Dátum 9. október 2025 je prelomový pre všetky banky v eurozóne, vrátane tých slovenských. Od tohto termínu musia všetky banky poskytovať svojim klientom okamžité platby. To znamená, že peniaze sa vám na bankovom účte objavia do 10 sekúnd.
Ako uviedla Národná banka Slovenska (NBS), tento dátum je legislatívnym míľnikom, pretože od tohto dátumu musia poskytovatelia platobných služieb okamžité platby nielen prijímať, ale aj odosielať.
Okamžité platby sú realitou
Ako dopĺňa NBS, nová povinnosť sa týka všetkých bánk, ktoré pôsobia v eurozóne a doteraz ponúkali bežné SEPA platby v eurách. Spôsob vykonávania bezhotovostných finančných operácií sa tak stane rýchlejším a klienti bánk sa k svojim peniazom dostanú oveľa skôr.

Overovanie príjemcu platby
Toto však nie je jediné, čo sa mení od 9. októbra tohto roka. Banky myslia aj na bezpečnosť a aby sa predišlo tomu, že peniaze skončia na cudzom účte, zavádza sa nová služba overovanie príjemcu platby.
Ako uvádza NBS, cieľom tejto novinky je zvýšiť bezpečnosť pri bezhotovostných prevodoch, pričom banky musia túto službu poskytovať svojim klientom bez akéhokoľvek poplatku. Novinka sa týka všetkých štandardných aj okamžitých SEPA platieb.
Čo sa mení pre klienta banky v praxi?
Po novom je nutné pri zadávaní platy v internet bankingu alebo v bankovej mobilnej aplikácii zadať nielen číslo účtu (IBAN), ale aj meno a priezvisko príjemcu. Pokiaľ peniaze posielate právnickým osobám, treba zadať obchodné meno alebo právny názov firmy.
Banka príjemcu následne overí a zistí, či sa meno a číslo účtu zhodujú. Proces má byť rýchly, pretože platiteľ dostane výsledok overenia do 5 sekúnd. Platby sa tak výrazne nespomalia a klientom zostane zachovaný komfort.

Čo sa stane, ak sa meno nezhoduje?
Ak sa meno a číslo účtu zhodujú, všetko je v poriadku. Platí to aj v prípade, ak sa meno a číslo zhodujú len takmer. Vtedy systém ponúkne v odpovedi správne meno, respektíve korekciu mena.
V praxi ale môže nastať aj prípad, že meno a číslo účtu sa nezhodujú. V tomto prípade si platiteľ môže vybrať z dvoch možností. Buď platbu potvrdí aj napriek varovaniu systému a peniaze odošle na vlastné riziko. Prípadne platbu zruší, následne si údaje overí a až potom vykoná platbu znova. „Preto odporúčame pred potvrdením platby vždy skontrolovať údaje s príjemcom,“ upozorňuje NBS.
Nová služba ochráni peniaze klienta
Národná banka Slovenska novú službu vyzdvihuje, pretože je prevenciou proti podvodom. „Ak vám niekto pošle číslo účtu, ale uvedie falošné meno, systém vás upozorní, že sa meno a účet nezhodujú. Ak aj napriek tomu platbu odošlete, robíte tak na vlastné riziko. Možnosťou je však aj to, že vám podozrivá osoba bude musieť uviesť svoje pravé meno,” vyjadrila sa NBS.
Zároveň je táto služba overovania príjemcu akousi ochranou pred preklepmi v IBAN-e. Ak klient urobí pri prepisovaní čísla účtu chybu, banka ho na tento fakt upozorní. Pred odoslaním platby tak môžete urobiť nápravu.
„Ak si nie ste istí správnym zápisom mena či použitím diakritiky (napr. Silvia/Sylvia, Majer/Mayer, Kováč/Kovács), nemusíte sa báť – systém to vyhodnotí ako takmer zhodu mena a platbu môžete bez problémov potvrdiť,“ objasnila záverom centrálna banka.