Na českých cestách pribudla nenápadná zvláštnosť, ktorú si mnoho šoférov dodnes nevšimlo. Značenie mestského okruhu má po novom dve tváre a obe platia súbežne. Po 1. januári 2016 zaviedla vyhláška modernizovaný piktogram v tvare kruhu, pričom kým správcovia cestnej siete nestihnú staré tabule vymeniť, zostáva v platnosti aj doterajšia zeleno-biela verzia.
Až do 31. decembra 2025 tak bude vodič na trase narážať na staré aj nové vyhotovenie rovnakej informácie, čo pri rýchlom rozhodovaní na rozvetvených úsekoch prirodzene zvyšuje riziko omylu.
Zatiaľ čo staršia tabuľa pripomína turistické značenie a pracuje s textom „Okruh“, nová grafika stavila na jednoduchý symbol kruhovej trasy. V praxi sa však v mnohých mestách ešte neobjavila plošná výmena. Správcovia značky menia postupne, pri rekonštrukciách, pri poškodení alebo pri nových projektoch. Vodič tak musí dočasne akceptovať oba dizajny značiek.

Čo sa presne mení
Ministerstvo dopravy zlúčilo pôvodnú dvojicu tabúľ, základnú informáciu o okruhu (IP 1a) a šípku „zmena smeru okruhu“ (IP 1b) do jedinej značky, ktorá má jasnejšie vyjadriť pojem obchvatu. Pomocné šípky sa po novom riešia dodatkovými tabuľkami, aby bolo smerovanie konzistentné naprieč situáciami.
Pre vodiča to znamená menej prvkov na čítanie a teoreticky rýchlejšie pochopenie trasy. V praxi však prechodné obdobie spôsobuje, že na jednej radiále ešte stojí starý komplet a o pár kilometrov ďalej už nová koncepcia s doplnkovou šípkou.
Rezort zároveň nevedie centrálnu evidenciu, koľko kusov a kde bolo vymenených. Celoplošná kampaň ani blesková výmena sa nechystá, pretože by si vyžiadala výrazné náklady a odstávky. Úrady preto volia evolučný prístup. Nové prvky pribúdajú, keď to vyžaduje údržba, dopravné projekty alebo bezpečnostný audit daného úseku. Nejde o nápadný zásah, no pri každodennej prevádzke vie prekvapiť.
Kde značky uvidíte a prečo mätú
Vodič sa s novým piktogramom stretne najmä na kľúčových prístupoch okolo Prahy. Na Štěrboholskej spojke, pri príjazde z D1 v okolí Říčan či na Južnej spojke. Na viacerých miestach však stále dominuje stará verzia, takže pri dlhšej jazde po okruhu môže vodič v krátkom slede čítať dva rôzne „jazyky“ tej istej informácie. Pri zníženej viditeľnosti alebo v hustej kolóne to nepomáha, zvlášť ak niekto očakáva klasickú smerovú šípku a nie minimalistický kruhový symbol.
Grafické spracovanie novej tabuľky sa vedie skôr dizajnovou logikou než tradičným písmenovým popisom. Kritici upozorňujú, že tenké línie a efekt „slučky“ môžu byť v daždi či v nočných odleskoch menej čitateľné a niektorých vodičov opticky navádzať na opačný smer, hoci značka smer jazdy neindikuje. Tieto výhrady prax úplne nepotvrdzuje ani nevyvracia. Isté je, že najmä zahraničným šoférom bez znalosti textov na dodatkových tabuľkách pomôže len dobrá orientácia v situácii križovatky a kvalitná navigácia.
Počas prechodného obdobia preto dopravní inžinieri odporúčajú sledovať doplnkové šípky a čísla výjazdov a pri plánovaní dlhších tranzitov rátať s tým, že odbočenia na obchvat môžu byť v rôznych mestských úsekoch označené odlišne. Až koncom roka 2025 sa dvojakosť definitívne skončí.Staré tabule vtedy formálne stratia platnosť.