Európske automobilky majú vážny problém. Už v najbližších dňoch údajne hrozí nútené zastavenie výroby. Upozorňuje na to Európska asociácia výrobcov automobilov (ACEA), podľa ktorej je dôvodom kritický nedostatok čipov (mikročipov), a to tých absolútne základných. Ten spôsobil politický spor, ktorý viedol k zablokovaniu exportu kľúčových komponentov od spoločnosti Nexperia z Číny. ACEA na to upozorňuje na svojom webe.
Kritický nedostatok čipov
ACEA vyjadrila vážne znepokojenie nad hroziacim narušením európskej výroby vozidiel. Problémom je blokáda dodávok základných mikročipov od spoločnosti Nexperia, ktorých vývoz z Číny bol zastavený v dôsledku bližšie nešpecifikovaného politického sporu.
Tieto zdanlivo jednoduché čipy sú nevyhnutné pre fungovanie riadiacich jednotiek a elektrických systémov moderných vozidiel. Ich nedostatok tak tvrdo zasahuje výrobcov áut po celom svete, vrátane Európy.

Zásoby sa rýchlo míňajú
Automobilky v súčasnosti fungujú len vďaka čerpaniu rezervných zásob, tie sa však podľa ACEA rýchlo míňajú. Prieskum medzi členmi asociácie, ktorý sa uskutočnil tento týždeň, ukázal, že niektorí výrobcovia už očakávajú bezprostredné zastavenie montážnych liniek.
Hoci na trhu existujú alternatívni dodávatelia, vybudovanie dodatočných kapacít potrebných na pokrytie obrovského výpadku potrvá podľa odhadov mnoho mesiacov. Automobilky však podľa asociácie nemajú toľko času, kým pocítia najhoršie dopady tohto nedostatku.
Výzva na diplomatické riešenie
Generálna riaditeľka ACEA Sigrid de Vries uviedla, že hoci asociácia vie o intenzívnych snahách nájsť diplomatické riešenie sporu, situácia je kritická. Členovia asociácie už totiž hlásia, že dodávky dielov sa pre nedostatok čipov reálne zastavujú.
To podľa nej znamená, že k zastaveniu montážnych liniek môže dôjsť už v priebehu niekoľkých dní. ACEA preto nalieha na všetky zúčastnené strany, aby zdvojnásobili svoje úsilie a našli diplomatickú cestu z tejto kritickej situácie skôr, ako sa výroba v Európe zastaví.
Hrozby sú kritické
Takáto ďalšia čipová kríza by bola pre európsku ekonomiku mimoriadne bolestivou ranou, pričom aj pre Slovensko by znamenala priame a veľmi vážne následky.
Čo by to znamenalo vo všeobecnosti, už načrtla samotná ACEA. Jej varovanie potvrdzuje, že toto nie je ojedinelý problém len jednej automobilky, ale hrozba pre celý sektor. Znamená to bezprostredné zastavenie montážnych liniek v automobilkách po celej Európe. Keď sa zastaví finálna montáž, okamžite sa spustí dominový efekt, ktorý ochromí celý rozsiahly dodávateľský reťazec.

Slovensko by táto kríza postihla extrémne tvrdo, možno najviac v celej EÚ. Naša ekonomika je extrémne závislá od automobilového priemyslu; sme najväčší výrobca áut na obyvateľa na svete.
Všetky štyri hlavné automobilky na Slovensku (Volkswagen v Bratislave, Stellantis v Trnave, Kia v Žiline a Jaguar Land Rover v Nitre) sú súčasťou globálnych dodávateľských reťazcov. Rovnako ako nemecké závody, aj ony potrebujú pre svoju výrobu tieto základné mikročipy. Ich nedostatok by teda spôsobil priame zastavenie alebo obmedzenie výroby (tzv. prestoje) aj u nás na Slovensku. Dobrou správou však je, že slovenské automobilky zatiaľ o tomto riziku nehovoria.
Hlboké prepojenie ako zraniteľnosť
Aj keby sa našim automobilkám čipy zázračne nevyčerpali, slovenská ekonomika je zároveň obrovským dodávateľom komponentov pre nemecký, český a francúzsky automobilový priemysel. Ak napríklad Volkswagen zastaví linku na Golfy vo Wolfsburgu, okamžite prestane odoberať komponenty od svojich dodávateľov, z ktorých mnohí sídlia práve na Slovensku.
Takáto situácia by s veľkou pravdepodobnosťou vyústila do veľkého ohrozenia pracovných miest, a teda aj príjmov mnohých slovenských pracujúcich. Zastavenie výroby v automobilkách a u ich dodávateľov by viedlo k núteným celozávodným dovolenkám alebo posielaniu desaťtisícov zamestnancov domov na zníženú náhradu mzdy (napr. 60 % platu), čo by priamo zasiahlo rodinné rozpočty.
Zároveň by to ako spotrebiteľov zasiahlo aj predĺžením čakacích lehôt na nové autá a pravdepodobne aj rastom cien nových a ojazdených vozidiel kvôli ich nedostatku na trhu. Pre štát by to znamenalo obrovský výpadok HDP, exportu a daňových príjmov, čo by ešte viac skomplikovalo už aj tak náročnú konsolidáciu verejných financií (okrem iného).

			