Ministerstvo vnútra pripravilo rozsiahlu novelu zákonov, ktorá má od marca 2026 zásadne zmeniť systém kontroly a sankcionovania neplatičov povinného zmluvného poistenia (PZP). Po rokoch neefektívneho vymáhania pokút reaguje štát na alarmujúci počet nepoistených vozidiel prepojením PZP s technickou kontrolou a zavedením nových, prísnejších postihov, vrátane možnosti trvalého vyradenia vozidla z evidencie. Téme sa venuje portál Peniaze.sk.
Státisíce áut bez PZP
Impulzom pre zmenu legislatívy bola kontrola Najvyššieho kontrolného úradu, ktorá odhalila obrovské nedostatky pri vymáhaní pokút za chýbajúce PZP. Podľa NKÚ mohol štátny rozpočet za šesť rokov prísť až o 103 miliónov eur, ak by úrady postupovali dôsledne.
V súčasnosti jazdí po slovenských cestách odhadom až 600-tisíc vozidiel bez platného PZP, pričom zhruba polovica z nich sa reálne používa v premávke. Tento stav spôsobuje nielen finančné straty, ale aj problémy pri riešení škôd spôsobených nepoistenými vodičmi. Ministerstvo vnútra preto vytvorilo pracovnú skupinu, ktorá navrhla nový, efektívnejší systém sankcií.

Prepojenie PZP s technickou kontrolou
Jednou z najzásadnejších noviniek bude prepojenie systému PZP s technickou (STK) a emisnou kontrolou (EK). Od marca 2026 budú mať technické služby oprávnenie overovať platnosť poistenia vozidla.
Ak sa zistí, že auto nemá platné PZP, bude automaticky považované za nespôsobilé na prevádzku a kontrolu neabsolvuje. Týmto krokom chce štát zamedziť legálnej prevádzke nepoistených vozidiel.
Automatická evidencia a nové pokuty
Novela rieši aj problém vozidiel, ktoré sú dlhodobo dočasne vyradené z evidencie alebo ktorých majitelia ignorujú povinnosti. Po uplynutí lehoty dočasného vyradenia bude polícia vozidlo automaticky zaraďovať späť do evidencie, ak majiteľ nepožiada o predĺženie alebo trvalé vyradenie, a upozorní ho na povinnosť uzavrieť PZP.
V databáze evidencie vozidiel sa zavedie nový status „nepoistené vozidlo“. Držiteľ takéhoto vozidla dostane elektronické upozornenie na nutnosť uzatvorenia poistky.
Menia sa aj pokuty. Ak majiteľ nemá poistenie dlhšie ako 30 dní, okresný úrad mu uloží pokutu odstupňovanú podľa hmotnosti vozidla, a to v rozmedzí od 120 do 900 eur. Tieto pokuty bude možné ukladať opakovane, pričom pri druhom a ďalšom porušení sa ich výška zdvojnásobí. Zavádza sa aj rýchlejšie rozkazné konanie a možnosť zníženia pokuty pri rýchlej úhrade a dodatočnom uzavretí PZP. Ministerstvo vnútra bude viesť aj centrálnu evidenciu týchto priestupkov.

Hrozba trvalého vyradenia vozidla
Najprísnejšou sankciou bude možnosť trvalého vyradenia vozidla z evidencie. Hrozí vozidlám, ktoré budú bez platného PZP dlhšie ako 24 mesiacov. Majiteľ takéhoto vozidla bude musieť odovzdať osvedčenie o evidencii a tabuľky s EČV. Trvalo vyradené vozidlo stratí schválenie na prevádzku a nebude ho možné legálne používať.
Novinky by mali platiť od marca 2026. Prvé elektronické upozornenia o nepoistených vozidlách budú zasielané do konca apríla 2026. Ak do 1. mája 2026 nebude mať vozidlo v databáze platné poistenie, ministerstvo ho vyradí z evidencie. Rovnaký osud postihne aj vozidlá s neukončeným dočasným vyradením.
Jazdenie bez PZP sa nevypláca
Okrem hrozby vysokej pokuty (až do 2 000 eur pri opakovanom porušení) a nových administratívnych sankcií, ako je neúspešné absolvovanie STK či dokonca trvalé vyradenie vozidla z evidencie, je najväčším rizikom jazdy bez Povinného zmluvného poistenia obrovská finančná zodpovednosť v prípade spôsobenia dopravnej nehody. Práve pred týmto rizikom má PZP chrániť, avšak nie samotného vodiča, ale ostatných účastníkov premávky.
Hlavnou a jedinou úlohou PZP je kryť škody, ktoré vodič svojím vozidlom spôsobí iným osobám na ich majetku alebo zdraví. Ak teda vodič s platným PZP zaviní nehodu, jeho poisťovňa uhradí všetky oprávnené nároky poškodených – či už ide o opravu druhého auta, poškodeného plota, alebo, čo je najdôležitejšie, náklady na liečbu zranených osôb, ich rehabilitáciu, bolestné a náhradu ušlého príjmu pri trvalých následkoch.

Ak však vodič nemá platné PZP a spôsobí nehodu, situácia sa dramaticky mení. Všetky tieto škody, ktoré by inak zaplatila poisťovňa, musí uhradiť v plnej výške z vlastného vrecka. V praxi to funguje tak, že poškodená strana si uplatní nárok u Slovenskej kancelárie poisťovateľov (SKP), ktorá škodu z garančného fondu vyplatí. SKP si však následne celú vyplatenú sumu, vrátane všetkých nákladov, bude nekompromisne vymáhať od nepoisteného vinníka.
Nejde pritom len o malé sumy za opravu plechov. Ak pri nehode dôjde k vážnemu zraneniu alebo dokonca úmrtiu inej osoby, výška odškodnenia sa môže vyšplhať na státisíce až milióny eur. Pre vodiča bez PZP to znamená hrozbu celoživotného dlhu, exekúcií a finančného krachu, ktorý môže postihnúť celú jeho rodinu. Jazdiť bez PZP je teda nielen porušením zákona, ale predovšetkým extrémne nezodpovedným hazardom s vlastnou finančnou budúcnosťou a ignorovaním zodpovednosti voči ostatným na ceste.