Sociálna sieť Lidé.cz, ktorá patrí pod český Seznam a ktorá fungovala dlhé roky od 1997 až do svojho ukončenia v roku 2020, je späť. Po päťročnej prestávke sa platforma vracia v úplne novej podobe a s novým zmyslom. Hoci bol návrat pôvodne plánovaný na október tohto roka, došlo k miernemu posunu. Samotný Seznam o spustení novej verzie stránky nijako výrazne neinformoval.
Ako upozorňuje server Dotekománie.cz, na stránku Lidé.cz je možné sa už teraz prihlásiť, a to buď existujúcim účtom, alebo vytvorením nového pomocou prihlasovacích údajov z iných platforiem. Pri samotnej registrácii je však vyžadované overenie telefónnym číslom.
Podobá sa na X, no nie úplne
Nová sociálna sieť svojou podobou aj základnými funkciami silne pripomína moderné mikroblogovacie platformy ako X (predtým Twitter), Threads alebo Bluesky.
Základom je zdieľanie textových príspevkov, ktorých maximálna dĺžka je obmedzená na 1600 znakov. K príspevku je možné pripojiť jednu fotografiu a, samozrejme, zdieľať odkazy. Tým sa však pokročilejšie možnosti nateraz končia.
Po prihlásení sa používateľovi štandardne zobrazuje algoritmický feed príspevkov. Až v momente, keď začne niekoho sledovať, sprístupní sa mu nová karta „Sledovanie“. Tá má však jednu zvláštnosť – nezobrazuje len príspevky účtov, ktoré sledujete, ale mieša ich aj s ich komentármi pod inými príspevkami.

Overenie cez BankID
Príspevky je možné komentovať a reagovať na ne pomocou štyroch základných emoji. Na sieti už existujú aj overené účty; overenie prebieha cez Bankovú identitu alebo MojeID. V bežnom nastavení profilu však táto možnosť zatiaľ nie je dostupná. Nastavenia sú vo všeobecnosti veľmi strohé a umožňujú len základnú kontrolu nad tým, kto vás môže sledovať a kto vidí vaše príspevky.
Vo svojej podstate ide o veľmi jednoduchú sociálnu sieť, ktorá je evidentne v počiatočnej fáze vývoja. Zatiaľ nie je známe, na akom protokole je postavená, a je otázne, aké má s ňou Seznam reálne zámery do budúcnosti.
Nový vzhľad, nový účel
Je kľúčové pochopiť, že pôvodná platforma Lidé.cz, ktorá fungovala v rokoch 1997 až 2020, bola niečím úplne iným, než je jej nová verzia spustená teraz v roku 2025. Nebol to mikroblog v štýle siete X, ale išlo o absolútne dominantnú a masívnu komunitnú platformu v Českej republike. Pre celú jednu generáciu bola v podstate synonymom českého sociálneho internetu ešte predtým, než na trh globálne prerazil Facebook. Slúžila predovšetkým na spájanie ľudí a plnila niekoľko kľúčových spoločenských úloh.
Hlavným ťahákom boli verejné chatovacie miestnosti. Nešlo o súkromné správy, ako ich poznáme dnes z Messengera, ale o tematicky rozdelené „miestnosti“ (napríklad „Láska a vzťahy“, „Zoznamka“, „Filmy“ alebo regionálne chaty), kam sa mohol pripojiť ktokoľvek. Pre státisíce ľudí to bola v ére pred masovým rozšírením smartfónov hlavná metóda online socializácie a nadväzovania kontaktov. Každý používateľ mal svoj verejný profil s fotkami, „vizitkou“ a „nástenkou“, kde mu ostatní nechávali odkazy.

Asi najväčším a najunikátnejším fenoménom v rámci Lidé.cz bola integrovaná pod-služba Spolužáci.cz. Išlo o masívnu databázu, kam samotní používatelia zakladali virtuálne triedy zo svojich základných, stredných a vysokých škôl. Nahrávali tam staré naskenované fotografie z tabiel či školských výletov a písali si na triednu nástenku. Bol to v podstate digitálny anuár (ročenka), ktorý mal obrovský nostalgický význam a bol zodpovedný za opätovné spojenie státisícov bývalých spolužiakov po celej krajine. Okrem toho bola platforma Lidé.cz, vďaka sekcii Rande, aj hlavnou online zoznamkou v Česku a čiastočne aj na Slovensku, dávno pred príchodom aplikácií ako Tinder.
Platforma Lidé.cz teda kedysi plnila úlohu, ktorú si dnes rozdelili Facebook (sociálne profily), Messenger (chatovanie), Tinder (zoznamovanie) a Instagram (zdieľanie fotiek). Dôvodom jej definitívneho ukončenia v roku 2020 bol práve nezvratný nástup týchto globálnych, modernejších a predovšetkým mobilných platforiem, ktoré jej postupne prevzali všetky funkcie a používateľov. Nová platforma Lidé.cz, ktorú Seznam terza spustil, je preto úplne iný produkt; ide o moderný mikroblog, ktorý sa len snaží využiť extrémne silnú a nostalgickú značku, aby prilákal počiatočnú vlnu používateľov.
