Od leta 2025 sa v Česku objavuje nové dopravné značenie, ktoré môže výrazne skomplikovať život najmä majiteľom starších áut. Značka „Emisní zóna“ bude označovať územia, kde bude vjazd vozidiel podmienený splnením emisných limitov, registráciou alebo zaplatením poplatku. V praxi sa môže stať, že sa niektoré autá do väčších miest vôbec nedostanú, iné si priplatia za každý deň jazdy.
Nová značka, nový režim vjazdu
Dopravná značka „Emisní zóna“ bude označovať územie, kde obec podľa zákona o ochrane ovzdušia vyhlási nízkoemisnú zónu. V takomto priestore sa obmedzí premávka vozidiel z dôvodu znečistenia ovzdušia. Najčastejšie pôjde o staršie naftové autá, ktoré do zóny nebudú môcť vôbec vstúpiť, prípadne budú mať vjazd umožnený iba po zaplatení špeciálneho poplatku. Nová vyhláška, platná od 1. júla 2025, výslovne umožňuje, aby bol vjazd podmienený takzvaným nízkoemisným poplatkom.

Značka bude mať v spodnej časti odkaz na informačný systém nízkoemisných zón. Šoféri si v ňom nájdu presné pravidlá, vrátane toho, ktorých kategórií vozidiel sa obmedzenie týka. Práve toto prepojenie je jednou z hlavných noviniek oproti starším modelom emisných zón.
Samolepky končia, nastupujú kamery
Ešte donedávna sa obmedzenie vjazdu riešilo farebnými nálepkami na čelnom skle, ktoré odlišovali emisné kategórie motorov. Nové pravidlá s týmto systémom už nepočítajú. Kontrola sa presúva do plne elektronickej podoby, pričom hlavnú úlohu prevezmú kamery pri vjazdoch do zón. Tie prečítajú evidenčné číslo vozidla, z registra získajú informácie o emisnej norme konkrétneho auta a v priebehu zlomku sekundy určia, či vozidlo môže pokračovať alebo nie.
Farebné symboly plakiet na dopravných značkách tak nahradí odkaz na centrálny informačný systém.
Zmena zákona uvoľňuje ruky mestám
Príchod novej značky úzko súvisí s novelou zákona o ochrane ovzdušia, ktorá v Česku platí od roku 2025. Tá dáva mestám a obciam nástroj na vytváranie nízkoemisných zón. Okrem samotného zákazu vjazdu starších áut umožňuje aj zavedenie nízkoemisného poplatku a odstraňuje niektoré praktické prekážky. Doteraz musela obec zabezpečiť obchádzkovú trasu mimo zóny, čo bolo v husto zastavaných oblastiach často nerealizovateľné.
Nové pravidlá už nevyžadujú, aby mala každá nízkoemisná zóna k dispozícii objazdnú trasu. Stále však platí, že do týchto zón nie je možné zahrnúť prieťahové úseky diaľnic alebo ciest I. triedy. Na túto skutočnosť upozornilo Centrum pre ľudské práva a demokraciu.

V súčasnosti v Česku neexistuje žiadna nízkoemisná zóna, ktorá by obmedzovala osobné autá. Funguje iba jedna zóna zameraná na ťažké nákladné vozidlá v centre Prahy. Osobné autá ňou môžu prechádzať.
Poplatky a pokuty v zahraničí
Otázkou je, kedy sa prvé české mesto rozhodne využiť nové možnosti a vytvorí vlastnú emisnú zónu. Keď sa tak stane, bude si môcť vybrať, ktorým vozidlám vjazd obmedzí, či pôjde o úplný zákaz alebo o spoplatnenie vjazdu, a aký režim zvolí pre rezidentov či zásobovanie.
V Londýne sa za vjazd nevyhovujúceho auta platí 12,50 libry denne (14,23 €). Ak vodič poplatok neuhradí včas, hrozí mu pokuta 180 libier (205 €), pri rýchlej úhrade 90 libier (102,50 €).
Podobné pravidlá platia aj v Nemecku. Za jazdu bez nálepky alebo s horšou emisnou kategóriou, než akú zóna vyžaduje, sa udeľuje pokuta okolo 80 eur a pravidlá samozrejme platia aj pre zahraničné autá. Vo Francúzsku je potrebná samolepka Crit’Air. Jej obstaranie stojí len pár eur a jazda bez nej môže vodiča vyjsť na 68 eur pri osobných autách a až na 135 eur pri autobusoch či nákladných autách.
