Podoba energopomoci je o čosi jasnejšia, hoci Slováci sú stále v neistote. Podľa rezortu hospodárstva bude maťč dve formy, pričom o nároku na pomoc sa domácnosť dozvie cez e-mail alebo poštu. Ako uvádza spravodajský portál STVR, rezort hospodárstva už zriadil Register odberných miest.
Vďaka tomuto registru bude mať štát prehľad o teplotnej mape, druhoch používaných energií a ich tarifách a taktiež o odberných miestach. Na tento účel vláda zozbierala množstvo údajov, z ktorých bude pri energopomoci vychádzať.
Energopomoc dostáva jasnejšie kontúry
Energopomoc sa má týkať až 90 percent slovenských domácností, čo kritizovala opozícia aj niektorí odborníci. Hoci má ísť o adresnú pomoc, pri takto vyskom počte domácností sa podľa mnohých o adresnosti nedá hovoriť. Na Slovensku je takmer 2,5 milióna odberných miest a vláda bude potrebovať okolo 430 miliónov eur.
Podľa Ministerstva hospodárstva SR je cieľom energopomoci finančne odľahčiť slovenské domácnosti a dosiahnuť to, aby za energie v roku 2026 neplatili viac než v aktuálnom roku. Ako sme naznačili, energopomoc bude mať dve podoby. Domácnosti môžu pocítiť finančnú úľavu priamo vo faktúrach, prípadne dostanú energošeky v prípade tepla.

Pri teple nepôjde o automatizáciu procesu
Šéfka rezortu hospodárska Deniska Saková (Hlas-SD) pred novinármi objasnila, že poskytovateľov centrálneho zásobovania tepla je viac ako 200. Navyše, existuje okolo 29-tisíc jednotlivých pripojení na centrálne zásobovanie tepla. Aj z týchto dôvodov štát nevedel ísť pri energopomoci s teplom do automatizácie procesu.
„V tomto prípade hovoríme hlavne o bytových domoch, o sídliskách, ktoré sú napojené na veľké teplárne,“ vysvetlil pre STVR energetický analytik webu energie-portal.sk Radovan Potočár.
Elektrina a plyn budú priamo vo faktúrach
Pri energopomoci, ktorá sa týka elektriny a plynu, môžu slovenské domácnosti očakávať, že im bude doručená priamo vo faktúrach. Podľa Potočára bude pri elektrine energopomoc pokračovať ako doteraz. V praxi to znamená, že Slovenské elektrárne poskytnú cenovo zvýhodnenú elektrinu priamo spotrebiteľom.
Ešte predtým, než boli jasnejšie podmienky energopomoci, mnohí Slováci si mysleli, že energopomoc sa bude odvíjať od výšky príjmov, podľa ktorých sa určí nárok na pomoc. Realita je však iná a ako vysvetlila Saková: „Do bonity domácností budú vstupovať príjmy, ktoré domácnosť má.“ Príjmy sa prepočítajú podľa toho, koľko členov má konkrétna domácnosť.

Energopomoc oznámia poštou alebo e-mailom
Štát bude o nároku na energopomoc informovať cez e-maily alebo klasicky poštou. Ak niektorej domácnosti nevznikne nárok na energopomoc, môže sa dožadovať informácií a vysvetlenia, prečo energopomoc nebola priznaná. O informácie môže požiadať na okresnom úrade, prípadne na call centre rezortu hospodárstva alebo osobne na samotnom ministerstve.
Štát vyzbieral mnoho citlivých informácií
V súvislosti s energopomocou sa skloňuje aj zber citlivých informácií o slovenských domácnostiach. Podľa denníka Pravda rezort hospodárstva získava pre posudzovanie nároku na energetickú pomoc prístup k mnohým citlivým údajom z desiatok inštitúcií. Napríklad z katastra nehnuteľností, registrov právnických a fyzických osôb, finančnej správy, ale tiež zo sociálnej poisťovne či zdravotných poisťovní.
Nakoľko ide o mimoriadne citlivé dáta, ministerstvo hospodárstva musí pri ich zbere a následnom uchovávaní zabezpečiť ich maximálnu ochranu.

 
			 
		 
		 
		 
                                
                              
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		 
		