Vodiči na východe Slovenska sa dočkali spustenia nového úseku rýchlostnej cesty R2, ktorá tvorí časť juhozápadného obchvatu Košíc. Pre motoristov s osobnými autami je najlepšou správou, že celý 14,2-kilometrový úsek medzi košickou Šacou a Košickými Oľšanmi je pre nich bezplatný – diaľničná známka teda nie je potrebná. Informujú o tom Autoviny.sk.
Odľahčenie pre Košice a úspora času
Nový úsek má za cieľ odkloniť tranzitnú dopravu mimo centra Košíc. Vodiči smerujúci z Prešova na juh smerom do Maďarska alebo opačne už nebudú musieť prechádzať cez mesto. Podľa odhadov sa na nový obchvat presunie približne 10-tisíc vozidiel denne, čo by malo priniesť výrazné odľahčenie dopravy v meste.
Pre vodičov to znamená aj citeľnú úsporu času. V rannej špičke by sa mala trasa v smere na Michalovce skrátiť až o 20 minút. Pri ceste v smere sever – juh by úspora mala dosiahnuť približne 10 minút.

Obchvaty sú bez poplatkov
Dôvodom, prečo je tento nový úsek pre osobné autá bezplatný, je skutočnosť, že tvorí mestský obchvat. Podľa platných pravidiel nie sú diaľničné obchvaty miest spoplatnené a vodiči osobných áut ich môžu využívať bez diaľničnej známky. Rovnaká výnimka platí napríklad aj pre obchvaty Bratislavy, Nitry či Prešova.
Diaľničná známka je inde stále potrebná
Výnimka a bezplatné používanie sa teda týka výlučne oficiálne označených diaľničných obchvatov miest, ako je tento nový úsek pri Košiciach. Na všetky ostatné spoplatnené úseky diaľnic a rýchlostných ciest na Slovensku je pre osobné vozidlá do 3,5 tony aj naďalej potrebná platná diaľničná známka.
V súčasnosti majú motoristi na Slovensku na výber zo štyroch typov diaľničných známok s rôznou dĺžkou platnosti a cenou. Najdlhšou a pre pravidelných vodičov najvýhodnejšou je 365-dňová diaľničná známka, ktorá platí presne rok od zvoleného dátumu.
Pre kratšie časové obdobia je k dispozícii 30-dňová známka a 10-dňová známka. Pre jednorazové cesty alebo tranzit je určená jednodňová diaľničná známka, ktorá platí počas jedného kalendárneho dňa až do polnoci.
Ceny sú nasledovné:
- 365-dňová diaľničná známka: 90 eur
- 30-dňová diaľničná známka: 17,10 eura
- 10-dňová diaľničná známka: 10,80 eura
- 1-dňová diaľničná známka: 8,10 eura
Aké budú ceny v roku 2026?
Pochopiteľne, keďže štát očividne nemá problém so zvyšovaním životných nákladov slovenského obyvateľstva, motoristi majú obavy, že od budúceho roka v rámci šetrenia opäť stúpnu aj ceny diaľničných známok.
Máme však dobré správy. Ministerstvo dopravy v súčasnosti tvrdí, že ďalšie zvyšovanie cien nefiguruje v rebríčku najbližších opatrení. Podľa hovorkyne Petry Poláčikovej by mala vláda ponechať dnešnú výšku poplatku aspoň krátkodobo bez zmeny. Všetko bude závisieť od budúcich príjmov štátu a od toho, aké rozsiahle investície si vyžiadajú cesty. Každá zima či séria opráv stojí milióny eur, takže rezerva v rozpočte nehrá malú úlohu.

Ak sa podarí ozdraviť verejné financie, odborníci nevylučujú, že cena diaľničnej známky zostane stabilná aj po roku 2026. To by umožnilo Slovensku držať si prvenstvo v porovnaní so susedmi, ktorí pýtajú od svojich motoristov viac.
Napríklad v Česku aktuálne stojí ročná diaľničná známka 2 440 Kč, teda približne 100 eur. Po novom vraj môže jej cena stúpnuť o 185 Kč, teda na 2 625 Kč. A keďže cenník kratších časových variantov vychádza z ročnej tarify, upravia sa aj tieto sadzby. Jednodňová známka má v roku 2026 vyjsť na 235 Kč, 10-dňová na 310 Kč a 30-dňová na 490 Kč. Oproti dnešku to znamená navýšenie o 25 Kč, 20 Kč a 30 Kč.
Treba ale brať do úvahy skutočnosť, že v Česku sa výrazne rozširuje sieť diaľničných komunikácií. Len nedávno tu sprístupnili desiatky nových kilometrov, pričom s otváraním ďalších úsekov sa plánuje pokračovať aj v priebehu budúceho roka.
Indexácia preto nie je jednorazovým zásahom, ale pravidlom, ktoré sa bude opakovať vždy, keď inflácia a nové úseky posunú výsledné percento nahor. Stabilný vzorec zároveň znižuje neistotu a umožní odhadnúť budúce ceny skôr než v minulosti.
Navyše, rezort dopravy dlhodobo deklaruje, že výnosy, ktoré generuje každá jedna diaľničná známka, vracia do výstavby a údržby diaľnic. Peniaze sa teda v systéme cyklicky vracajú vodičom v podobe nových kilometrov, modernizácií a opráv. Práve väzba medzi rastúcou dĺžkou siete a cenotvorbou má byť zárukou, že zmeny nebudú odtrhnuté od reality.