Švédska automobilka Polestar patrí medzi moderných výrobcov, ktorí sa neboja do svojich vozidiel implementovať nové technológie. S príchodom nového elektrického modelu Polestar 4 však posúva hranice ešte ďalej a predstavuje funkciu nazvanú Live Lane Guidance (Živé navádzanie v pruhoch), ktorá sa opiera o obľúbené Google Maps (Mapy Google), píše server Mobilizujeme.cz.
Ako funguje živé navádzanie?
Nová funkcia sa stará o to, aby vodič vždy presne vedel, v ktorom jazdnom pruhu sa má držať, a aby tak neminul žiadny dôležitý zjazd. V praxi to funguje tak, že predná kamera a senzory vozidla neustále sledujú cestu. Umelá inteligencia priamo vo vozidle následne tento obraz spracuje a okamžite ho integruje s mapovými podkladmi z Google Maps.
Na základe tohto spojenia systém určí presnú polohu vozidla v konkrétnom pruhu. Vodičovi sa potom na 10,2-palcovom displeji v kaplnke prístrojov pred volantom zobrazí, v ktorom pruhu sa práve nachádza a v ktorom by sa mal ideálne držať pre ďalší manéver.

Ide o mimoriadne šikovnú funkciu, ktorá hravo prekonáva klasickú navigáciu. Tá síce vodičovi tiež ukáže, do ktorého pruhu sa má zaradiť, avšak nedokáže určiť, v ktorom pruhu sa auto reálne nachádza. Polestar uvádza, že táto funkcia výrazne pomôže nielen plynulosti jazdy, ale predovšetkým jej bezpečnosti.
Náhle a zmätočné prechádzanie z pruhu do pruhu na poslednú chvíľu patrí k veľmi nebezpečným situáciám. Tým, že auto s dostatočným predstihom ukáže, kde presne sa má vodič držať, znižuje sa jeho stres a tým pádom aj šanca na chybu, ktorá by mohla viesť ku katastrofálnym následkom.
Priame prepojenie s Google Maps
Funkcia Live Lane Guidance je výsledkom priamej spolupráce medzi Polestarom a Googlom. Dôvodom je, že infotainment automobilu využíva operačný systém Android Automotive OS. Hardvér vozidla je tak priamo prepojený so softvérom od Googlu, a teda aj s Google Maps. Pokročilá umelá inteligencia, ktorá spracúva dáta z kamery a senzorov sledujúcich jazdné pruhy a dopravné značenie, je taktiež dodávaná spoločnosťou Google.
Podľa automobilky je táto novinka len jednou z mnohých, ktoré ich vozidlá v budúcnosti dostanú. Polestar chce naďalej inovovať a starať sa o bezpečnosť vodičov, pričom prisľúbil, že do nových vozidiel bude prostredníctvom aktualizácií prinášať ďalšie zaujímavé a užitočné funkcie.
Rozšírenie je (zrejme) len otázkou času
Čo sa týka dostupnosti živého sledovania pruhov, tá je zatiaľ obmedzená len na model Polestar 4, a to vo Švédsku a v USA. Pokiaľ sa však táto technológia osvedčí, je veľmi pravdepodobné, že ju v budúcnosti uvidíme aj v ďalších modeloch a na viacerých trhoch.
Taktiež je takmer isté, že sa táto funkcia časom rozšíri a nezostane len špecifikom pre Polestar. Hoci ju švédska automobilka predstavila ako prvá, kľúčovým faktorom je, že ide o technológiu vyvinutú v priamej spolupráci so spoločnosťou Google a je úzko prepojená s jej operačným systémom Android Automotive OS.
Polestar historicky často slúži ako akýsi „štartovací partner“ pre nové funkcie Googlu v automobiloch. Obchodný model softvérového giganta však spočíva v tom, že svoj operačný systém a jeho funkcie ponúka čo najväčšiemu počtu výrobcov – systém Android Automotive dnes využívajú alebo plánujú využiť aj značky ako Volvo, Renault, Ford, Honda či General Motors.
Po tom, čo sa funkcia osvedčí v modeli Polestar 4 (a pravdepodobne po uplynutí krátkej exkluzivity), je vysoko pravdepodobné, že ju Google sprístupní aj ostatným partnerom podporujúcim Google Maps.

Náramne užitočná inovácia
Klasické navigácie, ktoré dnes bežne používame v telefónoch, nám síce povedia, kam máme ísť (napríklad „o 500 metrov odbočte vpravo“), ale nedokážu presne určiť, ako sme na ceste k tomu manévru umiestnení. Nová funkcia „Live Lane Guidance“ rieši presne tento problém.
Vďaka prepojeniu kamier a umelej inteligencie systému presne vie, že sa auto nachádza napríklad v druhom pruhu zľava, zatiaľ čo optimálny pruh pre nasledujúci zjazd je ten tretí. Vodič tak dostáva presné pokyny v reálnom čase, prispôsobené jeho aktuálnej pozícii na vozovke.
Toto je neoceniteľné najmä v cudzích mestách, na zložitých viacprúdových križovatkách alebo na neprehľadných diaľničných zjazdoch. Tým, že systém dáva pokyny s dostatočným predstihom, priamo eliminuje stres vodiča, jeho zmätkovanie a nebezpečné prechádzanie z pruhu do pruhu na poslednú chvíľu.
