Po sérii presných útokov na ruské rafinérie sa Moskva pri zabezpečení pohonných hmôt spolieha na dovoz. Z Bieloruska podľa septembrových údajov prichádzalo približne štvornásobne viac benzínu než mesiac predtým, okolo 49-tisíc ton, a súčasne rástli aj dodávky nafty na približne 33-tisíc ton. Cieľom je uvoľniť tlak v regiónoch, kde sa objavili výpadky a prídelový predaj.
Bielorusko má dlhodobo prebytok spracovateľskej kapacity. Rafinérie v Novopolocku a Mozyri spracujú zhruba 12 miliónov ton ropy ročne, čo výrazne prevyšuje domácu spotrebu. Zatiaľ čo v minulosti smerovali palivá najmä na export cez ruské prístavy, aktuálne končia priamo na ruskom trhu, kde majú preklenúť výpadky spôsobené odstávkami.
Palivo hľadajú aj v Ázii
Ruská vláda popri bieloruskej linke rokuje aj o dodávkach z Číny, Singapuru a Južnej Kórey. Palivo by malo mieriť najmä do sibírskych oblastí a na Krym, kde je nedostatok najvýraznejší. Aby import ľahšie prešiel, kabinet zvažuje zjednodušenia a úpravy ciel na dovoz palív.

Signál, že ide o zásadný obrat, prichádza aj z trhových odhadov. Plánované mesačné dovozy sa pohybujú minimálne okolo 350-tisíc ton benzínu a 100-tisíc ton nafty. Ešte v roku 2023 pritom Rusko vyviezlo ropné produkty za približne 52 miliárd dolárov, s hlavnými odberateľmi v Turecku, Číne, Indii a Brazílii.
Rafinérie pod tlakom útokov
V posledných týždňoch sa pod paľbou ocitla približne tretina ruských rafinérií. Odhady dopadov sa však rozchádzajú. Niektoré zdroje hovoria o výpadku kapacít až 38 % národného spracovania, konzervatívnejšie prepočty udávajú medzimesačný pokles spracovania na úrovni desiatich percent. Zasiahnuté mali byť aj veľké fabriky, od Kiriší pri Petrohrade cez Kstovo pri Nižnom Novgorode až po Riazanskú a Volgogradskú rafinériu. Terčom sa tiež stali aj skladovacie nádrže.
Výpadky sa preniesli do reality čerpacích staníc. Viac než dvadsať regiónov zaviedlo obmedzenia predaja, a to od Ďalekého východu až po Krym. Zdržania a limity hlásili dokonca aj oblasti, ktoré sú jadrom ťažby a spracovania ropy, čo podčiarkuje rozsah problémov v logistike a v rafinérskej sieti.
Čo bude rozhodovať o cenách
Krátkodobo budú ruský trh stabilizovať dovozy a rýchlosť opráv. Ak sa podarí obnoviť výrobu v kľúčových závodoch a udržať stabilný prísun z Bieloruska a Ázie, môžu sa výpadky zmierniť. Ak však budú útoky pokračovať a zásahy sa zamerajú na logistiku, tlak na veľkoobchodné ceny a regionálne prídelové režimy môže pretrvať. Pre spotrebiteľov to znamená neistotu v dostupnosti, pre štát zvýšené náklady na substitučné importy.