Európska únia pripravuje obrat v doterajšej stratégii pre osobnú dopravu. Po roku 2035 chce síce naďalej zakázať nové autá jazdiace na klasický benzín a naftu, avšak umožní, aby na trhu zostali aj vozidlá so spaľovacím motorom. Kľúčovou podmienkou bude používanie klimaticky neutrálnych palív, ktoré nemajú zvyšovať emisie CO2 počas prevádzky auta.
Zákaz áut na benzín a naftu zostáva
Platné pravidlá EÚ dnes hovoria, že všetky nové osobné autá registrované po roku 2035 nesmú produkovať emisie CO2. To v praxi znamená koniec predaja nových modelov na bežný benzín a naftu. Doteraz sa predpokladalo, že hlavným nástrojom bude rozsiahly prechod na elektromobily, pričom spaľovacie motory mali z ciest postupne zmiznúť. Tento scenár sa však začína meniť pod tlakom politikov aj automobilového priemyslu.

Európska komisia po novom naznačuje, že po roku 2035 na trhu zrejme zostanú aj nové autá so spaľovacím motorom, vrátane hybridov. Rozhodujúce však bude, aké palivo budú tankovať. Povolené majú byť iba formy pohonných hmôt s neutrálnou uhlíkovou bilanciou, ktoré nebudú zvyšovať množstvo CO2 v ovzduší. Tradičný benzín a nafta sa tak pre nové vozidlá stanú tabu.
Silná politická kritika zákazu spaľovákov
Diskusia o budúcnosti spaľovacích motorov sa opäť vyostruje po tom, čo nemecký kancelár Friedrich Merz zaslal predsedníčke Európskej komisie Ursule von der Leyen list, v ktorom žiada, aby EÚ zachovala priestor pre podľa neho vysoko efektívne spaľovacie motory. Ide o výrazný politický signál, že úplný zákaz spaľovákov prestáva byť jednoznačne prijímaný.
Na Merzovu iniciatívu reagoval eurokomisár pre dopravu Apostolos Tzitzikostas. Podľa jeho slov bol list prijatý veľmi pozitívne a otvoril cestu k širšej diskusii o tom, ako znižovať emisie v cestnej doprave pomocou viacerých technológií, nielen prostredníctvom elektromobility. Brusel sa tak snaží prispôsobiť meniacim sa politickým náladám v členských štátoch a zároveň neustúpiť od klimatických cieľov.
Ako majú vyzerať povolené palivá
Pripravovaná úprava legislatívy má podľa informácií z prostredia eurokomisie zohľadniť všetky dostupné technológie. Vzniknúť má zoznam povolených palív pre nové spaľovacie autá po roku 2035. Patrili by naň syntetické palivá, biopalivá a ďalšie nízkoemisné alternatívy. Zásadnou podmienkou je, aby pri prevádzke vozidiel nevznikali dodatočné emisie CO2, teda aby spaľované palivo malo celkovo neutrálnu uhlíkovú bilanciu.
Podľa aktuálnych signálov zostanú legálne aj klasické spaľovacie motory, pokiaľ budú využívať práve takéto klimaticky neutrálne palivá. Zároveň sa už v minulosti objavili úvahy, že nové autá by mohli mať technické obmedzenia, ktoré im znemožnia jazdu na bežný benzín či naftu. Dnešné autá registrované pred rokom 2035 budú môcť naďalej tankovať obyčajné pohonné hmoty, takže z ulíc nezmiznú zo dňa na deň.
Kompromis medzi klímou, trhom a priemyslom
Tzitzikostas zdôrazňuje, že cieľom Bruselu je ekonomicky udržateľný a sociálne spravodlivý prechod k doprave bez fosílnych palív. Komisia si zároveň uvedomuje, že musí chrániť konkurencieschopnosť európskeho automobilového sektora. Spomenul aj potrebu podpory domácich automobiliek.
Výrazná časť motoristov, vrátane slovenských, by najradšej videla úplné zrušenie zákazu benzínu a nafty. Dlhodobo to dávajú najavo najmä na sociálnych sieťach, kde kritizujú obmedzovanie spaľovacích motorov. Eurokomisár im odkazuje, že klimatické ciele zostávajú v platnosti, ale musia sa zosúladiť s reálnym vývojom trhu a politickou situáciou v Európe. Pripravovaný kompromis má byť odpoveďou práve na tento tlak.
EÚ povie viac už o týždeň
Európska komisia oznámila, že 10. decembra predstaví konkrétne úpravy legislatívy, ktoré môžu zásadne zmeniť doterajší kurz. Ak Brusel skutočne umožní pokračovanie predaja spaľovacích motorov aj po roku 2035, aj keď bez klasického benzínu a nafty pre nové autá, pôjde o významnú korekciu pôvodnej stratégie. Prechod na elektromobilitu by sa tým mohol spomaliť, pričom alternatívne palivá by získali väčšiu pozornosť.
Pre automobilky by takýto krok znamenal novú príležitosť zamerať sa na vývoj spaľovacích motorov prispôsobených ekologickým palivám. Pre motoristov by to znamenalo zachovanie možnosti výberu technológie aj po roku 2035, hoci pre nové vozidlá už nebude možné tankovať tradičný benzín a naftu.
