Nórsko sa dnes ocitlo v historickej chvíli, keď elektromobily tvoria až 97 percent predaných nových áut. Krajina, ktorá pred desiatimi rokmi šokovala svet svojou ekologickou stratégiou, teraz mieri k odvážnemu kroku. Po rokoch štedrých úľav a dotácií štát ohlasuje začiatok éry bez finančnej podpory pre batériové vozidlá.
Daňové zmeny v elektrifikovanej krajine
Nórska vláda po dlhoročnom programe podpory elektromobility pripravuje zásadnú úpravu daní. Doteraz boli vozidlá na elektrický pohon oslobodené od DPH, nemuseli platiť mýto a mali povolený vjazd do pruhov vyhradených pre mestskú dopravu.

Tieto výnimky pritiahli tisíce vodičov, pričom spaľovacie modely dnes tvoria len zlomok predajov, často len niekoľko stoviek kusov mesačne. Z pohľadu ministerstva financií však systém dosiahol svoj cieľ a akceleroval prechod, ktorý už nie je potrebné financovať z verejných zdrojov.
Minister financií Jens Stoltenberg oznámil, že od začiatku roka 2025 zostane oslobodenie od dane iba do sumy 500 000 nórskych korún, teda približne 1 034 000 korún českých. Každý, kto si vyberie luxusnejší model, zaplatí plnú sadzbu. Vláda súčasne plánuje hranicu postupne znižovať, pričom v roku 2027 má zvýhodnenie úplne zmiznúť. Cieľom je udržať rovnováhu medzi dostupnosťou elektromobilov a udržateľným rozpočtom štátu.
Koniec výhod, no nie koniec elektromobility
Zmena prichádza v čase, keď väčšina nórskych domácností už vlastní aspoň jedno bezemisné auto. Viaceré výskumy upozorňujú, že podpora elektromobilov sa v krajine stala normou, nie stimulom. Nové daňové opatrenia preto vnímajú ako prirodzený krok. Napriek tomu časť občanov, najmä mimo veľkých miest, vyjadruje obavy, že zrušenie výhod spomalí nákupy nových modelov a tým aj výmenu starších spaľovacích vozidiel.
Daňové zmeny sa však nedotknú len elektromobilistov. Nórsko plánuje zvýšiť dane na nové autá so spaľovacím motorom, čím sa rozdiel v cene ešte prehĺbi v prospech elektrických alternatív. Diskusia o návrhu stále prebieha, pričom environmentálne skupiny víťazne hovoria o správnom smerovaní krajiny, zatiaľ čo opatrnejší analytici varujú pred možným poklesom trhu v prechodnom období.
Čo bude nasledovať
Ak vláda svoje plány naplní, už v priebehu nasledujúcich dvoch rokov sa z Nórska stane prvá krajina sveta s plne elektrifikovaným trhom nových vozidiel bez potreby dotácií. Otázkou zostáva, či podobný model dokážu napodobniť aj ďalšie štáty, ktoré stále bojujú s vysokými cenami elektromobilov a pomalou výstavbou nabíjacej siete.
Pre Nórsko to môže byť začiatok novej kapitoly, kde udržateľnosť prestane byť dotovaným experimentom a stane sa bežnou súčasťou života. To, ako sa tento prechod podarí a či ostane krajina vzorom pre celý svet, ukážu nasledujúce roky.