India zvažuje netradičný krok v boji proti znečisteniu z dopravy. Najvyšší súd krajiny navrhol, aby vláda postupne zakázala luxusné autá so spaľovacím motorom. Týkalo by sa to len najdrahšieho segmentu trhu, pri ktorom sa podľa sudcov dá prechod na elektrický pohon testovať bez vplyvu na bežných motoristov.
Luxus ako testovacie ihrisko
Sudcovia vychádzajú z toho, že práve prémiové značky prechádzajú na elektrický pohon rýchlejšie než masový trh. Kým pri bežných modeloch tvoria elektromobily približne 2 až 3 percentá predajov, v luxusnom segmente podľa údajov AutocarIndia dosahujú okolo 12 percent. To podľa súdu ukazuje, že kupujúci v tejto kategórii aj automobilky sú na zmenu pripravení lepšie.

Sudca Kant pripomenul, že tieto autá si kupuje len úzka vrstva majetných vodičov. Dodal, že obmedzenia pre drahé benzínové a naftové vozidlá môžu predstavovať vhodný začiatok, pričom bežného obyvateľa by sa podľa neho nijako nedotkli. India je totiž krajina, kde je vlastníctvo automobilu pre mnohých ľudí drahou výsadou.
Kritici spochybňujú efekt
Navrhovaný krok však nemá jednotnú podporu. Oponenti upozorňujú, že luxusné autá tvoria iba zanedbateľný podiel vozového parku a ich postupný koniec sa na kvalite ovzdušia výrazne neprejaví. Podľa nich predstavujú oveľa väčší problém staré osobné autá a ľahké úžitkové vozidlá, ktoré v Indii jazdia celé desaťročia aj pre slabú politiku šrotovného.
Práve tieto staré stroje podľa kritikov produkujú neporovnateľne viac škodlivín než moderné benzínové sedany či drahé SUV. Ak chce krajina znížiť emisie z dopravy, mala by sa podľa nich zamerať najmä na vyradenie technicky zastaraných áut z ciest.
Šanca pre prémiové značky
Najvyšší súd však tvrdí, že aj symbolický krok môže mať význam. Značky ako BMW či Mercedes už dnes predávajú na indickom trhu viacero elektrických modelov. Z technologického hľadiska ide podľa súdu o segment, ktorý je na prechod na bezemisnú prevádzku pripravený lepšie než masový trh. Automobilky by museli upraviť ponuku a prípadne aj lokálnu výrobu, no išlo by o menej zásadnú zmenu než pri lacných modeloch.
Takéto opatrenie by podľa súdu nezasiahlo celý automobilový trh. Skôr by vytvorilo symbolický základ, ktorý by naznačil smer ďalšieho vývoja dopravy v krajine. Luxusný segment by sa tak mohol stať akýmsi pilotným projektom postupných zmien.
Vláda návrh zvažuje
V tejto fáze ide stále len o iniciatívu súdu. Ten požiadal vládu, aby prehodnotila svoj Národný plán pre elektrickú mobilitu. Ďalšie pojednávanie vo veci je naplánované na december.
Vláda myšlienku neodmietla. Generálny prokurátor uviedol, že návrh berie vážne a že na príprave možných zmien spolupracuje 13 ministerstiev a úradov, od výrobných stimulov až po budovanie nabíjacej infraštruktúry. Ak India nakoniec pristúpi k zákazu luxusných spaľovacích áut, pôjde o postupný proces, ktorý môže prispieť k čistejšej doprave.
