Na európskych cestách sa už niekoľko rokov nachádza neobvyklá, no oficiálne platná dopravná značka. Zobrazuje jednoduchý symbol čierneho auta s tromi sediacimi osobami. Hoci táto značka s panákmi pôsobí nenápadne, má za sebou komplikovanú históriu a dôležitý, no nenaplnený význam
Značka vznikla v Nemecku, má motivačný charakter
Ako informuje server Autoviny.sk, táto značka bola súčasťou balíka nových pravidiel, ktoré v roku 2020 zaviedlo Nemecko. Jej primárnym cieľom bolo motivovať ľudí, aby jazdili v skupinách a využívali možnosť spolujazdy (carpooling). Značka zvýhodňuje autá a motorky s postranným vozíkom, ak sa v nich vezú minimálne tri osoby.
Myšlienka spočívala v tom, že takto obsadené vozidlá získajú výhody v určitých mestách. Počítalo sa s tým, že dostanú povolený vjazd do vyhradených buspruhov, budú mať možnosť rýchlejšieho presunu cez preplnené ulice, či dokonca možnosť ignorovať niektoré dopravné obmedzenia. Inšpiráciou boli krajiny, kde podobné vyhradené jazdné pruhy pre vozidlá s viacerými pasažiermi (HOV – High Occupancy Vehicle) fungujú už dlhé roky.

Úrady sa báli spomalenia
Napriek tomu, že sa táto dopravná značka dostala do oficiálnej vyhlášky, v praxi sa takmer vôbec neuchytila a nestala sa masovou záležitosťou. Dôvodom je, že jej reálne nasadenie si vyžaduje súhlas dopravných úradov a rozsiahle testovanie v premávke. A práve na tomto bode sa celý proces zasekol.
Úrady vyjadrili obavy, že povolenie jazdy v buspruhu pre autá s tromi ľuďmi by spomalilo autobusy, čo by priamo znevýhodnilo verejnú dopravu. Mnohé mestá preto tento projekt úplne stopli skôr, ako stihol začať.
Pokuty sú stále v hre
V Nemecku ani dnes nemôžete jazdiť v buspruhu len preto, že veziete v aute ďalších dvoch pasažierov. Pokiaľ mesto nevydá špecifické povolenie a značku s tromi panákmi neumiestni, buspruh zostáva vyhradený výhradne pre mestskú hromadnú dopravu a taxislužby.
Pokuty za porušenie tohto nariadenia sa líšia, no môžu dosiahnuť sumu až 170 eur. Ak vodič ohrozí iných účastníkov cestnej premávky alebo spôsobí nehodu, hrozí mu dokonca odobratie vodičského preukazu.
Napriek súčasnému stavu, kedy sa značka používa len ojedinele, je pravdepodobné, že sa situácia zmení. Akonáhle sa Nemecko rozhodne opäť otvoriť tému spolujazdy a aktívneho zvýhodňovania áut s viacerými cestujúcimi na palube, táto značka sa môže stať bežnou súčasťou cestnej premávky.
