Slovenské firmy sa musia pripraviť na výrazne sprísnené pravidlá pri kúpe nových vozidiel. Európska komisia odobrila Slovensku dočasné obmedzenie odpočtu DPH na polovicu, pričom toto opatrenie má trvať niekoľko rokov.
Päťdesiatpercentný strop sa vzťahuje na nákup vozidiel, pohonné hmoty či servisné úkony sa budú odpisovať v nezmenenej, 80 % výške. Ministerstvo financií argumentuje, že firemné vozidlá sa v praxi využívajú aj na súkromné účely, pričom objektívne meranie pomeru služobného a osobného využitia nie je realizovateľné.
Nové pravidlá sa týkajú osobných automobilov kategórie M1, ľahkých motocyklov L1e a výkonnejších dvojkolesových vozidiel kategórie L3e. Z obmedzenia sú vyňaté len vozidlá preukázateľne určené výlučne na podnikateľské účely – vozové parky autopožičovní, taxislužby a výcvikové vozidlá autoškôl.

Lízingové financovanie čelí dodatočnej záťaži
Firmy využívajúce lízingové financovanie čelia dvojitému finančnému tlaku. Okrem polovičného odpočtu DPH musia od januára 2025 uhrádzať daň z pridanej hodnoty pri lízingových zmluvách v celej výške hneď pri podpise zmluvy. Doterajší model umožňoval rozloženie daňovej povinnosti na jednotlivé mesačné splátky počas celej doby lízingu.
Kombinovaný efekt oboch opatrení znamená pre firmy výrazné zvýšenie vstupných investícií pri obstarávaní vozového parku. Pri nákupe automobilu v hodnote 50-tisíc eur s DPH musí firma okamžite zaplatiť 10-tisíc eur na dani, pričom si môže uplatniť odpočet len 5-tisíc eur.
Ekonomickí analytici predpokladajú, že nová regulácia priamo ovplyvní približne desatinu podnikateľských subjektov. Najviac zasiahnuté budú stredné a menšie firmy s obmedzeným cash flow, ktoré doteraz preferovali lízingové financovanie práve kvôli rozloženiu nákladov v čase.
Trh očakáva cenové úpravy a zmeny v správaní firiem
Podnikateľská sféra reaguje na zmeny prípravou cenových kalkulácií, ktoré zohľadnia zvýšené prevádzkové náklady. Asociácie podnikateľov varujú pred nevyhnutným prenosom dodatočných nákladov do koncových cien tovarov a služieb.
Časť firiem zvažuje alternatívne riešenia, vrátane operatívneho lízingu alebo využívania služieb carsharingu. Iné spoločnosti prehodnocujú štruktúru benefitov pre zamestnancov a zvažujú nahradenie služobných vozidiel inými formami kompenzácie.
Ministerstvo financií obhajuje opatrenie ako súčasť konsolidačného balíka verejných financií. Rezort predpokladá dodatočný príjem do štátneho rozpočtu v desiatkach miliónov eur ročne. Zároveň argumentuje, že ide o spravodlivejšie nastavenie daňového systému, ktoré eliminuje možnosti daňovej optimalizácie.
Platnosť obmedzenia je nastavená do konca júna 2028, pričom prípadné predĺženie bude vyžadovať opätovný súhlas európskych inštitúcií. Vláda si ponecháva možnosť požiadať o pokračovanie režimu, ak sa preukáže jeho pozitívny vplyv na štátny rozpočet.