Na slovenských čerpacích staniciach bude už o pár rokov drahšie tankovanie. Odborné odhady hovoria, že liter benzínu alebo nafty sa môže predražiť aj o viac než pol eura. Dôvodom nie je konflikt ani výkyv na trhoch s ropou, ale nová environmentálna politika Európskej únie. Brusel mení pravidlá obchodovania s uhlíkom a tento krok pocíti každý vodič aj domácnosť.
Od 1. januára 2027 štartuje systém s názvom ETS II. V praxi to znamená, že predajcovia fosílnych palív budú musieť nakupovať povolenky na vypúšťanie oxidu uhličitého. Zjednodušene povedané, každá vyprodukovaná tona CO2 dostane svoju cenu, ktorú následne dodávatelia premietnu do účtov spotrebiteľov. Kým niektoré krajiny vyberajú osobitnú daň na emisie už dnes, Slovensko takýto nástroj zatiaľ nemá. Nové celoeurópske pravidlá preto budú zásadnou zmenou.

Koľko si priplatíme
Cenový vývoj sa bude odvíjať od toho, ako vysoko sa vyšplhá hodnota povolenky na trhu. Už dnes sa najväčšie automobilové kluby v Európe pripravujú na výrazné zdraženie.
Nemecký ADAC predpokladá dvojnásobný nárast oproti súčasnej úrovni, čo by znamenalo, že liter paliva pôjde hore približne o 35 až 38 centov. Ak by sa cena vyšplhala k 200 eurám za tonu CO2, podľa ekonómov by vodiči doplácali aj 60 centov navyše pri každom tankovaní.
Možné zásahy politikov
Otázkou je, ako na vývoj zareagujú štáty. Výnosy z emisného obchodovania by sa mohli presmerovať späť k občanom, napríklad cez úľavy na elektrinu alebo dotácie na čisté technológie. To by zároveň zvýhodnilo elektromobily a tepelné čerpadlá, ktoré by sa pri vyšších cenách ropných produktov stali konkurencieschopnejšími.
Vlády môžu tiež zaviesť kompenzácie pre ľudí dochádzajúcich do práce či znevýhodnené skupiny. Ak sa tak nestane, spaľovacie autá budú čoraz drahším luxusom.
Európska komisia si necháva otvorené zadné dvierka a teoreticky môže odložiť spustenie systému o jeden rok v prípade, že by hrozili vážne sociálne napätia. Spoliehať sa na to však nie je rozumné, lebo rozhodnutie nie je isté.
Či už spotrebiteľ verí elektromobilom alebo ostáva verný tradičnému motoru, zmena v regulácii prinesie silný otras do peňaženiek aj zvyklostí. Najbližšie tri roky sú tak poslednou šancou pripraviť sa na realitu, v ktorej nebude lacné ani kúrenie plynom, ani cesta do práce naftovým autom. To, ako hlboko sa nové pravidlá dotknú každodenného života, ukáže až trhová cena povoleniek, a tá sa môže vyšplhať vyššie, než si dnes vieme predstaviť.