Čínska online platforma Temu má agresívnu reklamnú kampaň, vďaka čomu sa dostáva do povedomia stále väčšieho množstva ľudí. Nákupy na tejto platforme sú pre mnohých lákavé, pretože tu dokážu zohnať rôzne produkty a za veľmi nízke ceny. Neodrádza ich ani dlhšia doba čakania na tovary, kým doputujú z Číny do Európy. Na platformu Temu ale upozorňujú mnohí miestni maloobchodníci, pretože jej nedokážu konkurovať. Podmienky sú podľa nich nastavené neférovo.
Temu navyše čelí v poslednej dobe aj škandálom, ktoré sa týkajú bezpečnosti a kvality ponúkaného tovaru. Ako sme vás informovali v nedávnom článku, Temu spoločne s ďalšou čínskou platformou Shein prepadli v testoch v kvality a bezpečnosti. Výsledky odhalili nebezpečné chemikálie vo výrobkoch, riziko udusenia sa hračkami aj vznik požiaru kvôli nekvalitnej elektronike. Viac sa o tejto téme dozviete v samostatnom článku.
Česká firma končí kvôli Temu
Čínska nákupná online platforma vraj aktuálne môže aj za koniec známej a obľúbenej českej firmy. Tá definitívne končí. Ako uvádza portál TN.cz, vydavateľstvo doskových hier 4 Kavky oznámilo koniec činnosti. Podľa ich slov spotrebitelia začali dávať prednosť násobne lacnejším falzifikátom, ktoré sa predávajú na Temu.
Spoločnosť 4 Kavky sa zameriavala na vydávanie svojich hier, ale taktiež hier iných českých autorov aj niektorých zahraničných spoločností. Rodina Kavkových po piatich rokoch úspešného podnikania teraz hlási koniec, pričom svojich zákazníkov už informovala na oficiálnom webe. Z poklesu záujmu zo strany zákazníkov viní práve čínske Temu.

Ako uviedla spoločnosť, ľudia začali dávať prednosť falzifikátom z Temu, a preto vo svojej činnosti už nevidia zmysel. Vypredali všetko, čo mali na sklade, no s vydávaním ani predajom nových doskových hier už nerátajú. Spoločnosť 4 Kavky bola výhradným distribútorom japonských Oink Games a práve tieto hry sa predávali najviac a držali spoločnosť nad vodou.
Firma predávala tisícky doskových hier
Firma za päť rokov existencie predala okolo 15-tisíc doskových hier, pričom významnú časť ponuky tvorili japonské hry od Oink Games, ktorých sa celkovo predalo 9500 kusov. „Pred nami k nim nikto neprikladal poriadny český návod a už vôbec netočil české videá a od Oinkov vieme, že než sme sa do toho pustili my, predávala sa tu viac menej len Ponorka a to v srandovnom množstve 50 ks za rok pre celú republiku,“ uviedla spoločnosť na webe.
Spoločnosť sa teda mohla pochváliť, že v Česku rozbehla predaj japonských Oink Games, avšak na jeseň 2024 sa Cirkus a Ponorka (anglické verzie oboch hier) objavili na platforme Temu. Ceny boli nízke aj spolu s poštovným, a tak ľudia začali dávať postupne prednosť platforme Temu. „Podnikateľov, ktorých tovar sa vo forme nekvalitných napodobnenín objavil na Temu, neochránil štát ani EÚ. Všetko bolo v rukách tých, ktorí doskovky kupujú,“ pokračovala firma 4 Kavky vo svojom vyjadrení.
Spotrebitelia dali prednosť Temu
Firmu preto zaujímalo, či ľudia fandia originálnym hrám a poctivým vydavateľom, alebo či im viac záleží na cene a nakupovať budú tam, kde hry stoja menej. Podľa slov firmy 4 Kavky dala väčšina hráčov doskových hier prednosť falzifikátom z Temu.
Firma dodala, že s platformou Temu chcela spočiatku bojovať. Napísala na túto problematiku veľký článok, vystupovala v médiách a podarilo sa jej rozvíriť vody. V tom čase hry od Oink Games z Temu na čas zmizli, ale opäť sú tam a s pravidelnosťou sa vracajú, a preto to firma považuje za boj s veternými mlynmi.
Rodina prechádza na iný typ podnikania
Rodina Kavkových dodáva, že na boj s veternými mlynmi sa už necíti, a preto tento biznis prenecháva iným. Rodina sa chce venovať iným témam a ďalším projektom. Aj tento prípad ale ukazuje, ako čínske platformy (Temu a iné) výrazne zasahujú a ovplyvňujú podnikanie aj vo vzdialených regiónoch. Na Temu a Shein si chce posvietiť aj Európska únia a chystá sa zaviesť dodatočný poplatok na lacné balíčky z Číny, ktoré sa v Európe množia. O tejto téme si môžete prečítať v našom ďalšom článku na tomto odkaze.
