Ruská kozmonautika, ktorá čelí vážnym finančným problémom a medzinárodnej izolácii, siaha po netradičnom zdroji príjmov. Prezident Vladimir Putin podpísal zákon, ktorý od 1. januára 2026 oficiálne povolí umiestňovanie komerčnej reklamy na ruské rakety, satelity a kozmodrómy. Krok, ktorý má prilákať súkromný kapitál, je podľa odborníkov skôr symbolom hlbokej krízy než znakom pokroku, informuje VTM.cz.
Symbolický príjem v čase krízy
Putin novou legislatívou dáva štátnej korporácii Roskosmos právomoc uzatvárať zmluvy s inzerentmi na umiestnenie ich log a nápisov na vesmírnej technike. Väčšina zisku má smerovať do federálneho rozpočtu, časť si však môže ponechať aj samotný Roskosmos. Kľúčovou podmienkou je, že reklama nesmie ohroziť bezpečnosť misií.
Finančné očakávania sú však veľmi nízke. Samotný Roskosmos odhaduje, že takáto inzercia by mohla ročne priniesť do štátnej kasy približne 200 miliónov rubľov (asi 2 milióny eur), čo je v porovnaní s rozpočtom vesmírneho programu zanedbateľná čiastka. Vzhľadom na sankcie sa tiež predpokladá, že inzerentmi budú výhradne ruské banky, poisťovne či energetické giganty.

Skutočným dôvodom tohto kroku je hlboká kríza ruského vesmírneho programu, ktorý trpí klesajúcim počtom štartov a prerušením medzinárodnej spolupráce. Problémy otvorene priznal aj šéf kľúčového výrobcu RKK Energija, Igor Malcev, ktorý v auguste varoval, že jeho firma má problémy s vyplácaním miezd a vyzval, aby si prestali klamať, že je všetko v poriadku.
Návrat k praxi z 90. Rokov
Umiestňovanie reklamy na raketách nie je v Rusku úplnou novinkou. Komerčné logá sa na sovietskych a neskôr ruských nosičoch objavovali už v 90. rokoch. Najznámejším prípadom sa stal v roku 2000 štart rakety Proton, ktorá za údajný milión dolárov niesla na svojom trupe logo reťazca Pizza Hut. Od tejto praxe sa neskôr upustilo po dohode s NASA s cieľom zachovať vedecký charakter Medzinárodnej vesmírnej stanice.
Roskosmos si však už v poslednom období pripravoval pôdu na návrat reklamy. V auguste 2025 odštartovala raketa Sojuz s logom Východného ekonomického fóra a už v septembri 2024 letela loď Sojuz s logom luxusného rezortu. Zatiaľ čo USA a Čína súperia v novej ére komerčných letov, Rusko bojuje o prežitie svojho programu.
Putin odklepol zákon, ktorý je len výkrikom do tmy
Reklama v kozme tak nie je vnímaná ako symbol pokroku, ale skôr ako zúfalý pokus udržať pri živote slávnu, no dnes už upadajúcu éru.
Táto forma inzercie je skôr symbolickým gestom než reálnym riešením a ruskej kozmonautike z finančného hľadiska takmer vôbec nepomôže. Jej význam je skôr politický, pričom pre medzinárodné publikum je paradoxne viac symbolom zúfalstva než sily.

Samotný Roskosmos odhaduje ročný príjem z takejto reklamy na približne 200 miliónov rubľov, čo sú asi 2 milióny eur. V kontexte vesmírneho programu, kde náklady na jeden jediný štart rakety idú do desiatok miliónov a celkový ročný rozpočet do miliárd, je takáto suma len kvapkou v mori. Nemôže vyriešiť hlbokú finančnú krízu, problémy s vyplácaním miezd inžinierom, ani financovať vývoj nových, konkurencieschopných technológií. Z čisto ekonomického pohľadu je to teda absolútne okrajová aktivita.
Skutočný význam tohto kroku je preto skôr symbolický a marketingový, avšak ide o dvojsečnú zbraň. Pre domácich inzerentov, ako sú ruské štátne banky alebo energetické firmy, môže byť umiestnenie loga na rakete prestížnou PR aktivitou. Spájajú tak svoju značku s národnou hrdosťou a technologickým úspechom.
Pre samotný ruský vesmírny program je to však navonok priznanie zúfalstva a úpadku. Vesmírna veľmoc, ktorá bola kedysi na čele technologického pokroku, je dnes nútená predávať reklamné nálepky na svoje nosiče, aby si privyrobila. V kontraste so Spojenými štátmi či Čínou, ktoré lákajú súkromný kapitál cez budovanie komerčného vesmírneho priemyslu a predaj špičkových technológií, pôsobí ruský model predaja reklamného priestoru ako krok späť.
V konečnom dôsledku tak táto forma reklamy nedokáže reálne pomôcť vyriešiť štrukturálne a finančné problémy ruského vesmírneho programu. Očakávaný príjem je príliš nízky. Namiesto toho slúži skôr ako verejné priznanie zlej finančnej situácie a mení kedysi hrdý symbol národného úspechu na lietajúci billboard v boji o prežitie.