Na železničnej stanici v Krompachoch dnes cestujúci márne hľadajú otvorené pokladne. Po rokoch, keď patrili k najnavštevovanejším miestam v budove, zostali za sklom len prázdne okienka. Kto nemá možnosť kúpiť si lístok cez mobil či internet, musí zaplatiť o tri eurá viac priamo vo vlaku. Pre mnohých obyvateľov sa tak bežná cesta do práce stala zbytočne drahšou.
Starší cestujúci v nevýhode
Najťažšie sa so zmenou zmierujú seniori a ľudia bez smartfónov. Mnohí z nich sú zvyknutí na osobný kontakt a možnosť poradiť sa s pracovníkom stanice. Teraz, keď sa objavia vo vagóne s hotovosťou v ruke, im musí vlakvedúci účtovať troj eurovú prirážku. Podľa slov primátora Krompách Dáriusa Dubiňáka nejde o krok vpred, ale o situáciu, ktorá ľuďom komplikuje život namiesto toho, aby im ho uľahčila.

Železničná spoločnosť Slovensko však tvrdí, že rozhodnutie má svoje opodstatnenie. Ako uviedol jej hovorca Ján Baček, zhruba 90 percent cestujúcich už využíva online formy predaja a len menšia časť si kupovala lístky v pokladni. Preto sa podnik rozhodol prispôsobiť moderným zvyklostiam. Úspory má priniesť aj nižšia potreba prenájmu priestorov a menší počet zamestnancov.
Mesto žiada prehodnotenie kroku
Primátor Dubiňák zaslal vedeniu ZSSK oficiálnu výzvu, aby rozhodnutie prehodnotilo alebo aspoň zrušilo povinnosť prirážky pre tých, ktorí si lístok nevedia kúpiť inak. Podľa neho ide o otázku základnej dostupnosti verejnej dopravy. „Uvidíme, ako na túto žiadosť zareagujú, no verím, že pochopia ťažkosti našich obyvateľov,“ uviedol v rozhovore pre miestne médiá. Mesto zároveň odporúča, aby železnice zvážili umiestnenie samoobslužných automatov priamo na stanici.
Takéto zariadenia by podľa neho mohli čiastočne nahradiť zatvorené okienka a umožniť platbu hotovosťou aj kartou. ZSSK sa však zatiaľ k tejto možnosti konkrétne nevyjadrila. Spoločnosť deklaruje, že uzavretie pokladní v Krompachoch neznamená plošné rušenie ďalších menej využívaných staníc. Každé rozhodnutie chce posudzovať individuálne, podľa počtu cestujúcich aj ekonomickej návratnosti prevádzky.
Budúcnosť bez pokladní?
Debata o digitalizácii predaja cestovných lístkov naberá na sile aj v iných regiónoch. Kým mladšia generácia sa na nákup cez aplikáciu pozerá ako na samozrejmosť, pre časť obyvateľov znamená rovnaký systém bariéru. Odborníci upozorňujú, že dlhodobý trend smeruje k automatizácii, no štátne či regionálne podniky by nemali zabúdať na ľudí, ktorí ešte stále preferujú osobný kontakt a hotovostnú platbu.
Ak železnice nezavedú dostupnejšiu alternatívu, môže sa stať, že najzraniteľnejší cestujúci sa budú doprave vyhýbať. Odpoveď ZSSK na výzvu vedenia mesta sa očakáva v najbližších týždňoch. Do tej doby zostáva otázkou, či budú prázdne priehradky na krompašskej stanici definitívnou spomienkou na jednu éru cestovania, alebo dostanú po čase novú podobu.