Slovenskí vodiči na cestách zbytočne riskujú pokutu a navyše hazardujú so svojim životom. Štatistiky ukazujú, že pätina vodičov jazdí po meste bez pripútania sa bezpečnostným pásom. Každý ôsmy účastník dopravnej nehody je pritom nepripútaný.
Ako uvádza portál tvnoviny.sk, vodičov zvádza k tomu, aby sa nepripútali, najmä to, keď jazdia na kratšie vzdialenosti. Je pritom jedno, či ide o krátku jazdu po meste alebo v obci. No a práve na takýchto neočakávaných úsekoch číha na vodičov riziko dopravnej nehody. Bezpečnostný pás pritom môže zmierniť následky nehody a vodič môže vyviaznuť s ľahšími zraneniami.
Vodiči bez bezpečnostných pásov
Policajné štatistiky poukázali na smutné realitu na slovenských cestách. Naši vodiči totižto často jazdia bez pripútania sa. Za posledné tri roky nebolo pripútaných 12 percent účastníkov dopravných nehôd, čo znamená, že pás ignoroval približne každý ôsmy.
Polícia uvádza, že problémy s bezpečnostnými pásmi sú najvypuklejšie v Košickom, Bratislavskom a Trnavskom kraji. Práve tam policajti stretávajú najviac vodičov, ktorí nie sú počas jazdy pripútaní. Na opačnom konci rebríčka je Žilinský kraj, ktorý si v rámci tejto štatistiky vedie najlepšie.
Nepodceňujte riziko ani na krátkych trasách
Polícia upozorňuje, že vodiči podceňujú riziko a myslia si, že ak sa presúvajú len na krátku vzdialenosť, bezpečnostný pás nemusia použiť. To je však veľký omyl, pretože aj na krátkom úseku môže dôjsť k dopravnej kolízii. Štatistika tiež ukázala, že oveľa častejšia jazdia nepripútaní muži. Ženy sú v tomto smere disciplinovanejšie.
Roman Török z rezortu dopravy pre tvnoviny.sk povedal, že najlepšie výsledky majú vodiči na diaľniciach. Tam sa nepripúta zhruba 9 percent šoférov. Mimo obce potom percentá stúpajú, konkrétne na 11 percent. Ešte horšie je to v mestách a dedinách, kde na bezpečnostný pás zabúda až 21 percent vodičov, čiže každý piaty vodič. „A práve v obci, kde je hustá premávka a časté križovatky, je riziko nehody najväčšie,“ upozornil Török.

Bezpečnostné pásy môžu zachrániť život
Bezpečnostné pásy sú pritom pomôckou, ktorú má v súčastnosti každý jeden automobil. Ak je vodič správne pripútaný, môže to zmierniť následky dopravnej nehody. Naopak, ak pripútaný nie je, nehoda môže mať v niektorých prípadoch až fatálne následky.
Dlhoročný lekár záchrannej služby Michal Pečík pre tvnoviny.sk povedal, že zrážka auta pri rýchlosti 50 km/h môže nepripútaného človeka vážne zraniť a dokonca aj usmrtiť. Hovorí, že pripútaný by mal byť nielen vodič, ale aj jeho spolujazdec a pasažieri, ktorí sedia na zadných sedadlách.
Podľa neho neobstojí výhovorka, že na zadných sedadlách sa netreba pripútať, lebo sú „bezpečnejšie“. Záchranár objasnil, že pri náraze sa telo nepripútanej osoby mení až na 30-násobok svojej hmotnosti, pričom záleží aj od rýchlosti, v akej auto narazí. Napríklad osoba s váhou 100 kilogramov môže na svoje okolie pôsobiť silou až troch ton.
Neohrozujete len seba, ale aj ostatných
Lekár na tomto príklad ukázal, ako nepripútaná osoba ohrozuje nielen seba, ale aj ostatných. Keďže pôsobenie človeka na okolie sa počas nehody znásobuje, je to podobné, ako keby na niekoho spadlo osobné auto. Lekár dodal, že ak napríklad vodiča počas nehody vymrští na spolujazdca, môže ho na mieste zabiť.
Používanie bezpečnostných pásov je navyše na Slovensku, ako aj v mnohých iných krajinách sveta, povinné. Za nepripútanie hrozí pokuta a to nielen vodičovi vozidla, ale aj všetkým nepripútaným spolujazdcom. V prípade dopravnej nehody navyše môže poisťovňa za túto „drobnosť“ krátiť plnenie.