Novela zákona o cestnej premávke definuje rýchlosť chôdze na šesť kilometrov za hodinu. Ak idete po chodníku na dopravnom prostriedku, napríklad na bicykli, kolobežke, skateboarde alebo korčuliach, takúto rýchlosť by ste nemali prekročiť.
Účelom zákona je ochrániť chodcov, pretože práve primárne pre túto skupinu sú určené chodníky. Potreba novelizácie zákona vznika v dôsledku toho, že dochádzalo k častým stretom medzi chodcami a jazdcami na kolobežkách alebo bicykloch.
Hoci má nový zákon pomôcť ochrániť chodcov, niektorí vyslovili obavy. Aktuálne žiadajú pomoc prezidenta znepokojené matky, ktoré hovoria, že tento zákon by sa mal vetovať. Občianske združenie tvrdí, že novelizovaný zákon je nebezpečný pre deti, a preto by prezident SR Peter Pellegrini túto novelu nemal podpísať.
Matky sa obávajú rýchlosti chôdze
Občianske združenie Znepokojené matky a Cyklokoalícia upozornili na nebezpečenstvo zákona, ktorý sa týka určenia rýchlosti pohybu po chodníku. Ako uvádza portál tlačovej agentúry SITA, tieto dve združenia sa obrátili listom na slovenského prezidenta. V liste ho žiadajú, aby novelu nepodpísal.
Argumentujú tým, že novela zákona o cestnej premávke by mala nebezpečné dopady na život detí a ich sprievod. Vzhľadom na to, že po chodníku sa nemôže jazdiť rýchlosťou väčšou ako šesť kilometrov za hodinu, v praxi by to znamenalo, že deti na bicykloch či iných dopravných prostriedkoch by museli jazdiť po cestách. Podľa matiek však deti na cesty nepatria a zo zákona môžu deti vo veku do 10 rokov jazdiť na bicykli alebo kolobežke po chodníku.

Deti patria k najzraniteľnejšej skupine
Ak bude novela zákona schválená, aj malé deti mladšie než 10 rokov budú musieť od 1. januára 2026 využívať pre svoju jazdu cestu. Na chodníku by mohli zostať len v prípade, ak nepresiahnu rýchlosť šesť kilometrov za hodinu. Pri malých deťoch je však niekedy obtiažne takúto rýchlosť dodržať.
Združenia preto hovoria, že jazda detí po ceste medzi autami je mimoriadne nebezpečná. Ako píše portál agentúry SITA, okrem listu združenie prezidentovi odovzdalo aj koláž fotiek detí v strašidelných maskách s nápisom: „Odteraz jazdia po ceste – bojíte sa? My áno“.
Namiesto zvýšenia bezpečnosti opak
Združenia argumentujú, že cieľom novely bolo zvýšiť bezpečnosť na chodníkoch. Avšak, predkladateľ návrhu podľa slov združení nemyslel na jednu zásadnú vec. Urbanistka Ivana Nemethová z organizácie Znepokojené matky povedala: „Predstavte si štvorročné dieťa, ktoré s rodičom bicykluje do škôlky. Má jazdiť po ceste medzi automobilovou a nákladnou dopravou? Pán poslanec mal zámer zvýšiť bezpečnosť, ale dopadne to opačne – bezprostredne ohrozí najzraniteľnejšiu skupinu – malé deti.“
Nemethová tiež dodala, že bicykel alebo kolobežka je zdravý a ekologický spôsob dopravy. Preto by spoločnosť mala takýto spôsob dopravy podporovať. Upozornila tiež, že aj malé deti bežne jazdia na bicykli alebo kolobežke rýchlejšie než šesť kilometrov za hodinu. To znamená, že po novom roku budú porušovať zákon, ak ostatnú jazdiť po chodníku.
Použiť sa môžu iné nástroje
Združenia si myslia, že ochrana chodcov ako aj ochrana všetkých účastníkov cestnej premávky sa dá dosiahnuť inými opatreniami. Spomenuli napríklad budovanie oddelených cyklotrás, zavádzanie zón s obmedzenou rýchlosťou pre autá na 30 kilometrov za hodinu v obytných štvrtiach alebo vytváranie bezpečných priestorov pre deti pri školách.
V liste sa píše, že združenia rozumejú potrebe chrániť chodcov, no predmetná novela ohrozuje najmenšie deti. „Poslanec Vážny nepredložil žiadne dáta, ktoré by ukazovali, že by malé deti na chodníkoch boli významnou hrozbou,“ uvádza sa v liste. Združenia preto dúfajú, že prezident SR využije svoje ústavné právomoci a vráti novelu zákona na opätovné prerokovanie.
Novelu zákona predložil do parlamentu poslanec Ľubomír Vážny (Smer-SSD) a hlasovalo za ňu 79 poslancov. Viac sa o tejto téme dozviete v našom samostatnom článku.
