TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: EÚ zaspala dobu: Nedodrží VLASTNÉ plány, nemá šancu to stihnúť
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

EÚ zaspala dobu: Nedodrží VLASTNÉ plány, nemá šancu to stihnúť

15. októbra 2025 12:24
Lukáš Zachar
15. októbra 2025
Zdieľať
4 min
Zdieľať

Ak by Európska únia chcela dnes splniť svoj plán na podporu elektromobility, musela by začať stavať nabíjačky tempom, aké doteraz nepoznala. Kým cieľ do roku 2030 znie 3,5 milióna nabíjacích bodov, v prevádzke je iba približne 910-tisíc. To znamená, že splnila štvrtinu cieľa a zvyšok čaká na rýchlejšie rozhodnutia a investície.

Aktuálne tempo výstavby predstavuje okolo 150-tisíc nových nabíjačiek ročne, čo by do konca desaťročia prinieslo len 1,7 milióna nabíjacích bodov. Na dosiahnutie pôvodného plánu by ich však muselo pribúdať viac ako 500-tisíc ročne. Z týchto čísel je zrejmé, že Brusel sa pohybuje pomalšie, ako by si želal, a prechod od spaľovacích motorov k elektromobilom tak zostáva v nedohľadne.

Európa s dierami na mape

Rozdiely medzi regiónmi sú pritom čoraz výraznejšie. Zatiaľ čo metropoly a hlavné dopravné ťahy majú relatívne slušné pokrytie, menšie mestá a vidiecke oblasti sú často bez jedinej stanice. V niektorých častiach Francúzska, Španielska či Škandinávie sa dá nájsť aj 40-kilometrový úsek bez prístupu k nabíjačke. Pre vodičov elektrických áut to znamená nutnosť plánovať trasu s väčšou precíznosťou než kedysi pri tankovaní benzínu či nafty.

Slovensko, nabíjačky, elektromobily, dotácia
Zdroj: Getty Images/Getty Images Signature

Odborníci zdôrazňujú, že nestačí len pridávať nové miesta, dôležité je aj ich výkonové vybavenie a rozloženie. Európska legislatíva požaduje rýchlonabíjačky s výkonom nad 150 kW, a to každých 60 kilometrov na hlavných ťahoch. Prax je však iná a vodiči často natrafia na stanice s nižším výkonom, ktoré nabíjanie predĺžia na desiatky minút. Transformácia infraštruktúry si preto vyžaduje nielen viac peňazí, ale aj jednotné technické štandardy.

Byrokracia, siete a ceny

Podľa expertov na elektromobilitu by členské štáty mali zjednodušiť povoľovacie konania, posilniť elektrickú sieť a podporovať výstavbu výkonnejších nabíjacích centier. V súčasnosti totiž mnohé projekty stoja na papieri mesiace, pretože sa čaká na súhlas úradov alebo na kapacitu v rozvodnej sieti. Navyše, rozdiely v cenách a platobných systémoch spôsobujú, že vodiči musia používať viacero kariet a aplikácií, čo celý proces komplikuje.

Odborníci preto volajú po zjednotenej cenovej politike a otvorených platobných riešeniach. Práve transparentnosť a jednoduchosť môžu zvýšiť dôveru spotrebiteľov, ktorí zatiaľ medzi elektrickými autami váhajú. Bez zvýšeného dopytu sa ťažko nájde motivácia pre súkromných investorov, aby do novej infraštruktúry vkladali viac prostriedkov.

Prečítajte si tiež

Peniaze, príspevok
Štát odklepol NOVÝ odvod: Platiť ho musí veľká časť Slovákov (+ sumy)
AKTUÁLNE: Slovensko vstupuje do novej éry. Prichádza zmena, ktorá ovplyvní všetko a všetkých (čo sa deje)
Veľká časť Slovákov má nárok na štedrý príspevok. Vyplatí ho štát, mnohí o tom nevedia (+ čísla)
Štát položí na lopatky státisíce ľudí. Ročne si priplatia až 1000 € (+ príklady)
EÚ chystá niečo, čo nikto nečakal: Deti na zmenu pohlavia nebudú potrebovať potvrdenie lekára

Supermarkety ako nový motor zelenej zmeny

Prekvapivým hráčom na poli nabíjačiek sú reťazce supermarketov. Parkoviská pri obchodných domoch ponúkajú ideálne podmienky, pretože zákazníci tam bežne strávia 30 až 60 minút a prístup k elektrickej sieti je jednoduchý. Skupina Schwarz, kam patria Lidl a Kaufland, už prevádzkuje vyše 8800 nabíjačiek v celej Európe, čo je viac ako má napríklad celé Írsko alebo Slovinsko dokopy.

Na Slovensku sa počet nabíjacích bodov pohybuje okolo 2 800, no problémom nie je ich nedostatok, ale skôr pomalý rast záujmu o elektromobily. Bez vyššieho dopytu sa podľa analytikov tempo výstavby nezrýchli. V budúcnosti preto môže byť práve spolupráca štátu, samospráv a súkromných investorov rozhodujúca pre to, či sa Európa posunie bližšie k svojej emisnej neutralite.

Ak má Únia do roku 2030 splniť svoj cieľ, musí začať konať okamžite. Každý rok oneskorenia znižuje šancu, že sa spaľovacie motory stanú minulosťou. Otázkou zostáva, či politická vôľa a energetická infraštruktúra dokážu držať krok s elektrickou revolúciou, ktorú si EÚ sama naplánovala.

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Mimoriadne, peniaze, štát, zákon, DPH, transakčná daň, pokuta Obľúbená banka Slovákov dostala OBROVSKÚ pokutu. Opakovane zavádzala klientov (čo sa stalo)
Ďalší článok Peniaze, príspevok Toto NIKTO nečakal: Štát rozhodol, už žiadne ďalšie odvody, ľuďom vráti peniaze

Najčítanejšie

diaľnice, bezplatné úseky diaľnic
AKTUÁLNE: Definitívne rozhodli. Diaľničná známka bude DRAHŠIA (platné pre 2026)
12. októbra 2025
Aktuálne, Slovensko, štát
AKTUÁLNE: Mnohí Slováci napokon ostanú 17. novembra doma. Koho sa to týka?
13. októbra 2025
Peniaze, elektrina, cena, faktúry
Deje sa to, čoho sme sa báli: Potvrdili zdražovanie plynu aj elektriny (+ sumy)
13. októbra 2025
POZOR: Tvrdo sprísnia kontroly vodičov. Ak neukážete tento papier, zoberú vám auto (+ dátum)
13. októbra 2025

Najnovšie články

  • Štát PREKVAPIL: Slováci získali geniálnu výhodu, ktorá im uľahčí život
  • Schvaľujú 13-HODINOVÝ a 6-dňový pracovný týždeň: Ľudia sú zúfalí, štát si myslí, že je to v poriadku
  • Toto NIKTO nečakal: Štát rozhodol, už žiadne ďalšie odvody, ľuďom vráti peniaze
  • EÚ zaspala dobu: Nedodrží VLASTNÉ plány, nemá šancu to stihnúť
  • Obľúbená banka Slovákov dostala OBROVSKÚ pokutu. Opakovane zavádzala klientov (čo sa stalo)

Bude sa vám páčiť

novela zákona o cestnej premávke

Štát zavedie maximálnu „rýchlosť chôdze“ 6 km/h. Návrh už podali, čaká sa len na verdikt

13. októbra 2025
elektrina, peniaze, energetický gigant

Energopomoc v roku 2026: Kde na ňu štát vezme a kto ju napokon dostane?

13. októbra 2025

Rusi sú nešťastní: Laser Apollo zničí STOVKY dronov Šáhid za pár sekúnd. Výstrel stojí 1,70 €

12. októbra 2025
Aktuálne, peniaze, zdražovanie

AKTUÁLNE: Štát ZAKÁŽE niečo, čo mnohí Slováci zbožňujú. Myslí to však dobre (čo sa deje)

12. októbra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?