TECHBYTE.skTECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Čítaš: Volkswagen ŠOKUJE celý svet: Elektromobily dostanú spaľovací motor, EÚ sa to vôbec nepáči
Zdieľať
TECHBYTE.skTECHBYTE.sk
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Hľadať
  • Domov
  • Tech
  • Recenzie
  • Veda
  • Elektromobilita
  • Domácnosť
  • Gaming
Sleduj TECHBYTE
© 2024 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.

Volkswagen ŠOKUJE celý svet: Elektromobily dostanú spaľovací motor, EÚ sa to vôbec nepáči

Volkswagen chystá revolúciu. Nové elektromobily dostanú spaľovací motor. Fungovať bude ako záloha, keď sa minie batéria.

9. septembra 2025 8:58
Roman Drexler
9. septembra 2025
Zdieľať
6 min
Zdieľať
V skratke
  • Koncern Volkswagen vyvíja technológiu predlžovača dojazdu pre svoje budúce elektromobily, ktorá má odstrániť obavy z vybitej batérie
  • Spaľovací motor nebude poháňať kolesá, ale slúžiť ako generátor elektriny pre elektromotor v prípade potreby
  • Táto inovácia sa očakáva v modeloch ako Audi A4 e-tron, ID.Golf či nová Škoda Octavia, ktoré prídu na trh od roku 2028

Nemecký koncern Volkswagen pripravuje prelomové riešenie, ktoré by mohlo zmeniť pohľad na elektromobilitu. Pre svoju novú generáciu batériových vozidiel totiž vyvíja technológiu takzvaného predlžovača dojazdu (range extender). Ide o malý spaľovací motor, ktorý bude v prípade potreby vyrábať elektrickú energiu, čím efektívne eliminuje najväčší problém, ktorý v súčasnosti sužuje elektromobily – obmedzený dojazd a s ním spojený stres. O novinke informuje portál Auto Trendy. 

Nová platforma SSP 

Hoci predaje elektromobilov zaostávajú za pôvodnými očakávaniami, Volkswagen naďalej investuje do elektrického pohonu. Kľúčom k budúcnosti má byť nová platforma SSP (Scalable Systems Platform), ktorá sa stane základom pre stredne veľké a veľké elektromobily.

Prvé vozidlá postavené na tejto platforme by sa mali na trhu objaviť už čoskoro. Očakáva sa, že koncom roka 2028 dorazí nové Audi A4 e-tron, v roku 2029 bude nasledovať ID.Golf a v tom istom roku aj nová generácia Škody Octavia. 

Elektromobil, elektromobily
Ilustr. obr. | Zdroj: Depositphotos

Ako to bude fungovať? 

Informácie o vývoji predlžovača dojazdu pre platformu SSP naznačujú, že práce sú už v pokročilom štádiu. Princíp je jednoduchý a nevyžaduje si zásadné zmeny v konštrukcii vozidla. O pohon sa bude vždy starať výhradne elektromotor. Batéria, hoci o niečo menšia, aby uvoľnila miesto pre palivovú nádrž a spaľovací motor, si stále zachová dostatočnú kapacitu na desiatky kilometrov čisto elektrickej jazdy. 

Keď sa však energia v batérii minie, aktivuje sa benzínový motor, ktorý začne poháňať generátor. Ten bude následne dodávať elektrickú energiu priamo elektromotoru, čo umožní pokračovať v jazde bez nutnosti okamžitého nabíjania. 

Výkon aj po vybití batérie 

Hoci technické detaily zatiaľ neboli oficiálne potvrdené, je zrejmé, že technológia bude musieť poskytovať dostatočný výkon aj v režime predĺženého dojazdu. Výkon elektromotora je v takom prípade limitovaný výkonom generátora, ktorý je priamo závislý od výkonu spaľovacej jednotky.

Keďže sa táto technológia plánuje pre vozidlá strednej, vyššej a luxusnej triedy, predpokladá sa použitie výkonného štvorvalcového turbomotora. Všetky indície smerujú k osvedčeným motorom koncernu, konkrétne 1.5 TSI a 2.0 TSI. 

Prínos, alebo škoda? 

Pre mnohých vodičov je predstava, že zostanú stáť s vybitou batériou ďaleko od nabíjacej stanice, hlavnou prekážkou pri kúpe elektromobilu. Prítomnosť spaľovacieho motora ako záložného generátora poskytuje istotu, že vozidlo bude vždy schopné pokračovať v ceste, aj keď sa minie energia z batérie.  

Neprehliadnite

Mimoriadne, automobilky, EÚ
EÚ dostala, čo chcela: Automobilky sa menia na nepoznanie, prispôsobiť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
Apple aktuálne
UŽ DNES: Apple OFICIÁLNE predstaví iPhone 17 a iPhone 17 Pro. Na TOTO sa pripravte (kde môžete sledovať)
Honor 400
HONOR vo svete AI: Takto posuniete svoje fotky na úroveň, ktorú vám ostatní budú závidieť (1. časť)

Vďaka tomu sa z elektromobilu stáva univerzálne vozidlo – na každodenné krátke trasy jazdí ekologicky a lacno na elektrinu, zatiaľ čo dlhé cesty na dovolenku či za prácou zvláda bez stresu z hľadania nabíjačiek. Táto flexibilita môže tiež umožniť použitie o niečo menšej a ľahšej batérie, čo by mohlo znížiť celkovú cenu a hmotnosť vozidla. 

Elektromobil - rychlonabíjačka
Zdroj: Depositphotos

Na druhej strane, táto technológia má aj svoje nevýhody. V prvom rade ide o zvýšenú zložitosť a hmotnosť vozidla. Auto v sebe kombinuje dva systémy pohonu – elektrický aj spaľovací. To znamená viac súčiastok (motor, generátor, palivová nádrž, výfukový systém), ktoré zvyšujú hmotnosť, čo mierne znižuje čisto elektrický dojazd a celkovú efektivitu. S tým súvisí aj potreba údržby spaľovacieho motora, ako sú výmeny oleja a filtrov, čo pri čisto batériových elektromobiloch odpadá. 

Ďalším rizikom je, že vozidlo nie je skutočne bezemisné. Hoci väčšinu času môže jazdiť na elektrinu, v režime predĺženého dojazdu produkuje emisie, čo môže v budúcnosti znamenať obmedzenia pre vstup do nízkoemisných zón v mestách alebo nemožnosť čerpať niektoré štátne dotácie. V neposlednom rade bude takéto auto pravdepodobne drahšie na výrobu a teda aj na kúpu v porovnaní s čisto elektrickou verziou s podobnou batériou. 

Čo na to EÚ? 

Problémom je, že podľa súčasného znenia európskej legislatívy by predaj nových áut vybavených predlžovačom dojazdu na fosílne palivá po roku 2035 v Európskej únii nebol možný. Dôvodom je presné zameranie tohto nariadenia, ktoré sa nesústreďuje na zákaz samotnej technológie spaľovacieho motora, ale striktne vyžaduje, aby všetky nové osobné autá predávané od 1. januára 2035 mali nulové emisie CO2 z výfuku. Keďže predlžovač dojazdu v podobe, ako ho plánuje Volkswagen, spaľuje benzín a teda produkuje emisie, túto kľúčovú podmienku nespĺňa. 

Automobilky preto túto technológiu nevyvíjajú ako dlhodobé riešenie pre dobu po platnosti zákazu, ale skôr ako dôležitý medzistupeň, či akýsi „most“ pre nasledujúce roky do roku 2035. Cieľom je osloviť tú časť zákazníkov, ktorí síce majú záujem o elektrický pohon, no stále ich odrádza strach z krátkeho dojazdu alebo nedostatočne rozvinutá nabíjacia infraštruktúra.

Tieto vozidlá sú v podstate pokročilým typom plug-in hybridu, ktorý má pomôcť urýchliť prechod na elektromobilitu v tomto desaťročí. Hoci existuje teoretická výnimka pre motory spaľujúce výhradne uhlíkovo neutrálne e-palivá, systém predlžovača dojazdu určený pre bežný benzín do tejto úzko vymedzenej kategórie nespadá. Po zavedení úplného zákazu predaja nových áut s emisiami sa tak táto konkrétna technológia pre trh v EÚ stane neaktuálnou. 

Zdieľaj tento článok
Facebook Kopírovať odkaz Vytlačiť
Predchádzajúci článok Apple aktuálne UŽ DNES: Apple OFICIÁLNE predstaví iPhone 17 a iPhone 17 Pro. Na TOTO sa pripravte (kde môžete sledovať)
Ďalší článok Slovenská pošta MIMORIADNE: Pošta ZATVÁRA pobočky po celom Slovensku, v tomto meste zostane len jedna

Najčítanejšie

Peniaze, bankovky, euro
EÚ schválila nový poplatok. Platiť ho budú aj Slováci, pripravte si takmer 400 €
7. septembra 2025
Peniaze, bankovky, euro
POZOR: Slovensku hrozí finančný KOLAPS. Ľudia musia byť pripravení na najhoršie (čo nás čaká)
6. septembra 2025
Začala platiť NOVÁ daň: Štát bude sledovať, koľko kilometrov najazdíte, každý mesiac pošle faktúru
7. septembra 2025
Diesel, nafta, tankovanie
AKTUÁLNE: Benzín a nafta hlásia otočku. Čerpacie stanice chystajú prepisovanie cien (PREHĽAD)
7. septembra 2025

Najnovšie články

  • Slovensko sa prepadá do existenčnej KRÍZY: Prerazili sme nové DNO, čakajte veľmi zlé zmeny (+ vyhliadky)
  • Štát nemá zľutovania: Mnohí Slováci prídu až o 600 €, nepoznajú toto prísne PRAVIDLO (čo sa deje)
  • Diaľničná známka v roku 2026: Vyzerá to tak, že vodičov čaká prekvapenie
  • EÚ dostala, čo chcela: Automobilky sa menia na nepoznanie, prispôsobiť sa musia aj Slováci (čo sa deje)
  • Vodiči, POZOR: Slovensko zmenilo pravidlá pre červenú na semafore. Hrozí pokuta až 300 €!

Bude sa vám páčiť

Spaľovací motor, nafta, benzín, gumové komponenty, čierna smrť motora, motory

Máte v aute jeden z TÝCHTO motorov? Nedoplatíte sa na spotrebe oleja (zoznam)

8. septembra 2025
Škoda Epiq

Škody Epiq OFICIÁLNE: Sľubujú dojazd 425 km a cenu 25 000 €

8. septembra 2025
pozor, vodičský preukaz

AKTUÁLNE: Vodičský preukaz vám odoberie počítač. Vyvinuli nový systém, ľudia sa ho boja

7. septembra 2025
Satelit, elektrina

Slovensko ide do vesmíru: Projekt „Stephanik“ získal 16 miliónov, postavia modulárny satelit

7. septembra 2025

 

Spájame vedu, technológie a internetovú kultúru.

Dôležité odkazy

  • Kontakt
  • Reklama
  • O nás
  • Cookies
  • Podmienky používania

Spoj sa s nami

© 2025 BYTE Media s.r.o. Všetky práva vyhradené.
Vitaj späť!

Prihlás sa do svojho účtu

Username or Email Address
Password

Zabudol si heslo?