Na slovenských diaľniciach sa denne odohráva tiché divadlo nervozity. Vodiči sa tlačia v ľavom pruhu, hoci je pravý prázdny, a rýchlejšie autá za nimi mrhajú trpezlivosťou. Tento chaos by však mohlo ukončiť nemecké pravidlo, ktoré si zaslúži pozornosť. Ide o takzvané pravidlo 20 sekúnd.
Jeho zavedenie by mohlo radikálne zmeniť spôsob, akým sa na Slovensku vníma disciplína na cestách. V Nemecku toto neoficiálne, ale rešpektované usmernenie funguje už roky a má konkrétny cieľ, a to zabrániť vodičom, aby z ľavého pruhu urobili svoju súkromnú jazdnú zónu.
Dvadsať sekúnd
Podstata pravidla je prekvapivo jednoduchá. Vodič môže zostať v ľavom jazdnom pruhu iba v prípade, že by po presune doprava musel do 20 sekúnd spomaliť. Ak je pravý pruh voľný dlhšie, má povinnosť sa tam zaradiť. V Nemecku sa týmto prístupom podarilo znížiť zbytočné brzdenia, rizikové manévre a aj množstvo konfliktov medzi vodičmi.

Policajti využívajú kamery v civilných vozidlách, pričom pokuta môže dosiahnuť 80 eur s jedným trestným bodom. Vďaka takémuto systému sa premávka stáva plynulejšou a vodiči sú nútení viac predvídať.
Na Slovensku sa pojem „jazda v pravom pruhu“ síce učí v autoškolách, ale v praxi často mizne v preklade každodenného zhonu. Niektorí vodiči sa domnievajú, že ľavý pruh patrí „rýchlejším“, iní v ňom zostávajú z pohodlnosti. Tento postoj spôsobuje zbytočné spomalenie dopravy a kumuláciu napätia, ktoré sa neraz končí agresívnym správaním na ceste.
Ako to môže pomôcť Slovensku
Ak by Slovensko prijalo podobný model, šlo by nielen o technické opatrenie, ale o hlbokú kultúrnu zmenu. Pravidlo 20 sekúnd by vodičom ponúklo jasnú časovú hranicu medzi slušným a bezohľadným správaním. Umožnilo by polícii jednoduchšie dokazovať priestupky a zároveň by motivovalo vodičov k väčšej ohľaduplnosti. Menší počet vozidiel v ľavom pruhu by automaticky zrýchlil tok premávky a znížil spotrebu paliva, čo by malo pozitívny dopad aj na životné prostredie.
Krajiny ako Rakúsko či Holandsko už testujú podobné iniciatívy a prispôsobujú ich miestnym podmienkam. Ukazuje sa, že jasné a merateľné pravidlá fungujú lepšie než neurčité apelovanie na ohľaduplnosť. Slovenská polícia by mohla využiť systémy monitorovania jazdných pruhov, ktoré by automaticky vyhodnocovali prestupky, a vodiči by takto rýchlejšie pochopili, že ignorovanie pravej strany vozovky sa jednoducho nevypláca.
Otázkou zostáva, či má štát odvahu urobiť tento krok. Zavedenie pravidla 20 sekúnd by si vyžadovalo nielen úpravu dopravných vyhlášok, ale aj vzdelávaciu kampaň a technické vybavenie polície. Dôležité by bolo vysvetliť motoristom, že ide o pomoc, nie o ďalší spôsob, ako vyberať pokuty. Pri správnom nastavení by sa mohla plynulosť dopravy zvýšiť o viac než 20 percent, čo by znížilo riziko kolízií a ušetrilo vodičom čas aj nervy.