TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Elektromobily v Európe: Ukázali KĽÚČOVÉ čísla, takto vyzerá realita (+ porovnanie)
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Elektromobily v Európe: Ukázali KĽÚČOVÉ čísla, takto vyzerá realita (+ porovnanie)

Ako sú na tom elektromobily na území Európy? Kontinent je v tejto otázke značne rozdelený. Zatiaľ čo sever napreduje, juh zaostáva.

26. októbra 2025 13:04
Roman Drexler
26. októbra 2025
Zdieľať
5 min
Zdieľať
V skratke
  • Európa je silne rozdelená v prijímaní elektromobility: severozápad má podiel nad 30 %, juhovýchod len okolo 5 %
  • Kľúčové krajiny ako Nemecko a Francúzsko dosahujú okolo 20 %, pričom práve postoj Nemecka bude rozhodujúci pre osud zákazu spaľovacích motorov po roku 2035
  • V Nemecku aj Francúzsku silnejú hlasy (vrátane kancelára Merza a ministra Ferracciho) volajúce po spomalení prechodu alebo udelení výnimiek, najmä kvôli ochrane pracovných miest

Plány Európskej únie na rýchlu elektrifikáciu dopravy narážajú na realitu. Analýza spoločnosti Coface ukazuje hlbokú priepasť medzi severozápadom Európy, kde podiel elektromobilov presahuje 30 %, a juhovýchodom, kde nedosahuje ani 5 %. Kľúčové krajiny ako Nemecko a Francúzsko sa síce blížia k 20 %, no aj tu silnejú hlasy volajúce po spomalení prechodu a možnom odklade zákazu spaľovacích motorov po roku 2035, informuje denník Teraz.sk. 

Hlboká priepasť medzi severom a juhom 

Podľa analýzy spoločnosti Coface je Európa v otázke prijatia elektromobility výrazne rozdelená. Na jednej strane stojí progresívny severozápad, kde podiel nových elektrických áut na predajoch presahuje 30 %. Niektoré krajiny, ako Nórsko, už dokonca úplne zakázali predaj nových áut so spaľovacím motorom (od roku 2025). Na druhej strane je zaostávajúci juhovýchod, kde sa podiel elektromobilov pohybuje len okolo 5 %. 

Kľúčové ekonomiky ako Nemecko a Francúzsko sa nachádzajú niekde uprostred, s podielom blížiacim sa k 20 percentám. Martin Procházka, riaditeľ Coface pre Slovensko a Česko, zdôraznil, že práve postoj Nemecka, kde sa predáva až štvrtina všetkých nových áut v EÚ, bude rozhodujúci pre budúcnosť plánovaného zákazu spaľovacích motorov po roku 2035. 

Elektromobil - rychlonabíjačka
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Nemecko a Francúzsko zvažujú spomalenie 

Hoci oficiálna línia EÚ stále počíta so zákazom od roku 2035, v kľúčových krajinách silnie tlak na zmenu. Francúzsky minister priemyslu Marc Ferracci síce zákaz podporuje, no pripustil možnosť výnimiek, ak neohrozia celkový cieľ dekarbonizácie. Ešte výraznejšie hlasy zaznievajú z Nemecka.

Kľúčoví nemeckí výrobcovia automobilov a odborové zväzy sa vyslovili za spomalenie prechodu na elektromobilitu. S týmto postojom podľa analýzy súhlasí aj kancelár Friedrich Merz, aj keď finálne rozhodnutie zatiaľ nepadlo a bude musieť hľadať kompromis s koaličnými sociálnymi demokratmi, ktorí trvajú na pôvodnom harmonograme. 

Martin Procházka z Coface verí, že koniec spaľovacích motorov bude v nejakej forme odložený až na rok 2040, najmä v snahe zachovať pracovné miesta v automobilovom priemysle. 

Konkurencieschopnosť v ohrození 

Samotné spomalenie prechodu na elektromobilitu však podľa Procházku nerieši hlbšie problémy európskej konkurencieschopnosti. Za kľúčové považuje pomalé tempo inovácií, pomalú energetickú transformáciu, ktorá by znížila vysoké ceny energií, a nadmernú reguláciu.

Ak si chce Európa udržať konkurencieschopnosť, musí si podľa neho stanoviť menej prioritných cieľov a sústrediť na ne investície, namiesto snahy pokryť všetko naraz a neefektívne. 

Neprehliadnite

Peniaze, voľno, energopomoc, ETS 2
Mnohým Slovákom nevychádza energopomoc. Štát odkázal, nech si ju idú vybaviť sami
mimoriadne, EÚ
Už to začalo a ťažko to zastaviť: Európu čaká niečo, čo tu ešte nebolo. Pripraviť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
EÚ
EÚ odklepla tvrdé pravidlá: Pozor si musia dať aj Slováci, hrozia tisícové pokuty (čo treba vedieť)

Ako je na tom Slovensko? 

Asi nie je žiadnym tajomstvom, že Slovensko v oblasti elektromobility výrazne zaostáva za priemerom Európskej únie a patrí presne do tej kategórie „zaostávajúceho juhovýchodu“, ktorú spomína aj analýza spoločnosti Coface.  

Podiel čisto elektrických vozidiel na celkových predajoch nových áut sa u nás pohybuje len na úrovni pár percent, teda hlboko pod priemerom EÚ a neporovnateľné s lídrami ako Nórsko či iné krajiny severozápadnej Európy, kde tento podiel presahuje 30 percent.  

V krajine s nižšou priemernou kúpnou silou, akou je Slovensko, predstavuje cenový rozdiel medzi elektromobilom a porovnateľným autom so spaľovacím motorom pre drvivú väčšinu domácností neprekonateľnú prekážku. Tento problém ešte prehlbuje chýbajúca alebo nedostatočná a nesystematická štátna podpora. Kým v mnohých západných krajinách fungujú štedré a dlhodobé dotačné programy alebo daňové úľavy na nákup elektromobilov, na Slovensku boli dotácie len sporadické, s nízkym rozpočtom a rýchlo sa vyčerpali. Jednoducho chýba jasná a dlhodobá stratégia štátu, ktorá by ľudí motivovala k prechodu na elektromobilitu. 

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ďalším vážnym problémom je nedostatočne rozvinutá a nespoľahlivá nabíjacia infraštruktúra. Hoci počet nabíjacích bodov postupne rastie, ich hustota, najmä mimo hlavných miest a diaľničných ťahov, je stále nízka. Chýbajú najmä rýchlonabíjacie stanice. Tento stav výrazne prispieva k tzv. „range anxiety“ – obave vodičov, že s elektromobilom nedôjdu do cieľa alebo nenájdu funkčnú nabíjačku. Obzvlášť problematická je situácia pre ľudí bývajúcich v bytových domoch, ktorí nemajú možnosť nabíjať auto doma cez noc. 

K týmto hlavným faktorom sa pridáva aj celková ekonomická neistota. V čase vysokej inflácie a konsolidačných opatrení, ktoré znižujú reálne príjmy domácností, ľudia odkladajú veľké investície, akou je kúpa nového auta. Drahší elektromobil sa tak stáva ešte menej dostupnou voľbou. Určitú úlohu zohráva aj pretrvávajúca skepsa časti verejnosti voči novej technológii, obavy o životnosť batérií, ich reálny ekologický dopad či praktickosť v zimných podmienkach. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Peniaze, bankovky, euro, dávka, poplatok, okamžité platby, odvody, konsolidácia, DPH, príspevok, SZČO, príspevok, eur, zákon, živnostníkov, transakčná daň, štát, okamžité platby, ceny, škrty, odvod, zákon, platy, zvýšenie odvodov, priemerná mzda, bonus, príspevky, mzdy, sviatky, odvody, mzdy Slováci nedopustia na HOTOVOSŤ: Je to väčšie riziko, než sa môže zdať (+ plánované zmeny)
Ďalší článok Diaľničná známka Vodiči, POZOR: Platnosť TEJTO diaľničnej známky je obmedzená (platné na Slovensku)

Najčítanejšie

POZOR, automobilka, auto
Schválili tvrdý zákaz. Po dovŕšení 68 rokov si za volant vozidla už nesadnete
8. decembra 2025
Obrázok vygenerovaný umelou inteligenciou Gemini
KALKULAČKA: Ako overiť nárok na energopomoc. Štát spustil nový web (ako to funguje)
8. decembra 2025
peniaze, fond, euro, bankovky, minimálna mzda, penzia, príspevok, dávky, garančné poistenie, fiktívne živnosti
Štát chce Slovákom znovu napáliť vyššiu DPH. Proti návrhu sa búria aj „vlastní“
8. decembra 2025
práca, zamestnanie, voľno, únava, čerpanie dovolenky, Práca namiesto dávok, pracovný trh
Zákonník práce sa od nového roka výrazne zmení. Toto čaká pracujúcich Slovákov
8. decembra 2025

Najnovšie články

  • Steam po novom (opäť) pustíte aj na Windows 7. Lepšie však bude to neskúšať
  • Zamietli vám energopomoc? Môžete podať námietku. Takto to spravíte
  • 10 sanitiek za 5,7 milióna €: Štát má na konte ďalší meganákup, vraj ich treba
  • Pomôžte si sami: 2-minútový test, ktorý odhalí, kto vám znižuje rýchlosť internetu
  • Zlomový rok 2026: Slovákom hrozí presne to, čoho sa báli

Bude sa vám páčiť

Hacker, Slovensko, banka, podvod

Kolaps ministerstva: Sakovej rezort vraj po kyberútoku nefunguje. Úradníci sa majú pozerať do vypnutých monitorov

9. decembra 2025
Xiaomi 14 Ultra

Ďalší obľúbený výrobca sľubuje 7-ročnú podporu, tento kúsok dostane aj Android 20

9. decembra 2025
Ruský plyn, návrh garancií

EÚ definitívne skončí s ruským plynom. Prezradili, na aké ceny sa máme pripraviť

9. decembra 2025
Tesla Model Y (facelift)

Tesla úplne prepadla v rebríčku spoľahlivosti. Toto sú podľa odborníkov spoľahlivé autá

9. decembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

Viac z nášho portfólia

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?