zvýšenia cien áut v priemere o približne 1 100 eur za vozidlo. Aliancia Renault–Nissan–Mitsubishi môže čeliť sankciám vo výške okolo 1,9 miliardy eur, Ford približne 1,2 miliardy, Mercedes-Benz 1,1 miliardy a BMW zhruba 700 miliónov eur.
Tieto sumy predstavujú pre automobilky výrazný zásah do rozpočtov, ktorý obmedzuje ich schopnosť investovať do nových technológií a modelov. ACEA odhaduje, že celý automobilový sektor príde už v roku 2025 kvôli emisným pokutám a slabému dopytu po elektromobiloch o približne 16 miliárd eur, ktoré by inak mohli smerovať do výskumu a vývoja.
Sprísnenie aj pre plug-in hybridy
Negatívny trend môže ešte prehĺbiť nová emisná norma Euro 6e-bis. Tá sprísňuje spôsob merania emisií pri plug-in hybridoch, ktoré doteraz pomáhali automobilkám znižovať flotilové priemery. Nové metodiky pravdepodobne zvýšia vykazované emisie týchto áut, takže priemer celého portfólia výrobcov môže opäť narásť a riziko pokút sa ešte zväčší.
Luca de Meo, generálny riaditeľ koncernu Renault a zároveň prezident ACEA, upozorňuje, že kombinácia prísnych noriem, slabého trhu s elektromobilmi a sankcií brzdí prechod na ekologickejšiu dopravu. Kritizuje aj to, že Európska komisia podľa neho nedostatočne rieši otázku pokút a situáciu priemyslu.
Automobilky v slepej uličke, platiť budú zákazníci
Možnosti, ktoré majú výrobcovia k dispozícii, sú obmedzené a všetky sú finančne náročné. Jednou cestou je obmedziť produkciu áut so spaľovacím motorom, čo by znamenalo nevyužité továrne a riziko prepúšťania. Ďalšou možnosťou je nákup emisných kreditov napríklad od Tesly, čo však stojí veľa peňazí. Tretím riešením by bol predaj elektrických áut pod nákladmi, aby sa zvýšil ich podiel, čo by však znamenalo finančné straty.
Výsledkom je, že sektor sa podľa predstaviteľov priemyslu ocitá v bludnom kruhu. Prísne normy, vysoké sankcie a stagnujúci dopyt po elektromobiloch komplikujú dlhodobé plánovanie aj investície. Pre bežných motoristov to znamená najmä to, že ceny nových áut pôjdu nahor a dostupnosť cenovo prijateľných modelov so spaľovacími motormi bude ďalej klesať.

