Nemecký koncern Volkswagen pripravuje prelomové riešenie, ktoré by mohlo zmeniť pohľad na elektromobilitu. Pre svoju novú generáciu batériových vozidiel totiž vyvíja technológiu takzvaného predlžovača dojazdu (range extender). Ide o malý spaľovací motor, ktorý bude v prípade potreby vyrábať elektrickú energiu, čím efektívne eliminuje najväčší problém, ktorý v súčasnosti sužuje elektromobily – obmedzený dojazd a s ním spojený stres. O novinke informuje portál Auto Trendy.
Nová platforma SSP
Hoci predaje elektromobilov zaostávajú za pôvodnými očakávaniami, Volkswagen naďalej investuje do elektrického pohonu. Kľúčom k budúcnosti má byť nová platforma SSP (Scalable Systems Platform), ktorá sa stane základom pre stredne veľké a veľké elektromobily.
Prvé vozidlá postavené na tejto platforme by sa mali na trhu objaviť už čoskoro. Očakáva sa, že koncom roka 2028 dorazí nové Audi A4 e-tron, v roku 2029 bude nasledovať ID.Golf a v tom istom roku aj nová generácia Škody Octavia.

Ako to bude fungovať?
Informácie o vývoji predlžovača dojazdu pre platformu SSP naznačujú, že práce sú už v pokročilom štádiu. Princíp je jednoduchý a nevyžaduje si zásadné zmeny v konštrukcii vozidla. O pohon sa bude vždy starať výhradne elektromotor. Batéria, hoci o niečo menšia, aby uvoľnila miesto pre palivovú nádrž a spaľovací motor, si stále zachová dostatočnú kapacitu na desiatky kilometrov čisto elektrickej jazdy.
Keď sa však energia v batérii minie, aktivuje sa benzínový motor, ktorý začne poháňať generátor. Ten bude následne dodávať elektrickú energiu priamo elektromotoru, čo umožní pokračovať v jazde bez nutnosti okamžitého nabíjania.
Výkon aj po vybití batérie
Hoci technické detaily zatiaľ neboli oficiálne potvrdené, je zrejmé, že technológia bude musieť poskytovať dostatočný výkon aj v režime predĺženého dojazdu. Výkon elektromotora je v takom prípade limitovaný výkonom generátora, ktorý je priamo závislý od výkonu spaľovacej jednotky.
Keďže sa táto technológia plánuje pre vozidlá strednej, vyššej a luxusnej triedy, predpokladá sa použitie výkonného štvorvalcového turbomotora. Všetky indície smerujú k osvedčeným motorom koncernu, konkrétne 1.5 TSI a 2.0 TSI.
Prínos, alebo škoda?
Pre mnohých vodičov je predstava, že zostanú stáť s vybitou batériou ďaleko od nabíjacej stanice, hlavnou prekážkou pri kúpe elektromobilu. Prítomnosť spaľovacieho motora ako záložného generátora poskytuje istotu, že vozidlo bude vždy schopné pokračovať v ceste, aj keď sa minie energia z batérie.
Vďaka tomu sa z elektromobilu stáva univerzálne vozidlo – na každodenné krátke trasy jazdí ekologicky a lacno na elektrinu, zatiaľ čo dlhé cesty na dovolenku či za prácou zvláda bez stresu z hľadania nabíjačiek. Táto flexibilita môže tiež umožniť použitie o niečo menšej a ľahšej batérie, čo by mohlo znížiť celkovú cenu a hmotnosť vozidla.

Na druhej strane, táto technológia má aj svoje nevýhody. V prvom rade ide o zvýšenú zložitosť a hmotnosť vozidla. Auto v sebe kombinuje dva systémy pohonu – elektrický aj spaľovací. To znamená viac súčiastok (motor, generátor, palivová nádrž, výfukový systém), ktoré zvyšujú hmotnosť, čo mierne znižuje čisto elektrický dojazd a celkovú efektivitu. S tým súvisí aj potreba údržby spaľovacieho motora, ako sú výmeny oleja a filtrov, čo pri čisto batériových elektromobiloch odpadá.
Ďalším rizikom je, že vozidlo nie je skutočne bezemisné. Hoci väčšinu času môže jazdiť na elektrinu, v režime predĺženého dojazdu produkuje emisie, čo môže v budúcnosti znamenať obmedzenia pre vstup do nízkoemisných zón v mestách alebo nemožnosť čerpať niektoré štátne dotácie. V neposlednom rade bude takéto auto pravdepodobne drahšie na výrobu a teda aj na kúpu v porovnaní s čisto elektrickou verziou s podobnou batériou.
Čo na to EÚ?
Problémom je, že podľa súčasného znenia európskej legislatívy by predaj nových áut vybavených predlžovačom dojazdu na fosílne palivá po roku 2035 v Európskej únii nebol možný. Dôvodom je presné zameranie tohto nariadenia, ktoré sa nesústreďuje na zákaz samotnej technológie spaľovacieho motora, ale striktne vyžaduje, aby všetky nové osobné autá predávané od 1. januára 2035 mali nulové emisie CO2 z výfuku. Keďže predlžovač dojazdu v podobe, ako ho plánuje Volkswagen, spaľuje benzín a teda produkuje emisie, túto kľúčovú podmienku nespĺňa.
Automobilky preto túto technológiu nevyvíjajú ako dlhodobé riešenie pre dobu po platnosti zákazu, ale skôr ako dôležitý medzistupeň, či akýsi „most“ pre nasledujúce roky do roku 2035. Cieľom je osloviť tú časť zákazníkov, ktorí síce majú záujem o elektrický pohon, no stále ich odrádza strach z krátkeho dojazdu alebo nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra.
Tieto vozidlá sú v podstate pokročilým typom plug-in hybridu, ktorý má pomôcť urýchliť prechod na elektromobilitu v tomto desaťročí. Hoci existuje teoretická výnimka pre motory spaľujúce výhradne uhlíkovo neutrálne e-palivá, systém predlžovača dojazdu určený pre bežný benzín do tejto úzko vymedzenej kategórie nespadá. Po zavedení úplného zákazu predaja nových áut s emisiami sa tak táto konkrétna technológia pre trh v EÚ stane neaktuálnou.