Slovensko získalo významnú finančnú injekciu na rozvoj svojich železníc. Zástupcovia Európskej komisie v stredu (5. novembra) v Košiciach oficiálne odovzdali zmluvy o poskytnutí nenávratného finančného príspevku vo výške 135 miliónov eur. Grant pochádza z Nástroja na prepojenie Európy (CEF) a je určený na modernizáciu kľúčovej infraštruktúry a zavedenie moderného zabezpečovacieho systému ETCS.
Zmluvy prevzala štátna tajomníčka Ministerstva dopravy SR Denisa Žiláková z rúk generálnej riaditeľky DG MOVE Magdaleny Kopczyńskej, za účasti predstaviteľov železničných spoločností. Na základe poznatkov agentúry SITA o tom informuje Startitup.sk.
Výnimočný úspech v čase konsolidácie
Štátna tajomníčka Denisa Žiláková označila získanie grantu za výnimočný úspech, keďže Slovensko v konkurencii 27 členských štátov EÚ získalo až osem percent z celkového objemu výzvy. Zdôraznila, že ide o nenávratný príspevok, nie pôžičku, čo predstavuje kľúčovú pomoc v čase súčasnej rozpočtovej konsolidácie. Tieto prostriedky umožnia investície, ktoré by si Slovensko samo financovať nemohlo.
Generálna riaditeľka DG MOVE, Magdalena Kopczyńska, potvrdila význam zlepšovania železničnej konektivity nielen pre Slovensko, ale pre celý stredoeurópsky región. Posilnenie spojení so susednými krajinami – Rakúskom, Poľskom, Českom a Ukrajinou – podľa nej prispieva k lepšej konkurencieschopnosti a odolnosti európskej ekonomiky.

Modernizácia tratí aj zavedenie ETCS
Financie budú smerovať do dvoch hlavných oblastí. Prvou je samotná modernizácia železničných tratí. Eurokomisár pre udržateľnú dopravu Apostolos Tsitsikostas spresnil, že 96,7 milióna eur je určených na modernizáciu trate Žilina – Košice, konkrétne úseku Spišská Nová Ves – Spišské Tomášovce, kde sa plánuje dosiahnuť rýchlosť 160 km/h. Ďalších 27,3 milióna eur pôjde na úsek Košice – Čierna nad Tisou, kde grant pokryje prípravu projektovej dokumentácie, trakčnú meniareň v Ruskovom a výhybňu v Barci.
Druhou oblasťou je zvýšenie bezpečnosti, na ktoré je vyčlenených 11 miliónov eur. Tieto peniaze pôjdu na zavedenie európskeho zabezpečovacieho systému ETCS (European Train Control System).
Reakcia na tragické nehody
Denisa Žiláková uviedla, že zavedenie ETCS je konkrétnou reakciou na potrebu zvýšenia bezpečnosti, najmä v súvislosti s nedávnymi tragickými nehodami na železniciach. Tento systém dokáže automaticky sledovať a regulovať pohyb vlakov, a v prípade hrozby alebo prekážky na trati dokáže vlak sám spomaliť alebo zastaviť, čím aktívne predchádza kolíziám.
Generálny riaditeľ ŽSR Ivan Bednárik potvrdil, že bez európskej podpory by boli takéto modernizačné projekty v slovenských podmienkach nerealizovateľné. Pripomenul, že len dokončenie severného koridoru si vyžiada investície vo výške približne 800 miliónov eur. Podľa Bednárika tieto investície skrátia cestovné časy, zvýšia bezpečnosť a pripravia slovenské trate na modernú európsku prevádzku.
Systém ETCS bude nainštalovaný do 29 osobných lokomotív Železničnej spoločnosti Slovensko (ZSSK) a 23 nákladných lokomotív ZSSK Cargo. Obe spoločnosti získajú na tento účel viac ako päť miliónov eur. Generálny riaditeľ ZSSK Peter Helexa potvrdil, že okrem týchto 29 vlakov bude systémom do konca budúceho roka vybavených aj všetkých 45 nových jednotiek Panter.
Člen predstavenstva ZSSK Cargo Miroslav Hopta dodal, že montáž systému do 23 nákladných lokomotív bude prebiehať postupne až do konca roka 2029. Cieľom je, aby boli plne kompatibilné s európskou sieťou TEN-T, čo zníži prevádzkové náklady a zvýši spoľahlivosť nákladnej dopravy.
Cestujúci sa môžu začať radovať
Pre cestujúcich bude mať grant mimoriadne významný a priamy prínos, ktorý sa prejaví v dvoch kľúčových oblastiach – v bezpečnosti a v rýchlosti cestovania.
11 miliónov eur je určených na zavedenie európskeho zabezpečovacieho systému ETCS. Pre cestujúceho to znamená, že 29 osobných lokomotív ZSSK (a k tomu všetkých 45 nových jednotiek Panter) bude vybavených technológiou, ktorá aktívne predchádza zlyhaniu ľudského faktora. Tento systém neustále monitoruje polohu a rýchlosť vlaku. Ak by napríklad rušňovodič prehliadol návesť „Stoj“ alebo by sa na trati objavila prekážka, systém ETCS dokáže vlak automaticky spomaliť alebo úplne zastaviť, a tým zabrániť kolízii. Pre pasažiera je to teda záruka oveľa bezpečnejšej cesty.

Najväčšia časť grantu, takmer 97 miliónov eur, smeruje do modernizácie kľúčového úseku Spišská Nová Ves – Spišské Tomášovce, ktorý je súčasťou hlavného severného koridoru medzi Žilinou a Košicami. Zvýšenie traťovej rýchlosti na 160 km/h na tomto úseku priamo skráti celkový čas cesty.
Investície do modernizácie infraštruktúry (ako trakčná meniareň či nové výhybky) na úseku Košice – Čierna nad Tisou, hoci sú dôležité aj pre nákladnú dopravu, zároveň zvyšujú celkovú spoľahlivosť a plynulosť prevádzky na tejto trati, čo v konečnom dôsledku znižuje meškania aj pre osobnú dopravu. V súčte tieto investície predstavujú konkrétny krok k tomu, aby sa železnica na Slovensku stala rýchlejšou, spoľahlivejšou a plnohodnotnou súčasťou modernej európskej siete.
