Slovenská obchodná inšpekcia oznámila, že sa zbavuje časti vozového parku a ponúka verejnosti možnosť získať služobné autá, ktoré už nevyužíva. Ide o vozidlá, ktoré roky slúžili na pracovné cesty inšpektorov a teraz ich čaká druhý život u nových majiteľov. Pre niektorých záujemcov to môže byť lákavá príležitosť kúpiť auto s výrazne nižšou cenou, aj keď v nie vždy ideálnom stave.
Inšpekcia vypratáva garáže
V ponuke sa objavilo päť vozidiel značiek Seat a Volkswagen. Tri Seaty Cordoba, jeden Seat Toledo a jedno VW Polo pochádzajú z rokov 2000 až 2008. Podľa inšpekcie sú niektoré autá nepojazdné a vyžadujú rozsiahle opravy podvozku či karosérie. Cena sa odvíja podľa technického stavu, pričom staršia Cordoba určená skôr na náhradné diely má vyvolávaciu cenu 500 eur a zachovalejší Toledo či Polo stoja približne 1 000 eur.

Inšpekcia zdôrazňuje, že vozidlá sa predávajú tak, ako stoja. Záujemcov upozorňuje, že ide o autá bez platnej technickej a emisnej kontroly, preto bude nutné ich pred uvedením do prevádzky skontrolovať a zrejme aj financovať opravy. Napriek tomu môže ísť o zaujímavú voľbu pre remeselníkov, zberateľov alebo tých, ktorí si dokážu auto opraviť svojpomocne.
Obhliadka a ponuky len do jesene
SOI umožní osobnú obhliadku priamo v centrále na Bajkalskej 21/A v Bratislave, avšak termín si treba dohodnúť vopred telefonicky alebo e-mailom. Stihnúť to musíte do 20. októbra. Následne môžu záujemcovia do 22. októbra 2025 predložiť cenové ponuky, osobne alebo poštou. Po uzávierke rozhodne výška ponúknutej sumy, pričom inšpekcia si ponecháva právo predaj zrušiť alebo zopakovať, ak by ponuky boli nevýhodné.
Do súťaže sa môžu zapojiť fyzické aj právnické osoby, ktoré spolu s ponukou musia uviesť svoje kontaktné údaje. Podnikatelia pridávajú aj podpis oprávnenej osoby. Po uzávierke bude vybraný víťaz a v prípade jeho odstúpenia dostane ponuku ďalší v poradí. Celý proces pripomína klasickú verejnú dražbu, len v administratívne jednoduchšej forme.
Predaj vyradených vozidiel nie je nič nové
Podobné predaje inštitúcie organizujú pravidelne, keď potrebujú uvoľniť parkovacie miesta alebo získať prostriedky na kúpu novších vozidiel. Štátne organizácie tak každoročne ponúknu stovky kusov staršej techniky, ktorú by súkromný sektor často poslal na šrotovisko. Ceny bývajú nízke, niekedy na úrovni hodnoty dobrého bicykla či krátkodobého prenájmu bytu, čo mnohých láka.
Niektorí záujemcovia pritom vidia v týchto autách príležitosť. Po dôkladnej údržbe môžu poslúžiť ako druhé rodinné auto alebo pracovné vozidlo. Na druhej strane si treba uvedomiť, že bez investície do servisu sa predĺženie životnosti takéhoto auta väčšinou nepodarí. Je preto vhodné počítať s dodatočnými nákladmi, rovnako ako so starostlivosťou o starší motor či karosériu.
Kto hľadá spoľahlivosť, má iné možnosti
Ak niekto netúži po projekte na opravu a chce spoľahlivý ojazdený automobil, môže sa inšpirovať najnovším nemeckým TÜV Reportom 2025. Ten hodnotil milióny technických kontrol a opäť potvrdil, že medzi najspoľahlivejšie patria Mazda CX-3, Mitsubishi ASX a VW Golf Sportsvan. V prvej päťke sa umiestnila aj Honda Jazz tretej generácie a Renault Captur, ktoré si držia dobré výsledky v spoľahlivosti aj po rokoch používania.