Elektromobily sa považujú za ekologickejšiu alternatívu dopravy. Avšak po tom, čo ich na cestách pribúda čoraz viac, sa začínajú objavovať aj hlasy, ktoré tvrdia, že elektrické autá ohrozujú zdravie človeka elektrosmogom. Elektromsog pritom produkujú aj mnohé iné zariadenia, ako napríklad smartfóny alebo 5G siete. Prestížny nemecký autoklub ADAC sa teraz rozhodol, že rozlúskne, či je pri elektrických vozidlách elektrosmog naozaj hrozbou alebo nie.
O tom, že elektrické zariadenia skutočne produkujú takzvaný elektrosmog, sa vie už dávno. Elektromagnetické polia totižto vytvárajú rôzne zariadenia od domácich spotrebičov ako sú chladnička, práčka, televízor až po mobilné telefóny, mikrovlnné rúry či Wi-Fi siete. Vyhnúť sa týmto elektromagnetickým poliam je v súčasnosti prakticky nemožné.
Produkujú elektromobily elektrosmog?
Aj preto sa mnohí ľudia zamýšľajú nad tým, či nie je elektromobil ďalším rizikovým zdrojom elektrosmogu. Na túto otázku chcel poznať odpoveď ADAC, pričom si na pomoc zavolal aj viaceré vedecké inštitúcie. Ako uvádza portál denníka Pravda, v rozsiahlej štúdii skúmal magnetické a elektrické polia v jedenástich elektromobiloch a dvoch plug-in-hybridoch. Výskum zastrešil Federálny úrad pre radiačnú ochranu a jeho súčasťou bolo až 975-tisíc individuálnych meraní.
Na merania sa nepoužil reálny človek, ale špeciálna figurína so senzormi. V štúdii sa objavilo aj jediné auto so spaľovacím motorom, ktoré poslúžilo ako referenčný model pre porovnanie s elektrickým náprotivkom. Konkrétne išlo o vozidlá Opel Corsa a Opel Corsa-E.

Čo ukázali výsledky
Výsledky odhalili, že každé auto vyžaruje elektromagnetické polia, čo nie je prekvapením. Elektromobily a vozidlá so spaľovacím motorom sa takmer nelíšia v oblasti vysokofrekvenčných polí, no rozdiely sa objavili pri statických a nízkofrekvenčných magnetických poliach. A to kvôli elektromotorom, výkonovej elektronike či procesom nabíjania.
Ako uvádza portál denníka Pravda: „Vysokofrekvenčné polia na druhej strane nemajú nič spoločné s pohonným systémom, ale pochádzajú z Bluetooth, WLAN, bezkľúčového odomykania, monitorovania tlaku v pneumatikách alebo radaru.“
Zistenia nie sú veľkým prekvapením
Výsledky ukázali, že tí, ktorí sa obávajú zvýšeného elektrosmogu z elektrických vozidiel, nemusia mať obavy. Hoci v určitých situáciách sa objavovali krátkodobé špičky magnetického poľa, napríklad pri štartovaní alebo prudkom brzdení. Podľa výsledkov štúdie ale neprekročili stanovené limity.
Tieto závery, a síce, že elektromobily nepredstavujú z hľadiska produkcie elektrosmogu závažné riziko, platia aj pre citlivé osoby. Obávať sa teda nemusia ani ľudia s implantátmi alebo kardiostimulátormi. Podľa štúdie im nehrozí žiadne zásadné riziko.
Najvyššie hodnoty magnetizmu boli namerané v blízkosti nôh pasažierov. To súvisí s umiestnením elektrických komponentov vozidla, nakoľko batérie sa často nachádzajú v podlahe.
Štúdia predsa len priniesla jedno prekvapenie
Nedávna štúdia predsa len priniesla prekvapivý výsledok v jednej oblasti. Zistila, že oveľa vyššie percento elektrosmogu než napríklad batéria alebo elektromotor produkuje vyhrievanie sedadiel. Pri zapnutí tejto funkcie dochádza k vytváraniu silnejšieho lokálneho poľa. Vyhrievanie sedadiel je pritom bežnou výbavou aj klasických áut so spaľovacím motorom.
ADAC tiež uvádza, že intenzita elektromagnetických polí závisí od jazdného štýlu vodiča. Ak dávate prednosť agresívnej jazde, tá vedie k vyšším elektromagnetickým výkyvom. Naopak, pokojnejšia a plynulá jazdy produkuje menej elektrosmogu.
Nemecký autoklub záverom skonštatoval, že elektromobily neprinášajú zásadné zdravotné riziko z hľadiska elektrosmogu, ak sú ich elektrické a magnetické polia v norme. Vedci ale jedným dychom dodávajú, že dlhodobé účinky nízkoúrovňových polí na ľudský organizmus nie sú úplne známe. Aj preto chcú vo svojom bádaní pokračovať ďalej.
