Doručovanie jedla priamo domov sa stalo aj na Slovensku populárne. Je to pohodlný spôsob, avšak kuriéri známej spoločnosti aktuálne zažívajú nepríjemné obdobie. Spotrebiteľ si objedná jedlo cez mobilnú aplikáciu, prípadne cez webovú stránku a za pár minút má jedlo pred dverami. Ako uvádza portál tvnoviny.sk. kuriéri spoločnosti Wolt sa však búria a hovoria o novodobom otroctve. Dokonca v hlavnom meste Slovenska zorganizovali protest.
Kuriéri spoločnosti Wolt protestovali
Pred víkendom sa v uliciach Bratislavy uskutočnil protest kuriérov, ktorí nesúhlasia s nedávnymi zmenami. Tie sa týkajú systému odmeňovania a kuriéri dostávajú za svoje služby oveľa menej než doteraz.
O proteste kuriérov informovala stránka Nekŕmte nás odpadom na sociálnej sieti Facebook a v príspevku uviedla: „Dnešný protest kuriérov Wolt v Bratislave nie je o rozmaroch, ale o prežití. Firma im prednedávnom zo dňa na deň a bez upozornenia znížila základnú odmenu z 2 eur na 1,24 eura.“
Odmena sa im výrazne znížila
Kuriéri popísali aktuálnu situáciu, z ktorej nie sú nadšení. Tvrdia, že za desať objednávok denne dostanú oveľa nižšiu odmenu. Zatiaľ čo doteraz to bolo 20 eur, po novom je to už 12,40 eura. Mesačne takto môžu prísť až o 450 eur.
„Dá sa takto žiť, platiť účty, postarať sa o rodinu? Kuriéri nie sú roboti. Nie sú otroci. Sú to ľudia, ktorí denne riskujú zdravie, aby sme mali teplé jedlo doma. A zaslúžia si férovú odmenu, nie tichý podraz,“ píše sa v príspevku na sociálnej sieti.

Vyjadrila sa aj spoločnosť Wolt
Portál tvnoviny.sk sa obrátil priamo na spoločnosť Wolt, pričom vedúci komunikácie a tlačový hovorca Wolt Slovensko Tomáš Kubík poslal stanovisko. „Pozorne sledujeme dianie v Bratislave a potvrdzujeme, že partnerskí kuriéri sú pre Wolt kľúčoví. Preto s nimi komunikujeme pravidelne a transparentne. Podnetom, ktorý sme dostali, sa zaoberáme a plánujeme ho spoločne s partnerskými kuriérmi prediskutovať už na budúci týždeň,“ povedal Kubík.
Prečo sú kuriéri nespokojní?
Kuriérom prekáža mobilná aplikácia, ktorá prešla zmenami, pretože sa zmenil aj výpočet odmien. Spoločnosť zaviedla napríklad vyššie odmeny za zdraženie na mieste vyzdvihnutia. Hovorca Woltu priblížil, že v minulosti sa stávalo, že objednávky s dlhšími vzdialenosťami boli odmenené nižšou sumou ako tie s kratšími vzdialenosťami.
Nový systém sa zaviedol v júli tohto roka a odzrkadľuje skutočné úsilie aj čas potrebný na doručenie objednávky. Podľa hovorcu sa pre kuriérov vytvorili spravodlivejšie podmienky. „Vo verejnom priestore sa začali objavovať rôzne zavádzajúce informácie o tejto zmene a preto je dôležité zdôrazniť, že už po niekoľkých dňoch od jej zavedenia sme potvrdili naplnenie nášho zámeru – priemerný zárobok kuriérov za čas strávený doručovaním zostal aj po tejto úprave rovnaký,“ uviedol Kubík pre tvnoviny.sk.
Ako sa vyvinie situácia s kuriérmi služby Wolt a či plánujú štrajkovať aj naďalej, to by mali odhaliť najbližšie dni. Počas dňa protestu údajne niektoré objednávky v Bratislave meškali.
O spoločnosti Wolt
Wolt je digitálna platforma (mobilná aplikácia a web), ktorá sprostredkúva donášku jedla, potravín a iného tovaru. Funguje ako sprostredkovateľ medzi zákazníkmi, ktorí si cez aplikáciu objednajú jedlo alebo tovar; reštauráciami a obchodmi, ktoré ponúkajú svoj sortiment a kuriérmi, ktorí zabezpečujú samotné doručenie. Pôvodne sa Wolt sústredil najmä na donášku jedla z reštaurácií, no dnes už v mnohých mestách ponúka aj donášku potravín, kvetov, kozmetiky alebo iného sortimentu.